Ayres & Arie

Italské vlivy v anglické hudbě 17. století.

Pátek 21. listopadu 2014 19:30 — Dům pánů z Kunštátu, Dominikánská 9, 602 00 Brno.

Záštitu nad koncertem převzali primátor Statutárního města Brna.

Program

AnonymYou that have that dainty ear   (Oxford, Christchurch, ms. 439 c. 1620)
Alfonso Ferrabosco I (1543 – 1588)I saw my Lady weeping   (Musica Transalpina, 1588, No. 23; arr. Anthony Rooley & Michael Fields)
Thomas Morley (1557/58 – 1602)I saw my Lady weeping   (The First Booke of Ayres or little short songs, 1600, No. 5)
John Dowland (1563 – 1626)I saw my Lady weep   (The Second Booke of Songs or Ayres, 1600, No. 1)
Guilio Caccini (1551 – 1618)
    └─ Robert Dowland (cca. 1591 – 1641)
Amarilli mia bella   (Le Nuove Musiche, 1602)
    └─ Amarilli   (A Musical Banquet, 1610)
Giovanni (Johann) Nauwach (1595 – 1630)Amarilli mia bella   (Libro primo di arie passeggiate, Dresden 1623)
Alfonso Ferrabosco I (1543 – 1588)Pavin   (Varietie of Lute-lessons, 1610)
Sigismondo d’India (cca. 1582 – 1629)
     (text: Giovanni Battista Guarini, 1538 – 1612)
Cruda Amarilli   (Il primo libro di Musiche da cantar solo, 1609)
William Lawes (1602 – 1645)Love’s Dying Passion   (Playford: Treasury of Musick, 1669)
Nicholas Lanier (1588 – 1666)
     (text: Torquato Tasso, 1544 – 1595)
Qual musico gentil  
     (Gerusalemme liberata, Canto XVI)
Nicholas Lanier (1588 – 1666)Hero’s complaint to Leander   (In Recitative Musick)
Nicholas Lanier (1588 – 1666)No more shall meads be deck’d with flowers
 
Girolamo Frescobaldi (1583 – 1643)Aria di Passacaglia: Cosi mi disprezzate   (Primo libro d’arie musicali, 1630)
William Lawes (1602 – 1645)Perfect and endless, circles are   (Lady Ann Blount’s Songbook, Lambeth Palace Library, ms. 1041)
Henry Lawes (1596 – 1662)Slide soft, you silver floods
Henry Lawes (1596 – 1662)Tavola: In quell gelato core
Thomas Mace (cca. 1612 – cca. 1706)The 3d. Sett of Lessons in A-re-Key   (Musicke’s Monument, 1676)
Prelude — Allmaine — Coranto — Galliard “the Penitent” — Hab-Nab — [Saraband] — Tattle de Moy
AnonymSweet, stay a while; why do you rise?
Charles Coleman (1605 – 1664)Venus lamenting her lost Adonis   (Playford, Treasury of Musick, 1669)
Girolamo Kapsberger (1580 – 1651)Passacaglia   (Libro quarto d’Intabolatura di Chitarone, 1640)
Barbara Strozzi (1619 – 1677)
     (text: Pietro Dolfino)
Lamento: Lagrime mie   (Diporti di Euterpe, overo Cantate & Ariette a Voce Sola, op. 7, 1659, p. 76)

►►►  Texty písní.

O programu

Tento program je sbírkou podobných i kontrastních písní z Anglie a Itálie kolem roku 1600. Zazní díla Italů, kteří žili a pracovali v Anglii a angličanů, kteří navštívili Itálii a některé ze svých písní psali na italské texty. Především ale ukáže anglickou asimilaci italského stylu: vokální akrobacii kombinovanou s dramatickým, expresivním zhudebněním básnických textů obsahujících lásku i zmar.

Evelyn Tubb

Evelyn Tubb má s hudbou dlouhodobý láskyplný vztah, jež se díky mnoha inspiračním zdrojům splétá do života plného stimulujících podnětů s dalšími lákavými možnostmi na obzoru. Interpretace je její největší láskou a projevuje se v mnoha formách. Evelyn Tubb se řadu let věnovala práci ve vokálním ansámblu, především s The Consort of Musicke. Vystupovala po celém světě a nahrála řadu vynikajících nahrávek. Její sólová kariéra je unikátní díky blízké spolupráci s Michaelem Fieldsem, Anthony Rooleym, Emmou Kirkby a dalšími vynikajícími hudebníky, se kterými vytváří netradiční recitály přinášející neznámá mistrovská díla interpretovaná Evelyn s vytříbeným citem pro přednes a bohatou rozmanitostí v barvě hlasu. Evelyn Tubb zajímá hudební drama ve všech jeho podobách a interpretuje díla od Hildegardy von Bingen (Ordo Virtutum), přes barokní operu až po skladby Petera Maxwell-Daviese a Davida Bedforda.

Své rozsáhlé zkušenosti využívá při pedagogické činnosti. Je profesorkou zpěvu a mezinárodně uznávanou specialistkou institutu staré hudby Schola Cantorum ve švýcarském Baselu. Rovněž je vyhledávaným zdrojem inspirace na workshopech a letních kurzech na řadě míst celého světa. V nedávných letech učila v Nizozemí, USA, Německu, Finsku, Lotyšsku, Velké Británii a Japonsku.

Michael Fields

Michael Fields se narodil na Havaji, kde se mu vtiskly do paměti písně surfu a rytmy ukulele. Svou hudební kariéru začal v oblasti folku, rocku a jazzu v Kalifornii a Austrálii, zájem o starou hudbu jej přivedl v roce 1974 do Anglie, kde studoval hru na klasickou kytaru a loutnu. Díky povolání hudebníka, dirigenta a učitele již procestoval celý svět. Michael Fields je hudebním ředitelem festivalu staré hudby Sastamala Gregoriana ve Finsku, který je považován za přední hudební festival v zemi. Jeho videonahrávka Vivaldiho loutnového koncertu patří na YouTube k velmi populárním.

Michael Fields a sopranistka Evelyn Tubb se setkali v době studií a od té doby je spojuje plodné partnerství při prozkoumávání hudby od lidových písní až po jejich vlastní skladby. Jejich spolupráce si našla posluchače a následovníky od Japonska, přes Austrálii až po Evropu. Recenzenti vyzdvihují „absolutní souznění hlasu a nástroje“, kterého dvojice dosáhla. Společně vystupují, nahrávají a vyučují po celém světě.

Zpět

Děkujeme

Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Brna.

Logo Ministerstva kultury Logo Statutárního města Brna