Plakát na koncert

Like as the Lute delights

Písně s loutnou z období anglické renesance, — časů Shakespeara a královny Alžběty I.

Pátek 22.11.2013 19:30 — Moravská galerie v Brně, Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, 602 00 Brno. Bezbariérový přístup

Program

Maurice Greene (1696 – 1755)
    └─ text William Shakespeare (1564 – 1616)
Orpheus with his Lute
Thomas Campion (1567 – 1620)When to her lute Corinna sings   (Booke of Ayres VI, 1601)
John Dowland (1563 – 1626)A Fancy — Lute solo
John Danyel (1564 – cca. 1626)Like as the Lute delights   (Songs for the Lute IV, 1606)
 
Thomas Campion (1567 – 1620)Author of light, revive my dying spright   (First Booke I, 1613)
Thomas Campion (1567 – 1620)Never weather-beaten saile   (First Booke XI, 1613)
 
Robert Johnson (cca. 1583 – cca. 1634)As I walked forth one summer day
Robert Johnson (cca. 1583 – cca. 1634)Woods, rocks and mountains and ye desert places
Robert Johnson (cca. 1583 – cca. 1634)The Prince’s almain — Lute solo
Robert Johnson (cca. 1583 – cca. 1634)Care-charming sleep, thou easer of all woes
Robert Johnson (cca. 1583 – cca. 1634)Have you seen but a white lily grow   (Lbl Add. 15177 fol. 17v)

John Dowland (1563 – 1626)Come againe, sweet love doth now invite   (First Booke XVII, 1613)
John Wilson (1595 – 1674)Take, o take those lips away   (Select Musicall Ayres, 1652)
John Dowland (1563 – 1626)Mistress White’s nothing — Lute solo
William Lawes (1602 – 1645) Why so pale and wan, fond lover?   (Autograph Songbook 46)
 
John Dowland (1563 – 1626)Mr. Dowland’s Midnight — Lute solo
John Dowland (1563 – 1626)Sorrow stay, lend true repentant teares   (Second Booke III, 1600)
John Dowland (1563 – 1626)Dye not before thy day   (Second Booke IV, 1600)
John Dowland (1563 – 1626)Mourne, mourne, day is with darknesse fled   (Second Booke V, 1600)
 
John Dowland (1563 – 1626)Melancholy Galliard — Lute solo
John Dowland (1563 – 1626)Flow my teares, fall from your springs   (Second Booke II, 1600)
John Dowland (1563 – 1626)Deare, if you change I’le never chuse again   (First Booke VII, 1613)
 
John Dowland (1563 – 1626)Fortune, my foe, why dost thou frown on me? — Lute solo
John Danyel (1564 – cca. 1626)Griefe, keepe within and scorne   (Songs for the Lute IX, 1606)

Umělci

O programu

Přichází čas v roce, kdy světla ubývá a mnoho lidí cítí, jak na ně padá podzimní melancholie. V dobách Shaekespearových byla toto rozpoložení považováno za vhodný stav mysli pro umělecké výboje a filosofickou reflexi, neboť podporovalo pohled do nitra a nalezení pravdy, která není běžnou součástí našeho každodenního života.

John Dowland je často považován za mistra melancholie   něco jako „Leonard Cohen“ dnešních dnů. Ti z nás, kteří interpretujeme tento repertoár, rádi uznáváme, že „nejlepší písně jsou ty smutné“, přesto obvykle cítíme, že musíme užívat tyto drahokamy střídmě neboť moderní publikum se příliš snadno unaví či se necítí příjemně uprostřed tolika hlubokých citů vyjádřených v oněch písních.

Naše cesta vede přímo do nitra tohoto repertoáru a přinášíme vám některé z největších pokladů anglické písňové tradice. Dowland ovlivnil mnoho svých současníků včetně Johna Danyela, Thomase Campiona a Roberta Johnsona, který byl hráčem na loutnu v Shakespearově divadelním souboru a psal písně do jeho her. Dnes uslyšíte jejich díla, která zkoumají melancholické stavy spojené s láskou, ztrátou, smutkem a náboženskými tužbami.

Doufáme, že tento výběr ve vás zanechá pocit klidu a povznesení a připomínku, že útěchou Filosofie je fakt, že je vždy naděje, i v nejtemnější noci.

Photo: Evelyn Tubb & Michael Fields

Evelyn Tubb

Evelyn Tubb má s hudbou dlouhodobý láskyplný vztah, jež se díky mnoha inspiračním zdrojům splétá do života plného stimulujících podnětů s dalšími lákavými možnostmi na obzoru. Interpretace je její největší láskou a projevuje se v mnoha formách. Evelyn Tubb se řadu let věnovala práci ve vokálním ansámblu, především s Consort of Musicke. Vystupovala po celém světě a nahrála řadu vynikajících nahrávek. Její sólová kariéra je unikátní díky blízké spolupráci s Michaelem Fieldsem, Anthony Rooleym a dalšími vynikajícími hudebníky, se kterými vytváří netradiční recitály přinášející neznámá mistrovská díla interpretovaná Evelyn s vytříbeným citem pro přednes a bohatou rozmanitostí v barvě hlasu. Evelyn Tubb zajímá hudební drama ve všech jeho podobách a interpretuje díla od Hildegardy von Bingen (Ordo Virtutum), přes barokní operu až po skladby Petera Maxwell-Daviese a Davida Bedforda.

Své rozsáhlé zkušenosti využívá při své pedagogické činnosti. Je profesorkou zpěvu a mezinárodně uznávanou specialistkou institutu rané hudby Schola Cantorum ve švýcarském Baselu a rovněž pořádá workshopy a letní kurzy na řadě míst celého světa, v nedávných letech učila v Nizozemí, USA, Německu, Finsku, Lotyšsku, Velké Británii a Japonsku.

Michael Fields

Michael Fields se narodil na Havaji, kde se mu vtiskly do paměti písně surfu a rytmy ukulele. Svou hudební kariéru začal v oblasti folku, rocku a jazzu v Kalifornii a Austrálii, zájem o starou hudbu jej přivedl v roce 1974 do Anglie, kde studoval hru na klasickou kytaru a loutnu. Díky povolání hudebníka, dirigenta a učitele již procestoval celý svět. Jeho videonahrávka Vivaldiho loutnového koncertu patří na YouTube k velmi populárním.

Michael Fields je hudebním ředitelem festivalu staré hudby Sastamala Gregoriana ve Finsku, který je považován za přední hudební festival v zemi.

Michael Fields a sopranistka Evelyn Tubb se setkali v době studií a od té doby je spojuje plodné partnerství při prozkoumávání hudby od lidových písní až po jejich vlastní skladby. Jejich spolupráce si našla posluchače a následovníky od Japonska, přes Austrálii až po Evropu. Recenzenti vyzdvihují „absolutní souznění hlasu a nástroje“, kterého dvojice dosáhla. Společně vystupují, nahrávají a vyučují po celém světě.

Zpět

Titulní píseň

1.
Like as the Lute delights, or else dislikes,
As is his art that playes upon the same;
So sounds my Muse, according as she strikes
On my heart strings, high-tun'd vnto her fame.

2.
Her touch doth cause the warble of the sound,
Which here I yield in lamentable wise;
A wailing descant on the sweetest ground,
Whose due reports give honour to her eyes.

3.
If any pleasing relish here I use,
Judge then the world her beauty gives the same;
Else harsh my style, untunable my Muse,
Hoarse sounds the voice that praiseth not her name.

4.
For no ground else could make the music such,
Nor other hand could give so sweet a touch.
Music: John Danyel (1564 – cca. 1626), Songs for the Lvte Viol and Voice (London, 1606), Song IV,
dedicated to Mris Anne Greene the worthy Daughter to Sr William Greene of Milton, Knight.
Text: Samuel Danyell (1562 – 1619), Delia. Contayning certayne Sonnets (1592), Sonnet XXXVII,
dedicated To the Right Honourable the Lady Mary, Countesse of Pembroke.
Zpět

Děkujeme

Koncert se uskutečňuje s milou podporou Ministerstva kultury ČR, statutárního města Brna, a British Council.

Logo Ministerstva kultury Logo Statutárního města Brna Logo British Council Czech Republic