Leporelo na koncert

Didone abbandonata

Barokní opera, verze: Brno, Teatro della Taverna (dnes: Reduta), 1734 & 2014.

Mozartův sál, Divadlo Reduta, Zelný trh 4, 602 00 Brno.

Kdy Co Předprodej Kolik
So 28.12.2013 10:00 Workshop pro děti a mládež Vstup zdarma
So 28.12.2013 16:00 Prezentace projektu Vstupenky 150/90 Kč
So 28.12.2013 16:30 Koncertní provedení
Út 28.01.2014 19:00 Poloscénické provedení Zadáno pro Masarykovu univerzitu
St 29.01.2014 19:00 Vstupenky 300 Kč
St 19.02.2014 19:00 Vstupenky
Čt 20.02.2014 19:00 Vstupenky

DramaturgiePatricie Částková
Hudební nastudováníJan Čižmář
Soubor barokních nástrojů{oh!} Orkiestra Historyczna (PL)
Koncertní mistryněMartyna Pastuszka (PL)

Osoby a obsazení

Didone Elisa, regina di Cartagine, & amante di Enea
            └─ Dido, královna Kartága
Andrea Široká
Enea, principe del regio sangue Trojano, amante di Didone
            └─ Aeneas, trojský hrdina
Stanislava Jirků
Iarba, re de’Mori, creduto Arbace, & amante di Didone
            └─ Iarbas, král Maurů
Roman Hoza
Selene, sorella di Didone, & amante secreta di Enea
            └─ Selene, sestra Didone
Michaela Kušteková (SK)
Araspe, confidente di Iarba, & amante di Selene
            └─ Araspes, důvěrník Iarby
Martin Ptáček
Osmida, confidente di Didone
            └─ Osmidas, důvěrník Didone
Václav Cikánek

Orchestr ve složení

{oh!} Orkiestra Historyczna (PL)

Italská barokní opera

Starověké báje fascinovaly umělce všech žánrů napříč staletími, operní skladatelé a libretisté nebyli žádnou výjimkou. Vždyť operní historie je utkána z lásky, tragédie, touhy po pomstě a hrdinských činů. A dobře tomu, neboť co jiného než hudba a nástroj nejdokonalejší — lidský hlas — dokáže vyjádřit i ty nejjemnější emoce, vášně a hnutí mysli.

Příběh tragické lásky Dido, hrdé královny Kartága, k trojskému hrdinovi a bájnému zakladateli Říma Aeneovi se stal inspirací k mnoha uměleckým dílům. Jedním z prvních zpracování byl epos Aeneis římského básníka Vergilia. I do světa opery tito nešťastní milenci vstoupili hned na jejím počátku, aby se stali jeho nepostradatelnou součástí. Řada operních zpracování patří k důležitým dílům v operní historii, jako například Dido and Aeneas Henryho Purcella nebo pozdější Les Troyanes Hectora Berlioze. A bylo to právě libreto Didone abbandonata (Opuštěná Dido), které stálo na prahu kariéry italského libretisty Pietra Metastasia (1698 – 1782), dramatika, bez kterého si historii opery ani nedokážeme představit. Metastasiova Didone abbandonata byla v rozmezí jednoho století zhudebněna více než šedesátkrát a autorem prvního zhudebnění se stal neapolský skladatel Domenico Sarri (1679 – 1744). Sarriho opera měla premiéru 1. února 1724 v Teatro San Bartolomeo v Neapoli a jako skladatelova v pořadí šestnáctá opera je považována za významný příklad jeho vrcholného skladatelského období. Didone abbandonata byla ve své době velmi ceněna a stala se oblíbeným titulem na italských scénách a v roce 1730 byla uvedena v přepracované podobě v Benátkách.

Teatro della Taverna

Říká se, že hudba nezná hranic. Důkazem toho jsou díla skladatelských hvězd 18. století, jakými byli např. Leonardo Vinci, Francesco Feo či právě Domenico Sarri, která se dochovala v moravských archivech. Řada děl byla krátce po své italské premiéře hrána na Moravě, což svědčí o nepřetržité kulturní výměně s Itálií a přímém spojení moravských zemí se samotnou kolébkou operního umění. Na podzim roku 1734 došlo také k brněnskému uvedení Sarriho Didone abbandonata operní společnosti Angela Mingottiho v divadle v Taverně, které stálo na místě dnešní Reduty.

Další informace o představení v roce 1734, o Teatro della Taverna a o významu divadelní společnosti Angela Mingottiho naleznete zde.
 

Libretto 1734

Brněnské provedení

Dnes se Didone abbandonata vrací po 280 letech do míst svého původního brněnského provedení. Své síly spojili mladí umělci z několika zemí — režie a scénická výprava je dílem Tomáše Pilaře, hudebního nastudování se ujal Jan Čižmář, mezinárodně uznávaný loutnista a odborník na starou hudbu. Hlavní roli ztvární Andrea Široká, přední sólistka Janáčkovy opery, po jejím boku v roli Aenea stane Stanislava Jirků, sólistka pražského Národního divadla. Role zavrženého nápadníka Iarba se ujme talentovaný basbaryton Roman Hoza. V dalších rolích se představí slovenská sopranistka Michaela Kušteková a kontratenor Martin Ptáček, oba mladí pěvci, kteří si již vydobyli uznání na poli interpretace barokní hudby. Orchestr {oh!} Orkiestra Historyczna z polských Katovic se systematicky věnuje historicky poučené interpretaci staré hudby na dobové nástroje a patří mezi právem uznávané soubory.

Umění minulých staletí je důležitou součástí naší existence, jsou to kořeny, ze kterých jsme vzešli a které nám mohou pomoci přiblížit svět našich předků. To je bezpochyby jeden z důvodů, proč se dnes operní díla 18. století těší rostoucí popularitě. Uvádění barokních oper v historicky poučené interpretaci dnes patří k důležitým trendům uměleckých souborů celého světa a tak přes propast téměř tří staletí přinášíme Sarriho operu Didone abbandonata jako obraz kultury našich předků viděný očima současné generace umělců.

Brněnská realizace opery v roce 2014 není jen událostí hudební, ale také praktickým výsledkem nejnovějšího vědeckého bádání týmu odborníků z akademického, muzejního i nezávislého prostředí. Po 280 letech vzniká rekonstrukce partitury právě té verze opery, která zněla v roce 1734 v Brně. Její struktura je založená na dochovaném libretu brněnského provedení. Většina hudby mohla být použita z benátské verze, jen část recitativů musela být nově dokomponována. Tým stojící za vznikem této edice tvoří Jana Spáčilová (Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea; odbornice na italskou barokní operu na Moravě), Patricie Částková (Opera na Cestách, o.s.; dlouholetá dramaturgyně Národního divadla v Brně) a Jan Čižmář (Hudební lahůdky, o.s.; Janáčkova Akademie múzických umění v Brně; Ústav hudební vědy Masarykovy univerzity v Brně).

Projekt vzniká ve spolupráci občanského sdružení Hudební lahůdky, občanského sdružení Opera na cestách, Masarykovy univerzity, polské asociace Art in Motion a Národního Divadla Brno a je součástí oslav 95. výročí založení Masarykovy univerzity.

Záštitu nad projektem převzali hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek, primátor Statutárního města Brna Roman Onderka a primátor města Katowice Piotr Uszok.

Prezentace projektu

28. prosince 2013 v 16:00 hod — Účastníci: Patricie Částková, Jana Spáčilová, Jan Čižmář.

Brněnská realizace opery v roce 2014 není jen událostí hudební, ale také praktickým výsledkem nejnovějšího vědeckého bádání týmu odborníků z akademického, muzejního i nezávislého prostředí. Po 280 letech vzniká rekonstrukce partitury právě té verze opery, která zněla v roce 1734 v Brně. Její struktura je založená na dochovaném libretu brněnského provedení. Většina hudby mohla být použita z benátské verze, rekonstrukce chybějících recitativů se ujal Jan Čižmář.

Zpět

Obsah opery

Didone, královna Kartága, slíbila svou ruku králi Iarbovi, ale zamilovala se do trojského válečníka Eney, který se svou lodí ztroskotal na pobřeží Kartága. Iarba se vypraví na dvůr Didone v převlečení za posla Arbaceho, aby královnu varoval, že Enea se nemůže stát králem Kartága a sám se ucházel o její ruku. Didone odmítne Iarbovu nabídku a oznámí chystaný sňatek s Eneou. I Enea miluje Didone, ale přesto prosí její sestru Selene, aby královně řekla o jeho plánu opustit Kartágo a vydat se do Itálie, jak mu určuje sudba bohů. Iarba se pokusí rozpoutat válku, je však Eneou poražen. Didone se snaží přesvědčit Eneu, aby zůstal v Kartágu a oženil se s ní. Enea je však pevně rozhodnut nastoupit předurčenou cestu a opouští město. Kartágo je zničeno a zdrcená Didone spáchá sebevraždu.

Zpět

O umělcích

Foto: Andrea Široká

Andrea Široká (Didone) je sólistkou opery Národního divadla Brno, kde již ztvárnila řadu rolí, např. Xenie (Musorgskij: Boris Godunov), Frasquita (Bizet: Carmen), Berta (Rossini: Il barbiere di Siviglia), Adéla (Strauss: Die Fledermaus), Volpino (Haydn: Lo speciale), Clorinda (Rossini: La cenerentola), Barbarina (Mozart: Le nozze di Figaro), Esmeralda (Smetana: Prodaná nevěsta), Titania (Britten: A midsummer night’s dream). Věnuje se také domácí i světové písňové tvorbě a předromantické duchovní hudbě.

Foto: Stanislava Jirků

Stanislava Jirků (Enea) je sólistkou Opery Národního divadla v Praze, kde nastudovala řadu rolí, např. Goffredo (Händel: Rinaldo), Dorabella (Mozart: Cosi fan tutte), Cherubino (Mozart: Le nozze di Figaro), Frances (Britten: Gloriana). Pravidelně koncertuje v zahraničí (Francie, Německo, Holandsko, Španělsko) a spolupracuje s orchestry, jako jsou BBC Orchestra, Collegium 1704, Česká filharmonie ad. Její repertoár je širokého zaměření — od hudby barokní až po skladby současných autorů, od písňového a oratorního repertoáru až k tvorbě operní.

Foto: Roman Hoza

Barytonista Roman Hoza (Iarba) je posluchačem JAMU v Brně a ve studiu pokračuje na Universität für darstellende Kunst ve Vídni. Pravidelně se věnuje studiu interpretace staré hudby (Letní škola barockní hudby Holešov, masterclass s Evelyn Tubb). Je vítězem Mezinárodní soutěže komorní a duchovní hudby v Olomouci (2010). V rámci studia nastudoval role v inscenacích Komorní opery JAMU — Giulielmo (Mozart: Cosi fan tutte), Don Giovanni a Bartola (Rossini: Il barbiere di Siviglia) ve Slezském divadle v Opavě.

Foto: Michaela Kušteková

Michaela Kušteková (Selene ¹) je posluchačkou VŠMU v Bratislave. Interpretaci staré hudby se věnuje dlouhodobě, např. Händel: Serse, Haydn: Il mondo della luna, Rameau: Anacreon, Haydn: La canterina, Mozart: Cosi fan tutte. Získala ocenění mimo jiné na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka (2008) a Mezinárodní pěvecké soutěži Feruccio Tagliavini (2011). 2013 se stala absolutní vítězkou interpretační soutěže Letní školy staré hudby v Holešově. Spolupracuje s uměleckými tělesy jako jsou Synfonietta Bratislava, Ad gloriam Dei a Cuore barocco nebo Státní komorní orchestr Žilina.

Foto: Zuzana Černá

Zuzana Černá (Selene ²) je absolventkou Akademie staré hudby v Brně. Vystudovala i hudební vědu a hlasovou a hudební výchovu na brněnské Masarykově univerzitě. Věnuje se především interpretaci staré hudby. Absolvovala kurzy u Evelyn Tubb, Nicki Kennedy, Julie Hassler, Joela Frederiksena, Ireny Troupové a dalších. Spolupracuje se soubory Hofmusici, Capella Regia, Capella Antiqua Brunensis a Czech Ensemble Baroque. V roce 2007 se podílela na inscenaci Monteverdiho Orfea v Národním divadle v Praze. V letech 2008–2010 účinkovala se souborem Hofmusici v novodobých operních premiérách v barokním divadle v Českém Krumlově.

Foto: Martin Ptáček

Martin Ptáček (Araspe) se zpěvu začal věnovat v chlapeckém sboru Boni Pueri. V sólovém projevu se věnuje oboru tenor/kontratenor. V oboru kontratenor úspěšně absolvoval kurzy pod vedením uznávaných odborníků (Piotr Olech, Steve Wächter, Jean-François Lombard). Spolupracuje s významnými osobnostmi české hudební scény, především s R. Válkem (Czech Ensemble Baroque), T. Hanzlíkem (Ensemble Damian) a M. Štrynclem (Musica Florea).

Foto: Václav Cikánek

Václav Cikánek (Osmida) pravidelně koncertně vystupuje v evropských zemích, např. v Německu, Švýcarsku, Francii a Itálii. V České republice dlouhodobě spolupracuje se soubory Laetitia Praha a Ensemble Canto. Jako sólista spoluúčinkuje např. s Dvořákovým komorním sborem a s orchestrem Musica Academica či s Piccolo coro & Piccola orchestra, se kterými často vystupuje na koncertech duchovní hudby. Úspěšně se zúčastnil několika mezinárodních pěveckých soutěží, např. v Karlových Varech, Trnavě, festivalu Ad honorem Mozart Praga nebo Iuventus Canti. V jeho repertoáru jsou klasické skladby tenorového oboru předních českých i světových skladatelů operní a duchovní hudby.

 
Foto: Tomáš Pilař

Režisér Tomáš Pilař vystudoval operní režii na JAMU v Brně. V roce 2009 byl vybrán do finále Linbury Prize v Londýně jako vůbec první český režisér a získal třetí místo v Mezinárodní soutěži režisérů vypsané NDB. Z jeho inscenací připomeňme např. Verdi: Síla osudu (Divadlo F. X. Šaldy, 2013), Streul: Papageno hraje na kouzelnou flétnu (NDB, 2011), Ištvan: Kráska a Zvíře a Berg: Evropská turistika (Divadlo na Orlí, 2012), Janáček: Příhody lišky Bystroušky (Open Air Divadelní svět 2013).

Foto: Patricie Částková

Patricie Částková vystudovala JAMU, obor operní režie. V letech 1995–2013 působila jako dramaturg Janáčkovy opery Národního divadla Brno, kde se podílela na více než sedmdesáti operních inscenacích (např. Salome, Idomeneo, Příhody lišky Bystroušky, Výlet pana Broučka do Měsíce, Mefistofele, Ženitba, Rusalka, Vojna a mír, Julietta) a spolupracovala s režiséry, jako jsou prof. Pamela Howard, James Conway, Vladimír Morávek ad. Je spoluautorem projektu Mezinárodní hudební festival Janáček Brno 2008, spoluautorem vzdělávacího projektu „Nebojte se divadla!“ a pravidelně působí jako lektor.

Foto: Jan Čižmář

Jan Čižmář studoval hru na loutnu na Royal College of Music v Londýně a Royal Conservatoire v Haagu a hudební vědu na Masarykově univerzitě v Brně. Jako theorbista a hráč continua má na svém kontě spolupráce s významnými orchestry a dirigenty jako jsou např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the 18th Century, Orchestra of the Age of Enlightenment či Bach Akademie Stuttgart. Mezi jeho četné zkušenosti z operních scén patří m.j. i účast na projektu Dido and Aeneas / Acia and Galatea v Royal Opera House Covent Garden pod taktovkou Ch. Hogwooda. Foto: Orkiestra Historyczna Je zakladatelem a uměleckým ředitelem série koncertů staré hudby Hudební lahůdky. Jeho hudební vize klade důraz na autentičnost a úzké propojení s historií a místem konání, zároveň však neopomíjí současného posluchače a svět 21. století.

{oh!} Orkiestra Historyczna je soubor mladých profesionálních hudebníků z Katovic, kteří se věnují historicky poučené interpretaci hudby od baroka po romantizmus. Prvořadým cílem tělesa je dosažení co nejvěrnějšího zvuku prostřednictvím bádání v dostupných pramenech. Členové souboru jsou laureáty soutěží a absolventi jak polských, tak zahraničních hudebních škol, kde získávali zkušenosti při spolupráci s předními evropskými dirigenty, soubory a sólisty.

Foto: Martyna Pastuszka

Koncertní mistryně Martyna Pastuszka absolvovala Hudební akademii v Katowicích v roce 2004. Je spoluzakladatelkou {oh!} Orkiestry Historyczne se záměrem postavit klasickou hudbu ve Slezsku na novou, vyšší úroveň. V současné době působí jako sólistka, komorní i orchestrální hráč v Arte dei Suonatori (Poznaň) a Le Cercle de l’Harmonie (Paříž). Je koncertní mistr Le Parlement de Musique (Štrasburg) a Capella Cracoviensis (Krakow). Vyučuje také hru na housle na Hudební akademii v Katowicích od roku 2007.

Zpět

Děkujeme

Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR, Jihomoravského kraje, statutárního města Brna, města Katowice, Polského institutu v Praze a Českého centra Varšava.

Látky na kostýmy dodala firma Kolovrat, ČM s. r. o.

Notosazbu edice opery „Didone abbandonata“ realizoval Milan Kolář.

Děkujeme výrobci cembal Vítu Bébarovi za laskavé zapůjčení a ladění nástrojů.

Logo Ministerstva kultury Logo Státního fondu kultury České republiky Logo Jihomoravského kraje Logo Statutárního města Brna Logo „KATOWICE. For a change.” Logo Polského institutu v Praze Logo Českého centra Logo Kolovratu, ČM s. r. o. Logo Milana Koláře Dorazová lišta cembal Víta Bébara

Velice si vážíme cenné spolupráce s následujícími partnery:

Logo Masarykovy univerzity Logo Národního divadla Brno Logo Opery na cestách Logo Art in Motion Logo {oh!} Orkiestra Historyczna Radio Proglas Opus Musicum – hudební revue