Španělské hudební lahůdky

Temperamentní španělská a jihoamerická barokní hudba, okořeněná čokoládovými lahůdkami.

Pondělí 6. července 2015 19:00 — Stará radnice (nádvoří), Radnická 8, 602 00 Brno, Česká republika.

Plaisirs de Musique a hosté:

Je přichystána ochutnávka čokoládových lanýžů ke vstupence zdarma! Zachutnají-li Vám, po koncertě bude možnost lanýže i zakoupit.

Program

Anonym (cca. 1490)Rodrigo Martinez   (Cancionero de Palacio, E–Mp ms. 2-1-5, fol. 8)
Al alva venid, bien amigo   (Ibid., fol. 5)
Que me queréis, caballero   (Ibid., fol. 119)
Francisco de la Torre (fl. 1483 – 1504)Alta   (Ibid., fol. 223)
Luys Milán (cca. 1500 – cca. 1561)Fantasía IX de toni mixto, tercero y quarto   (Libro de musica de vihuela de mano El maestro, Valencia 1536, fol. C5v)
Luys Milán (cca. 1500 – cca. 1561)Sospiró una señora. Villancico en castellano   (Ibid., fol. H1v)
Falai miña amor. Villancico en portugués   (Ibid., fol. H3)
Alonso Mudarra (cca. 1510 – 1580)Fantasía que contrahaze el arpa a la manera de Ludovico   (Tres libros de musica en cifra para vihuela, Sevilla 1546)
Henri de Bailly (? – 1637)Yo soy la locura   (Airs de differents autheurs, Paris: Pierre Ballard, 1614)
Juan Hidalgo (1614 – 1685)Esperar, sentir, morir, adorar
Juan Hidalgo (1614 – 1685)Peynándose estava un olmo   (Zarzuela Los celos hacen estrellas, 1672)
Gaspar Sanz (1640 – 1710)Canarios   (Instruccion de musica sobre la guitarra espaňola, Zaragoza, 1674)
 
Santiago de Murcia (1673 – 1739)Los Impossibles   (Saldívar Codex No. 4)
José Marín (cca. 1619 – 1699)No piense Menguilla ya
Ojos pues me desdeñais
Si quieres dar Marica en lo çierto
Anonym (17. st.)No hay más Flandes   (katalánská)
Sebastián Durón (1660 – 1716)Sosieguen descansen
Juan Arañés (? – cca. 1649)Un sarao de la chaconna   (Libro segundo de tonos y villancicos, Roma 1624)
Luigi Boccherini (1743 – 1805)Duo   (G dur, op. 5, no. 1)
Francisco Hernández Illana (cca. 1700 – 1780)Desde el cóncavo duro   (Cantada humana con bajo solo)
Antonio de Literes (1673 – 1747)Confiado Jilguerillo   (z opery Acis y Galatea)
Acis dichoso   (z opery Acis y Galatea)

O programu

Program představí u nás málo známou hudbu dávného Španělska, které na jednu stranu dalo zbytku Evropy silné impulsy při vývoji renesanční polyfonie, na druhé straně přineslo tolik charakteristické rytmy a hudební postupy, které přežívají dodnes ve flamencu a lidové hudbě latinské Ameriky.

Zpěvačka Beatriz Lafont Murcía obnovuje dávnou tradici zpěváků, kteří se sami doprovázeli hrou na hudební nástroj — ať už tuto roli nazveme téměř pohádkovými slovy minesengr, bard nebo zcela současným slovem písničkář. Dalším hostem souboru Plaisirs de Musique pak je temperamentní perkusista s peruánskými kořeny Camilo Caller.

Hudební večer bude okořeněn ochutnávkou čokoládových lahůdek.


Foto: Beatriz Lafont Murcia

Beatriz Lafont Murcia

Beatriz Lafont Murcia se narodila ve španělské Valencii, kde se začala učit hře na kytaru a zpěvu, ačkoliv se již od raného věku zaměřovala hlavně na profesionální uměleckou dráhu jakožto sopranistka. V roce 2002 obdržela na Conservatorio Superior de Música Joaquín Rodrigo druhou cenu Grado Medio za zpěv, kde také dokončila vyšší stupeň hudebního vzdělání pod vedením sopranistky Glorie Fabuel.

Beatriz navštěvovala v rámci mistrovských kurzů třídy renomovaných hudebníků jakými jsou kupříkladu Robert Expert, Donald Sultzen, Wolfrang Rieger, Marta Almajano, Cristina Miatello, Evelyn Tubb, J. Pons, Lambert Climent, Stephen van Dyck či Maargret Honig.

Za podpory stipendia Instituto Valenciano de la Música (Generalitat Valenciana) absolvovala magisterský program ve zpěvu staré hudby u Rity Dams, Michaela Chance, Jill Feldman a Petera Kooije a ve hře na theorbu u Mika Fentrosse a Joachima Helda na oddělení staré hudby Koninklijk Conservatorium v Haagu.

V roce 2006 získala třetí cenu na mezinárodní soutěži V. Certamen de Guitarra “Luys Milán” (L’Olleria), a taktéž cenu pro nejlepšího valencijského umělce, avšak stejně tak i cenu veřejnosti.

V roce 2008 měla příležitost spolupracovat se sopranistkou Evelyn Tubb, s níž zpívala Monteverdiho a Schützovy madrigaly na koncertech v německém Steinau, Schloss Kleinheubach a v Michelbachu.

Roku 2009 zpívala coby sólistka v Purcellově „Dido and Aeneas“ na Festivalu Classique ’09 v Haagu pod taktovkou Claudia Ribeira a v režii Daana Admiraala. Jako specialistka v oblasti španělské barokní vokální hudby zpívala s Emiliem Morenem a se souborem Christiny Pluhar.

Vystupovala napříč Evropou a v Jižní Americe s ansámbly jako Las Esferas, Musica Poetica, La Academia de los Nocturnos, Le Jardin Secret, Harmonia del Parnàs, Os Orphicum, Collegium Musicum Den Haag a Música Temprana, na různých festivalech jako jsou XVI Festival de Música Antigua de Peñiscola, XII Festival de Música Antiga: Música, Història i Art in Valencia, Fringe Festival Oude Muziek in Utrecht, Festival Classique in Den Haag, V Festiwal Twórczości Religijnej (Polsko), Dag Oude Muziek in Bilzen (Belgie) a XXV Edizione Pievi & Castelli in Musica (Itálie). Od roku 2014 vyučuje na Letní škole staré hudby ve Valticích.

Foto: Camilo Caller

Camilo Caller

Camilo Caller je absolvent Státní konzervatoře Praha v roce 1999, obor bicí nástroje. Od šesti let navštěvoval Lidovou školu umění obor violoncello. Po absolutoriu na konzervatoři se plně zapojil do umělecké činnosti, vystupoval s kapelami Šum Svistu, Laura a její tygři, Chinaski. Spolupracoval s Lenkou Filipovou, Kamilem Střihavkou, Janem Nedvědem, Helenou Vondráčkovou. Byl účastníkem koncertních turné s Českou filharmonií a FOK. Od roku 1998 působil ve skupině KOA Zuzany Navarové. V lednu 2001 navštěvoval soukromé hodiny hry na cajón v Limě u Juana Cotita.

Korepetoval taneční lekce v Duncan centru a na 1. taneční konzervatoři v Praze. V současné době je členem crossoverového tria Bardolino, vyučuje na Základní umělecké škole v Řevnicích, je členem orchestru Hudebního divadla v Karlíně, pořádá výukové dílny a přednášky pro děti z dětských domovů. Od roku 2013 je vyučujícím pedagogem na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze.

Plaisirs de Musique

Plaisirs de Musique je soubor, který se specializuje na autentickou interpretaci hudby starších stylových období na dobové nástroje. Pod uměleckým vedením Jana Čižmáře se věnuje interpretaci hudby od 15. do 19. století. Jeho členové jsou přední evropští profesionální hudebníci specializující se na starou hudbu. Projekty, na kterých ansámbl účinkuje jsou jednak čistě hudební, zahrnují však také spolupráci na operních realizacích, recitály se zpěváky, herci i tanečníky.

Foto: Esther Neumann

Esther Neumann

Esther Neumann vystudovala obor hra na housle na Wiener Universität für Musik und Darstellende Kunst a obor hra na barokní housle na Anton Bruckner Privatuniversität Linz ve třídě prof. Michi Gaigg. Ve studiu dále pokračovala u prof. Lucy van Dael v Amsterdamu a ve třídě Petry Müllejans ve Frankfurtu nad Mohanem, kde studovala obor historické hudební interpretace.

Působila v řadě rakouských symfonických orchestrů, se kterými se zúčastnila turné po Evropě a Asii. Nyní působí jako koncertní mistryně v několika rakouských i německých barokních orchestrech. Je také členkou barokních orchestrů, jako jsou např. Freiburger Barockorchester, Ensemble Continuum, Ensemble Suavissima Christo, Academia Montis Regalis v Itálii, L’Orfeo Barockorchester. Jako houslistka těchto orchestrů se podílela na vzniku řady nahrávek barokní hudby a mnoha operních produkcích. Mimo interpretaci barokní hudby se rovněž věnuje repertoáru z období romantismu a je zakladatelkou orchestru Originalklang!Orchester.

Foto: Marta Kratochvílová

Marta Kratochvílová

Marta Kratochvílová studovala hru na flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. V roce 2000 zahájila studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě J. F. Alizona a N. Hadden a na komorní hudbu ve třídách M. Gestera a P. Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii intenzivně působila jako hráčka na barokní a renesanční příčnou flétnou v souborech Le Parlement de Musique, Bohemia duo, se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.

Od roku 2010 žije v ČR a nadále pravidelně koncertuje po celé Evropě. Úzce spolupracuje především na komorních a sólových projektech s umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau či Petr Wagner. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.

Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.

Ján Krigovský

Ján Krigovský studoval v letech 1990 – 1995 na VŠMU Bratislava (Radoslav Šašina) a v letech 2001 – 2002 na Schola Cantorum Basiliensis specializoval ve hře na kontrabas s tzv. vídeňským laděním (David Sinclair).

Centrem jeho zájmu je interpretace komorní a sólové tvorby stejně jako orchestrální hra. Jako komorní hráč spolupracuje s mnoha soubory (např. Wiener Accademie (Martin Haselböck), Ars Antiqua Austria (Gunar Letzbor), La Cetra Basel (Ciara Banchini), Capriccio Basel, Freitags Accademie Bern, Royal Orquestra Catalunia (Jordi Savall), Collegium Marianum Praha (Jana Semerádová), Collegium 1704 Praha (Václav Luks), La Fioritta Basel, Freiburg Barock Orchester a z domácího souboru pro současnou hudbu Alea (ved. Boris Lenko).

Jeho uměleckými partnery byli mimo jiné Bohdan Warchal, Ewald Danel, Peter Zajíček, Miloš Valent, Alexander Jablokov, Jozef Podhoranský, Magdaléna Kožená a dirigentské osobnosti Claudio Abbado, Serge Baudo, Jordi Savall, René Jacobs, Sigiswald Kuijken a další.

Jako sólista spolupracoval s Capella Istropolitana, ŠKO Žilina, Musica aeterna a s mnohými zahraničními, jako např. L’Orfeo v Linci, Capriccio Basel, Konzerthaus Vídeň a Musikverein Vídeň. Vystupoval na řadě předních evropských festivalů (Wiener Festspielwochen, Salzburger Festspiele, Festspielwochen in München) a na festivalech staré hudby v Itálii, Rakousku, Švýcarsku, Německu, Holandsku a v Španělsku).

Foto: Jan Čižmář

Jan Čižmář

Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra či Capella Cracoviensis a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem.

Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar.

Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.

Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku, v současnosti působí na JAMU v Brně a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně. Pravidelně vyučuje na kurzech a masterclass v Evropě i zámoří.


Děkujeme

Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Brna.

Logo Ministerstva kultury Logo Statutárního města Brna