Improvisation Workshop — Marcin Świątkiewicz

Marcin Świątkiewicz (PL) — klávesové nástroje.

Pro studenty jazzu, varhan, cembala a kytary Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (JAMU) — vstup pro veřejnost volný.

Pondělí 14.10.2013 10:00–13:00 — Komorní sál („sklepní scéna“), HF JAMU, Komenského náměstí 6, 662 15 Brno.

Foto: Marcin Świątkiewicz

O workshopu

Musí každý dobrý jazzman umět improvizovat? Snad nikdo nebude brát tuto otázku vážně — to je přece samozřejmé, že ano! Kdybyste se zeptali na to samé hudebníka žijícího před průmyslovou revolucí, reakce by asi byla podobná. Pro Josquina, Bacha, Mozarta a jejich současníky byla schopnost improvizovat jen jedním z prostředků dobrého hudebníka. Někteří v tom byli lepší, jiní horší, ale interpretace zahrnující přesnou reprodukci partitury byly vyhrazeny výhradně amatérům. Je proto opravdu snadné rozpoznat skladby, které byly napsány pro neprofesionály — obsahují mnohem více detailů (ornamenty, rozepsané kadence, artikulace, dynamika, atd.), než noty tvořené pro potřeby profesionálních hudebníků.

Improvizované kadence, materiál hraný při opakování pokaždé jinak, diminuce, ornamenty a compositio extemporanea — basso continuo. Všechny tyto prvky patří do oblasti provozovací praxe hudby, stejně jako prstoklad nebo výběr správného smyčce.

V rámci workshopu ukážu v kostce metodiku výuky improvizace založenou na neapolském systému partimenti (systém, na kterém vyrostli téměř všichni evropští hudebníci v 17., 18. a částečně i v 19. století). Díky již starými mistry vypracovaným modelům harmonických, kontrapunktických, melodických a skladebných schémat, je výuka improvizace zcela přirozenou součástí výchovy hudebníka. Každý z účastníků workshopu se bude mít možnost o tom přesvědčit, zaimprovizuje se cvičení, na kterých začínal Mozart, Bachovi žáci a téměř všichni ostatní.

Marcin Świątkiewicz

Marcin Świątkiewicz je mladý všestranný hudebník. Jeho zájmy se soustředují kolem klávesových nástrojů, improvizace ve starém i moderním stylu a také skladby. Studoval hru na cembalo u Marka Toporowského a Marka Pilcha a skladbu s Wiesławem Ciencialou na Hudební akademii v Katovicích (Polsko). Také studoval na Královské konzervatoři v Haagu (Nizozemsko) s Jacquem Oggem (cembalo), Patrickem Ayrtonem (basso continuo) a Cornelis de Bondt a Calliope Tsoupaki (skladba). V současné době je doktorandem na Hudební akademii v Katovicích. Marcin se zúčastnil mistrovských kurzů po celé Evropě a Kanadě (Menno van Delft, Richard Egarr, Martin Gester, Luca Guglielmi, Pierre Hantaï, Peter van Heyghen, Robert Hill, Władysław Kłosiewicz, Christophe Rousset, Skip Sempé a Aline Zylberajch). Spolupracoval mimo jiné s umělci jako je Rachel Podger, Andrew Parrott, Enrico Onofri, Jaap Schröder, Paul Esswood, Enrico Gatti, Christina Pluhar, Patrick Ayrton, Peter Kooij, Charles Toet, Jan Tomasz Adamus, Marek Mos.

Marcinova práce je inspirována historickými prameny a moderní literaturou. Respektuje pre-industriální ideál hudebníka: skladatel / umělec / teoretik / učitel. Snaží se o to tím, že nejen hraje a skládá hudbu, ale také hodně píše a vyučuje.

Marcin Świątkiewicz pravidelně koncertuje v Evropě a obou Amerikách. Je zakládajícím členem souboru staré hudby. Spolupracuje také se soubory Brecon Barock, Divino Sospiro, Capella Cracoviensis, Arte dei Suonatori, Ensemble Diderot, Haagsche Hofmuzieck, St. Cecilia Baroque Orchestra, Eco de Indias, Scroll Ensemble a Parnassos.

V roce 2008 nahrál ve studiu Polského rozhlasu Katovice své první sólové CD „Musikalisches Vielerley“ s německou cembalovou hudbou. S různými soubory nahrál četné rozhlasové, televizní i studiové nahrávky.

Marcin je finalistou první mezinárodní cembalové soutěže „Volkonsky“ v Moskvě a 4. mezinárodní Telemannovské soutěži v Magdeburku (se souborem Haagsche Hofmuzieck). Jako ocenění za jeho práci mu byly uděleny významné granty, včetně: Huygens stipendium, stipendium polského ministerstva kultury „Mloda Polska“ a stipendium Slezského vojvodství.

Zpět