— Cyklus koncertů staré hudby —
Italské vlivy v anglické hudbě 17. století.
Pátek 21. listopadu 2014 19:30 — Dům pánů z Kunštátu, Dominikánská 9, 602 00 Brno.
Záštitu nad koncertem převzali primátor Statutárního města Brna.
Anonym | You that have that dainty ear (Oxford, Christchurch, ms. 439 c. 1620) |
Alfonso Ferrabosco I (1543 – 1588) | I saw my Lady weeping (Musica Transalpina, 1588, No. 23; arr. Anthony Rooley & Michael Fields) |
Thomas Morley (1557/58 – 1602) | I saw my Lady weeping (The First Booke of Ayres or little short songs, 1600, No. 5) |
John Dowland (1563 – 1626) | I saw my Lady weep (The Second Booke of Songs or Ayres, 1600, No. 1) |
Guilio Caccini (1551 – 1618) └─ Robert Dowland (cca. 1591 – 1641) |
Amarilli mia bella (Le Nuove Musiche, 1602) └─ Amarilli (A Musical Banquet, 1610) |
Giovanni (Johann) Nauwach (1595 – 1630) | Amarilli mia bella (Libro primo di arie passeggiate, Dresden 1623) |
Alfonso Ferrabosco I (1543 – 1588) | Pavin (Varietie of Lute-lessons, 1610) |
Sigismondo d’India (cca. 1582 – 1629) (text: Giovanni Battista Guarini, 1538 – 1612) |
Cruda Amarilli (Il primo libro di Musiche da cantar solo, 1609) |
William Lawes (1602 – 1645) | Love’s Dying Passion (Playford: Treasury of Musick, 1669) |
Nicholas Lanier (1588 – 1666) (text: Torquato Tasso, 1544 – 1595) | Qual musico gentil (Gerusalemme liberata, Canto XVI) |
Nicholas Lanier (1588 – 1666) | Hero’s complaint to Leander (In Recitative Musick) |
Nicholas Lanier (1588 – 1666) | No more shall meads be deck’d with flowers |
Girolamo Frescobaldi (1583 – 1643) | Aria di Passacaglia: Cosi mi disprezzate (Primo libro d’arie musicali, 1630) |
William Lawes (1602 – 1645) | Perfect and endless, circles are (Lady Ann Blount’s Songbook, Lambeth Palace Library, ms. 1041) |
Henry Lawes (1596 – 1662) | Slide soft, you silver floods |
Henry Lawes (1596 – 1662) | Tavola: In quell gelato core |
Thomas Mace (cca. 1612 – cca. 1706) | The 3d. Sett of Lessons in A-re-Key (Musicke’s Monument, 1676) Prelude — Allmaine — Coranto — Galliard “the Penitent” — Hab-Nab — [Saraband] — Tattle de Moy |
Anonym | Sweet, stay a while; why do you rise? |
Charles Coleman (1605 – 1664) | Venus lamenting her lost Adonis (Playford, Treasury of Musick, 1669) |
Girolamo Kapsberger (1580 – 1651) | Passacaglia (Libro quarto d’Intabolatura di Chitarone, 1640) |
Barbara Strozzi (1619 – 1677) (text: Pietro Dolfino) |
Lamento: Lagrime mie (Diporti di Euterpe, overo Cantate & Ariette a Voce Sola, op. 7, 1659, p. 76) |
►►► Texty písní.
Tento program je sbírkou podobných i kontrastních písní z Anglie a Itálie kolem roku 1600. Zazní díla Italů, kteří žili a pracovali v Anglii a angličanů, kteří navštívili Itálii a některé ze svých písní psali na italské texty. Především ale ukáže anglickou asimilaci italského stylu: vokální akrobacii kombinovanou s dramatickým, expresivním zhudebněním básnických textů obsahujících lásku i zmar.
Evelyn Tubb má s hudbou dlouhodobý láskyplný vztah, jež se díky mnoha inspiračním zdrojům splétá do života plného stimulujících podnětů s dalšími lákavými možnostmi na obzoru. Interpretace je její největší láskou a projevuje se v mnoha formách. Evelyn Tubb se řadu let věnovala práci ve vokálním ansámblu, především s The Consort of Musicke. Vystupovala po celém světě a nahrála řadu vynikajících nahrávek. Její sólová kariéra je unikátní díky blízké spolupráci s Michaelem Fieldsem, Anthony Rooleym, Emmou Kirkby a dalšími vynikajícími hudebníky, se kterými vytváří netradiční recitály přinášející neznámá mistrovská díla interpretovaná Evelyn s vytříbeným citem pro přednes a bohatou rozmanitostí v barvě hlasu. Evelyn Tubb zajímá hudební drama ve všech jeho podobách a interpretuje díla od Hildegardy von Bingen (Ordo Virtutum), přes barokní operu až po skladby Petera Maxwell-Daviese a Davida Bedforda.
Své rozsáhlé zkušenosti využívá při pedagogické činnosti. Je profesorkou zpěvu a mezinárodně uznávanou specialistkou institutu staré hudby Schola Cantorum ve švýcarském Baselu. Rovněž je vyhledávaným zdrojem inspirace na workshopech a letních kurzech na řadě míst celého světa. V nedávných letech učila v Nizozemí, USA, Německu, Finsku, Lotyšsku, Velké Británii a Japonsku.
Michael Fields se narodil na Havaji, kde se mu vtiskly do paměti písně surfu a rytmy ukulele. Svou hudební kariéru začal v oblasti folku, rocku a jazzu v Kalifornii a Austrálii, zájem o starou hudbu jej přivedl v roce 1974 do Anglie, kde studoval hru na klasickou kytaru a loutnu. Díky povolání hudebníka, dirigenta a učitele již procestoval celý svět. Michael Fields je hudebním ředitelem festivalu staré hudby Sastamala Gregoriana ve Finsku, který je považován za přední hudební festival v zemi. Jeho videonahrávka Vivaldiho loutnového koncertu patří na YouTube k velmi populárním.
Michael Fields a sopranistka Evelyn Tubb se setkali v době studií a od té doby je spojuje plodné partnerství při prozkoumávání hudby od lidových písní až po jejich vlastní skladby. Jejich spolupráce si našla posluchače a následovníky od Japonska, přes Austrálii až po Evropu. Recenzenti vyzdvihují „absolutní souznění hlasu a nástroje“, kterého dvojice dosáhla. Společně vystupují, nahrávají a vyučují po celém světě.
Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Brna.