Třídy a lektoři
Laila Cathleen Neuman (NL) — barokní gestika, zpěv
Třída je určena zpěvákům s alespoň základními zkušenostmi se starou hudbou, kteří chtějí vedle pěvecké
techniky zdokonalit také své interpretační dovednosti a vystupování na scéně. Jednou ze specializací lektorky
je také barokní gestika, kterou bude aplikovat s každým studentem dle individuálních potřeb.
Vyučovací jazyky: EN, DE, NL, (FR).
►►► Více ...
◄◄◄
Laila Cathleen Neuman studovala nejprve v Nizozemí u Christy Pfeiler a Susanny Waleson,
posléze u Margaret Hayward na konzervatoři G. Verdiho v Miláně, kde získala diplom
cum laude. Poté na Mozarteum v Salzburgu, kde studovala pod vedením
Bredy Zakotnik a Barbary Bonney, získala magisterský diplom cum laude v oborech
Lied a Oratorio. Účastnila se masterclass, které vedli m.j. Dalton Baldwin, Max van Egmond,
Johannette Zomer, Trevor Pinnock, Evelyn Tubb a Angelika Kirschlager.
Má obzvláštní zájem o starou hudbu, barokní tanec a umění historické gestiky, jejími pedagogy
v tomto oboru byly Margit Legler a Reinhold Kubik. Debutovala jako Second woman v Purcellově
Dido and Aeneas a v titulní roli v Gluckově Il Parnaso Confuso na operních scénách
v Salzburgu, Vídni, Aarhusu a Kodani. Její mezinárodní aktivity v poslední době zahrnují
spolupráci s Ensemble Esprit, Ensemble La Silva, Het Philadelphus Ensemble (členové
Concertgebouw Orchestra), Convivio d’Arte a s loutnistou Janem Čižmářem v Nizozemí,
Rakousku, Německu a Itálii.
Laila vyučuje historickou gestiku na letošní letní škole Sastamala Gregoriana (FI).
www.lcneuman.com
Maria Christina Cleary (IE/IT) — harfa
Vítání jsou hráči na všechny druhy harf. Zaměření třídy je na historický repertoár od středověku
do 19. století, včetně základů hry bassa continua a improvizace. Prosíme uveďte v přihlášce
s jakým nástrojem přijedete, vaši úroveň a zaměření (např. lidová hudba nebo soudobá hudba). Na
místě bude možnost vyzkoušet historické nástroje lektorky.
Vyučovací jazyky: EN, DE, NL, ES, IT, FR, PT.
►►► Více ...
◄◄◄
Pochází z Irska, své vzdělání získala na školách v Dublinu, Londýně (Trinity College), Haagu
a Bruselu. Jejími Hru učiteli ve hře na harfu byli Susanna Mildonian a Andrew
Lawrence-King.
Jako sólistka získala ocenění na soutěžích v Utrechtu (Utrecht Early Music Competition, 1997) a
mezinárodních harfových soutěžích Nippon International Harp Competition (1996), Dutch National Harp
Competition (1997).
Jako orchestrální hráčka působila jako první harfenistka v Koninklijk Concertgebouw Orkest Amsterdam
a posléze byla harfenistkou RTE Concert Orchestra Ireland a spolupracovala s dalšími orchestry
v Nizozemí a Německu.
Maria byla po pět let harfistkou ansámblu MusikFabrik Köln, souboru věnujícímu se soudobé hudbě
a spolupracovala také s Remix Ensemble Porto a Ensemble Prometheus Belgium. S těmito ansámbly
premiérovala přes 30 skladeb. Jako sólistka premiérovala skladby od T. Hosakawa
(Darmstadt Festival 2002), D. Dennehy, J. Friedlin, R. Ayres, R. Sims, F. Devresse.
Maria je specialistka na historické harfy a vlastní originální klasicistní harfu z roku 1780,
dále nástroje arpa doppia, arpa de dos ordenes a několik středověkých harf. Vyvinula chromatickou
středověkou harfu, na kterou hraje repertoár od 13. do 15. století, například na nahrávkách souboru
Tetraktys. V roce 2006 s velkým úspěchem vystoupila v Mozartově koncertu pro flétnu a harfu
s Portland Baroque Orchestra a Arion Ensemble Montreal. Vystupovala s většinou barokních souborů
napříč Evropou. Maria vystupuje pravidelně v duu s houslistou Davide Monti pod jménem Arparla,
specializují se na repertoár od 17. do 19. století.
Maria byla hostujícícím pedagogem na Koninklijk Conservatorium Den Haag, Guildhall School of Music London
a má vlastní harfovou třídu na konzervatoři v Padově.
www.arparla.it
Zach Adams Photography
Davide Monti (IT) — improvizace & housle
Třída bude zaměřena na historicky poučenou improvizaci.
Improvizace je stěžejním, byť často zanedbaným elementem při provozování staré hudby.
Podle Davida improvizace není jen otázkou stylovosti a respektu k formální stránce díla,
ale také odrazem dění uvnitř (duše) interpreta.
Náplní kursu proto bude rozvíjení tří stejně důležitých aspektů:
vkus a styl založený na historických informacích, studium struktury a formy,
a v neposlední řadě i komunikace a psychologické aspekty improvizace.
Během výuky se budou s hudební improvizací konfrontovat teoretické a praktické pohledy
na to jak a kdy improvizovat, na různé následky v rámci mezilidské komunikace v hudbě
i vliv na první pohled zcela nesouvisejících prvků jako je divadlo a tanec.
Detailnější popis Davidovy metody a plánovaného harmonogramu výuky naleznete
zde
(pouze v angličtině).
Třída je určena primárně houslistům a hráčům na melodické nástroje, ale také
zpěvákům a ostatním hudebníkům, kteří si přejí rozšířit svůj pohled na improvizaci
jako základní aspekt hudebního vyjadřování.
Houslisté mohou přinést také sólovou literaturu, prosíme o její uvedení v přihlášce.
Vyučovací jazyky: EN, FR, IT, (ES).
►►► Více ...
◄◄◄
Po absolutoriu konzervatoře v Parmě se Davide specializoval na starou hudbu u četných pedagogů
(E. Gatti, E. Parizzi, S. Richie, M. Huggett). Dále se rozvíjel díky spolupráci
s významnými hudebníky naší doby: Ton Koopman, Alberto Rasi, Vittorio Ghielmi, Michael Radulescu,
Marcello Scandelli, Roberta Invernizzi, Gemma Bertagnolli, Stefano Veggetti, Stefano Montanari, Sergio Vartolo.
Jako vedoucí mnoha souborů je znám pro svoji energii a charisma, vytváří jedinečný zvuk v orchestru.
Byl vedoucím četných orchestrů včetně EUBO, Il Tempio Armonico, Athestis e Accademia de li Musici,
Il Complesso Barocco, Cordia, Teatro Armonico.
Je znám také pro svou práci s malými komorními ansámbly a komorními orchestry jako
Accademia Strumentale Italiana, Ensemble il Falcone, le Parlement de Musique a Arparla s harfistkou
Maria Christina Cleary.
Jde o setkání, která jsou cennými momenty výzkumu a experimentů;
formulují ideu, že partitura je plátno, každé provedení a interpretace je jiná. Proto se Davide
zaměřuje na umění improvizace; stejně jako při provozování staré hudby, zkušenost s improvizací
je přítomná i v jiných oblastech „kulturního“ umění (jazz, divadlo, lidová hudba, tanec).
Davide vyučoval na masterclass v Japonsku, přednášel na Makerere University a v Kampale
a na letních kurzech v Itálii.
Účinkuje na nahrávkách firem Agorà, Bongiovanni, Brilliant, Deutsche Harmonia Mundi, Dynamics, Naive,
Opus 111, ORF, Radio Svizzera Italiana, Sonica, Stradivarius a Tactus.
Vystupuje po celém světě (America, Africa, Europe, Japan) a dostalo se mu uznání také v Argentině a Brazílii.
www.arparla.it
Marc Hervieux (FR) — zobcová flétna
Třída je určena hráčům na úrovni vyšších ročníků konzervatoře. Hlavní náplní kursu bude repertoár
17. století spjatý se sbírkou J. van Eycka a francouzský barokní styl (suity, preludia, zdobení).
Předpokládá se, že účastníci budou většinou hrát v ladění a′=415 Hz,
nemáte-li nástroj uvedeného ladění, konzultujte laskavě předem svoji účast s organizátory.
Vyučovací jazyky: FR, DE, (EN), (SP).
►►► Více ...
◄◄◄
Marc Hervieux studoval zobcovou flétnu ve třídě Jeana-Françoise Alizona na konzervatoři
ve Strasbourgu, kde získal zlatou medaili a nejvyšší ocenění v oboru komorní hudba (1992).
Následně se zaměřil na moderní repertoár zobcové flétny ve třídě Patricka Whitea, kde získal diplom
s vyznamenáním (1997). Kromě toho také studoval zpěv, barokní hoboj a traverso a měl tu čest
se vzdělávat s Hugo Reyne, Marcos Volontario, Jean-Pierre a Gilles de Pinet Talhouët.
V roce 1996 založil barokní hudební soubor Le Masque, s nímž vystupuje ve Francii a v zahraničí
s celou řadu programů. V roce 2005 inicioval vznik Barokní Letní akademie barokní hudby
v Neuwiller-lès-Saverne (Alsasko) a tamtéž založl v roce 2010 festival
Rencontres Baroques de Neuwiller. Od roku 1991 vyučuje hru na flétnu na hudební
škole Sélestat, spolupracuje s CNR ve Strasbourgu a ENM v Colmaru.
Soubor La Masque zůstává věrný tradici spojující různá „barokní umění„, propojováním
různých forem vyjadřování, jako je divadlo, tanec, grafické umění, gastronomie, ad.
Le Masque pravidelně vystupuje ve Francii (AMIA, Opéra du Rhin, Palais des Rohan,
Festival de musique sacré de Saverne, Heures Baroque de Mulhouse, Festival de la route des Orgues,
Festival Euro-Classique, Festival de Musique en Ré, Auditirorium des Halles).
Soubor také vystupoval v Německu, Polsku, České republice, Rusku, Itálii, Libanonu a Izraeli.
www.le-masque.com
Jan Kvapil (CZ) — zobcová flétna
Třída je určena hráčům na úrovni vyšších ročníků konzervatoře. Lektor je připraven pracovat na libovolném
sólovém, komorním či ansámblovém repertoáru nástroje od středověku po současnost stejně tak jako se zabývat
technikou hry. Uveďte laskavě v přihlášce svoje preference. Doporučujeme mít s sebou alespoň jeden
nástroj v ladění a′=415 Hz, nemáte-li nástroj uvedeného ladění,
konzultujte laskavě předem svoji účast s lektorem.
Vyučovací jazyky: CS, EN, (DE), (FR).
►►► Více ...
◄◄◄
Jan Kvapil studoval hru na zobcovou flétnu na Royal Academy of Music v Londýně
u P. Holtslaga a na konzervatoři v rakouském Linci u C. van Heerden, svá studia završil
získáním pedagogického diplomu Licenciate of the Royal Schools of Music (Londýn, 2001).
V roce 2011 dokončil doktorské studium na Univerzitě Palackého v Olomouci a získal akademický titul
Ph.D. Vystupoval s renomovanými českými i mezinárodními ansámbly, nahrával pro rozhlas, televizi i hudební
vydavatelství, v současnosti koncertuje nejčastěji v duu s loutnistou J. Čižmářem.
V centru jeho zájmu stojí pedagogická činnost, založil První víkendovou školu hry na zobcovou flétnu
v Praze a Olomouckou víkendovou školu hry na zobcovou flétnu, kde se zaměřuje především na výuku učitelů
ZUŠ. Současně probíhají pod jeho vedením na mnoha místech republiky semináře, jejichž náplní je vzdělávání
pedagogů. Je uměleckým ředitelem Letní školy staré hudby v Prachaticích, na níž vyučují špičkoví naši
i světoví hráči a učitelé. Publikuje též v hudebním tisku a překládá odbornou literaturu. Vyučuje hlavní
obor Hra na zobcovou flétnu na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě, v letech 2006–2012
působil též na Katedře hudební výchovy Univerzity Palackého v Olomouci a v roce 2014 začíná vyučovat
na Akademii staré hudby v Brně.
www.jankvapil.com
Marta Kratochvílová (CZ) — traverso
Třída je otevřená jak hráčům s vlastním historickým nástrojem, tak hráčům na moderní příčnou nebo
zobcovou flétnu, kteří se zajímají o barokní či renesanční příčnou flétnu a jejich repertoár. Na místě
bude k zapůjčení několik barokních nástrojů a renesanční consort. V přihlášce prosím uveďte plánovaný
sólový repertoár, kromě sólových lekcí však bude čas věnován i komorní hře a renesančnímu consortu.
Vyučovací jazyky: CS, FR, (DE), (EN).
►►► Více ...
◄◄◄
Marta Kratochvílová studovala hru na flétnu na Konzervatoři v Pardubicích
a poté na JAMU v Brně. V roce 2000 zahájila studium ve Francii na Conservatoire
National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu
ve třídě J. F. Alizona a N. Hadden a na komorní hudbu ve třídách M. Gestera a P. Blanca.
Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken,
Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii intenzivně působila jako hráčka na barokní a renesanční
příčnou flétnou v souborech Le Parlement de Musique, Bohemia duo, se souborem NotaBene.
V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem
renesančních fléten ze Strasbourgu.
Od roku 2010 žije v ČR a nadále pravidelně koncertuje po celé Evropě.
Úzce spolupracuje především na komorních a sólových projektech s umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář,
Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Marcin Świątkiewicz,
Marc Vonau či Petr Wagner. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.
Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě
a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.
Jan Čižmář (CZ) — loutna
Třída je otevřená hráčům, kteří již vlastní historický nástroj, případně kytaristům, kteří chtějí
učinit první kroky. K tomuto účelu bude na místě několik nástrojů k zapůjčení. Studovaný
repertoár se bude řídit individuálními potřebami jednotlivých účastníků, čas bude věnován i základům hry
b.c., renesančnímu consortu a loutnovému repertoáru z archivu rodu Harrachů, stavitelů zámku Kunín.
Vyučovací jazyky: CS, EN, PL, DE, (FR).
►►► Více ...
◄◄◄
Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory
jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century,
Rotterdam Philharmonic Orchestra či Capella Cracoviensis a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood,
Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje
také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem.
Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na
Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu
pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held,
Mike Fentross a Christina Pluhar.
Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších
hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.
Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského
v Katowicích v Polsku, v současnosti působí na JAMU v Brně
a na Akademii staré hudby při FF MU
v Brně. Pravidelně vyučuje na kurzech a masterclass v Evropě i zámoří.
www.jancizmar.com
Zpět
Cestovní informace
Mapu obce Kunín naleznete zde.
(Dům č. 1 = zámek, č. 190 a 193 = ubytovny.)
Veřejná doprava
- Vlakové spojení:
- Autobusové spojení:
-
Asistence:
Pokud potřebujete pomoc s dopravou do Kunína
(těžké nástroje, handicap), kontaktujte pořadatele.
Můžeme zajistit odvoz autem ze Suchdola nad Odrou nebo jiné stanice v okolí.
Samostatná doprava
- GPS: 49.642639°N, 17.990139°E, nadmořská výška 249 m Bpv.
- Autem: Kunín leží na státní silnici I/57 (Opava – Vsetín), 7 km severně od Nového Jičína.
- Dálnice D1 (Olomouc – Ostrava) je 7 km severně od Kunína.
Sjeďte na exitu 330 (Hladké Životice)
a pokračujte po státní silnici 57 směrem na Nový Jičín.
Po 7 km přijedete do Kunína; zámek je po pravé straně, vjezd ihned za kostelem.
- Parkování: před zámkem, nebo 200 m jižně, na druhé straně silnice 57,
viz mapu.
Zpět
Impresum
Pořadatelem akce je:
Zpět
Workshop se uskutečňuje za finanční podpory
Ministerstva kultury ČR.
Za ochotu a milou spolupráci děkujeme
obci Kunín (paní starostka Dagmar Novosadová),
zámku Kunín (pan kastelán Jaroslav Zezulčík, muzeum Novojičínska),
restauraci U dobré hraběnky a
správě Školního zemědělského podniku Nový Jičín při VFU Brno.