— Cyklus koncertů staré hudby —
Renesanční hudba tří království: francouzského, anglického a českého.
Neděle 07.07.2013 15:00 — Státní hrad Veveří, 664 71 Veverská Bítýška.
Anonym | Madame d’amours |
Henry VIII. (1491 – 1547) | Helas madame (Běda, paní!) |
Anonym └─ Jacob van Eyck (cca. 1590 – 1657) |
Daphne └─ Doen Daphne d’over schoone Maeght — Modo 2, Modo 4 |
Anonym | When Daphne from fair Phoebus did fly (Když Dafné odcházela od Apolla) |
Henry VIII. (1491 – 1547) | Pastime with good company (Zábava s dobrou společností) |
Guillaume Morlaye (cca. 1510 – cca. 1558) | Hornepipe d’Angleterre (Anglická hornpipe) |
Thomas Crecquillon (cca. 1505 – 1557) | Ung gay bergier (Byl jednou jeden veselý pastýř...) |
Claudin de Sermisy (1490 – 1559) | O doulce amour (Ó sladká lásko) |
Claudin de Sermisy (1490 – 1559) | Au pres de vous (Blízko Vás) — à 2 |
Claudin de Sermisy (1490 – 1559) | Au pres de vous (Blízko Vás) — à 4 |
Claudin de Sermisy (1490 – 1559) | Je n’ay point plus (Již nemám více citu) |
Pierre Attaignant (cca. 1494 – 1552) | Pavane: La morte de la ragione (Smrt pravdy) |
Pierre Attaignant (cca. 1494 – 1552) | Bransle |
Pierre Attaignant (cca. 1494 – 1552) | Bransle gay: Que je chatoulle ta fossette (Když lechtám tvou ...) |
Josquin des Préz (1440 – 1521) | Mille regretz (Tisíckrát lituji, že Vás opouštím) |
John Dowland (1562 – 1626) └─ Jacob van Eyck (cca. 1590 – 1657) |
Lachrimæ Antiquæ: Flow my tears (Stékejte mé slzy) └─ Pavane Lacryme |
Alessandro Orologio (cca. 1550 – 1633) | Villanelle: Speranza del mio cor (Naděje mého srdce, sladká touho) |
Guillaume Morlaye (cca. 1510 – cca. 1558) | Villanesque |
Tielman Susato (1510 – po 1570) | Rondes |
Adrian Willaert (cca. 1490 – 1562) | Vecchie letrose (Staré čarodějnice) |
Tourdion na svém koncertě uvede program renesanční hudby tří království: francouzského, anglického a českého.
Anglická renesanční hudba má ve svém legendami opředeném panovníkovi Jindřichu VIII. zároveň i významného autora. Na jeho dvoře máme v roce 1547 dokumentovánu současnou existenci 72 příčných fléten (což však není nic ve srovnání se souborem 220 nástrojů dokumentovaným v roce 1589 ve Stuttgartu). Hlavní těžiště anglického bloku koncertu proto bude spočívat právě ve sborníku Jindřicha VIII., zahrne ale i skladby renesančích mistrů, které byly provozovány v Anglii za vlády Alžběty I. Zazní hudba v Anglii velice populárního italského skladatele Alessandra Striggia a několik anonymních skladeb, které se dochovaly v lidové hudební tradici až do dnešních dnů.
Příčná flétna je dnes vnímána jako typicky francouzský nástroj, který svůj vrchol zažívá především v období baroka za časů Ludvíka XIV. Z počátků této tradice — tedy z 16. století — se z území francouzského království dochovaly m. j. sbírky vydavatelů, aranžérů, editorů a možná i skladatelů Pierra Attaignanta a Jacquese Moderna. Zazní výběr ze skladeb z jimi vydaných sborníků pro renesanční consort (např. Claude de Sermisy).
České království nebylo stranou hlavního evropského kulturního proudu, hudební život zde byl stejně tak velice bohatý, a to se vskutku mezinárodními kontakty. Vedle Rožmberské kapely, z jejíhož repertoáru zazní skladby vlámského skladatele a vydavatele Tielmana Susata, byla hudba na mezinárodní úrovni pěstována především u královského dvora v Praze. Dlouhá léta byl u Rudolfa II. kapelníkem Phillip de Monte. Jeho zástupce — vicekapelník Alessandro Orologio — byl po svém odchodu do důchodu činný také na dvoře dánského krále Christiana IV., kde se osobně stýkal s Johnem Dowlandem, významným anglickým loutnistou. Dowlandovy skladby se mimochodem dochovaly v opisech v loutnových sbornících i na českém území, kam je zase zanesli čeští studenti studující na zahraničních universitách.
Tourdion je soubor, který se věnuje hře hudby psané pro tzv. renesanční consort. Jde o consort (ansámbl) především renesančních příčných fléten (traverso), který vznikl v roce 2012. Vedoucí souboru je Marta Kratochvílová, která má za sebou předchozí bohaté zkušenosti z půdobení v consortech renesančních příčných fléten ve Strasbourgu, Stuttgartu, Ferraře a Baselu.
Tourdion vystupuje ve složení:
Jako host vystoupí Jan Čižmář s renesanční loutnou, renesanční kytarou a theorbou, zazní i kontrastní zobcová flétna v podání Martiny Komínkové, pedagožky brněnské Konzervatoře.
Renesanční traverso je narozdíl od novějších modelů vyrobeno jen z jednoho kusu dřeva a nemá žádné klapky. Nástroje, které používá Tourdion, jsou kopiemi podle originálů dnes dochovaných v Mnichově, model „Rausch von Schratt(enbach)“. Vyrobil je na objednávku jako ucelený pětihlasý (STTTB) consort pan Philippe Allain-Dupré, pařížský mistr nástrojař a flétnista, specialista jak na renesanční a barokní nástroje, tak i na jejich literaturu a prameny. K výrobě bylo použito dřevo kdoule. Narozdíl od originálů, které byly laděny přibližně na 408 Hz, jsou nástroje Tourdionu laděny na 415 Hz.