Musical Delicacies

— Early Music Concert Series —

A due voci

A musical dialogue: Flute duo in the course of three centuries.

Sunday 17 August 2014 15:00 — English wing, State castle Veveří, CZ–66471 Veverská Bítýška.

Programme

Renaissance flutes   [1]
Claudin de Sermisy (cca. 1490 – 1562)Aupres de vous
 
Orlando di Lasso (?1532 – 1594)Beatus vir qui in sapientia morabitur   (Magnum opus musicum, München 1604)
Orlando di Lasso (?1532 – 1594)Qui sequitur me non ambulat in tenebris   (Magnum opus musicum, München 1604)
 
Guillaume Le Heurteur (? – ?)Amour partes   (Canzoni francese a due voce, Venezia 1539)
Antonio Gardano (1509 – 1569)Ces facheux sotz   (Canzoni francese a due voce, Venezia 1539)
Claudin de Sermisy (cca. 1490 – 1562)Mon petit cueur   (Canzoni francese a due voce, Venezia 1539)
 
Early baroque flutes   [2]
Jacques-Martin Hotteterre (1674 – 1763)Gravement, h moll   (Première suite de pièces, Paris 1712)
Michel Pignolet de Montéclair (1667 – 1737)Sixième concert, h moll   (Concerts a deux flûtes traversières sans basse, Paris, 1724)
Allemande — Forlana — Passacaille — Le Papillon. Menuet. Legerement — Le Moucheron. Passepied. Viste — Prelude. Lent et tendre — Bourée. Gay — Double de la Bourée — Gavotte. Gayement — Sicilienne. Lentement, et gracieusement — Sarabande. Lentement, et tendrement — Chaconne. Gay
 
Michel Blavet (1700 – 1768)Prélude   (Ier recueil de pièces accomodé pour les flûtes traversières, Paris s. d. [1744?])
Jean-Baptiste Drouart de Bousset (1662 – 1725)Vous qui faites votre modelle   (arr. Michel Blavet, Ier recueil de pièces accomodé pour les flûtes traversières, Paris s. d. [1744?])
Jean-Philippe Rameau (1683 – 1764)Tambourins des Indes galantes   (arr. Michel Blavet, Ier recueil de pièces accomodé pour les flûtes traversières, Paris s. d. [1744?])
 
Late baroque flutes   [3]
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)Sonata, A Dur   (TWV 40:144)
Pomposo — Vivace — Largo — Presto
 
Wilhelm Friedemann Bach (1710 – 1784)Sonata Nº 2, G Dur   (F 59 )
Allegro ma non troppo — Cantabile — Allabreve — Gigue Allegro

Instruments:
[1]   Giovanni Tardino, copy after Bassano (maybe Giovanni Bassano, cca. 1560 – 1617), tuned a′ = 440 Hz.
[2]   Alain Weemaels, copy after Jacques-Martin Hotteterre “Le Romain” (1674 – 1763), tuned a′ = 392 Hz.
[3]   Claire Soubeyran & Rudolf Tutz, copy after Godfroid Adrien Rottenburgh (1703 – 1768), tuned a′ = 415 Hz.

O programu

Duo je nejintimnější a jistě i jedna z nejzajímavějších forem komorní hudby. Roli tu hrají pouze dva hráči, v našem případě dokonce totožných nástrojů, vedoucích mezi sebou dialog, ve kterém se vzájemně imitují, odpovídají si, ale i oponují.

Duo však není pouze forma zábavy pro dva přátele scházející se ke společnému muzicírování, ale má i důležitý pedagogický význam.

Program koncertu zahrnuje širokou škálu stylů a je chronologicky rozdělen do tří hlavních bloků, z nichž každý představuje odlišný hudební styl s patřičným nástrojem, který si nový styl vyžadoval. Cílem programu je posluchači zprostředkovat cestu napříč třemi stoletími a ukázat tak různorodost flétnového dua v odlišných stylových obdobích.

V období renesance, tedy mezi 14. až 16. stoletím, neměla ještě příčná flétna svůj charakteristický repertoár. Hrála tedy převážně vokální hudbu, obsahující text. Flétny, ale i další nástroje tak byly rozděleny do skupin odpovídajících rozsahem či barvou lidskému hlasu. Velmi populární se v té době stal flétnový consort složený nejčastěji ze čtyř nástrojů představujících jednotlivé sborové hlasy – soprán, alt, tenor a bas. Flétnový consort hrál nejrůznější čtyřhlasé úpravy populárních chansonů či dvorních písní tzv. airs de cour, ale také komplikovanější sakrální kompozice. Oba tyto druhy budete moci v našem programu okusit ve dvojhlasé podobě.

Absolutně odlišnou roli dostává traverso na konci 17. století, kdy prožívá svůj zlatý věk. Barokní traverso se těšilo velké popularitě zvláště ve Francii na dvoře Ludvíka XIV., který u svého dvora zaměstnával velké množství hudebníků. I proto tvoří tuto část programu pouze francouzská hudba. Charakteristické pak pro tuto generaci hudebníků bylo, že pro flétnu nejen skládaly, ale sami byli výbornými flétnisty a své nástroje si často vyráběli. Jacques-Martin Hotteterre či Michel Blavet byli vynikajícími interprety a traverso pozvedli na úroveň virtuózního nástroje.

V období vrcholného baroka, kterým označujeme první polovinu 18. století, se popularita traversa přesunula i do dalších zemí, zvláště do Německa, kde se na ni učil v Berlíně i sám král Friedrich II. Veliký. Díky své praktičnosti a nejspíš i cenové dostupnosti se příčná flétna stala populárním nástrojem v aristokratických kruzích a flétnové duo bylo vyhledávanou formou zábavy amatérských hudebníků. Můžeme to vysledovat zejména na množství vydané hudby. Výjimku na amatérském trhu tvoří šest duet od Wilhelma Friedemanna Bacha, která svojí náročností přesahují běžné technické nároky a Bach zde experimentuje se vzdálenými a méně používanými tóninami.

Marta Kratochvílová

Marta Kratochvílová studied flute at the Conservatory in Pardubice and then at the Janáček Academy of Performing Arts in Brno. In 2000 began her studies in France at the Conservatoire National de Région de Strasbourg, where she specialized in baroque and renaissance flute with Jean-François Alizon and Nancy Hadden, and chamber music with Martin Gester and Patrick Blanc. She has participated in masterclasses and workshops by prominent figures such as Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan Latham-Koenig and Sir Neville Marriner. In France she played baroque and renaissance flute extensively in the ensembles Le Parlement de Musique Strasbourg, Bohemia duo and NotaBene. She also performed renaissance workshops (Ferrara, Munich, Stuttgart, Basel) with a consort of traverso players from Strasbourg.

Since 2010 she lives in the Czech Republic while performing regularly throughout Europe. In chamber and solo projects she cooperates closely with artists such as Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau and Petr Wagner. She is also leader of the renaissance flute consort Tourdion.

As a teacher with many years of experience she is invited to presentations and masterclasses throughout Europe; she teaches also privately baroque and renaissance traverso playing and interpretation.

Radka Kubínová

Radka Kubínová, originally from Hradec Králové, dedicated herself to music at the age of 6 years. She first started singing and playing the recorder, which at the age 9 was replaced by the flute. After graduating from the Conservatory in Pardubice in 2005, she continued her studies at the University of Ostrava. While still studying in Ostrava she went to gather international experience in France, where he began studying baroque flute with Delphine Leroy, François Nicolet and Gion Sgambaro. In the years 2010–2014 she studied the interpretation of early music with Barthold Kuijken at the Royal Conservatory in The Hague, Netherlands. She attended many master classes, among others with Patrick Gallois, Clara Novak, Vincent Lucas and Frank Theuns.

Radka plays and organizes many concerts in the Czech Republic as well as abroad. To name a few, „Les nocturnes du Mont-Saint-Michel“ (FR), Lutherse Bach ensemble, L’arco sonoro, The Bach Orchestra of the Netherlands (NL), etc. In 2006–2007 she was member of the Bohuslav Martinů Philharmonic Orchestra in Zlín and performed several times with Janáček Philharmonic Ostrava and with Hradec Králové Philharmonic Orchestra.

Radka continues to devote herself to singing and tries to link this with her flute playing.

Back

Thank you

The concert takes place with financial support from the Ministry of Culture of the Czech Republic and the Statutory City of Brno.

The project “Summer festival of Early Music” takes place in cooperation with the National Heritage Institute (NPÚ), the management of Veveří state castle.

Logo of Ministry of Culture Logo Statutárního města Brna Logo Národního památkového ústav