Didone abbandonata

Barokní opera, verze: Brno, Teatro della Taverna (dnes: Reduta), 1734 & 2014.

Pondělí 21. září 2015 18:30 — Scénické provedení.
Ruiny Teatru Victoria, Aleja Przyjaźni 18, 44–100 Gliwice, Polsko.

Produkce vznikla ve spolupráci s Operou na cestách a Art in Motion (PL).


Režie, dramaturgie, light designPatricie Částková, Tomáš Pilař
Hudební nastudováníJan Čižmář
Soubor barokních nástrojů{oh!} Orkiestra Historyczna (PL)
Koncertní mistryněMartyna Pastuszka (PL)
Basso continuoBassociation (PL/CZ)

Osoby a obsazení

Didone Elisa, regina di Cartagine, & amante di Enea
            └─ Dido, královna Kartága
Laila Cathleen Neuman (NL)
Enea, principe del regio sangue Trojano, amante di Didone
            └─ Aeneas, trojský hrdina
Armin Gramer (AT)
Iarba, re de’Mori, creduto Arbace, & amante di Didone
            └─ Iarbas, král Maurů
Roman Hoza
Selene, sorella di Didone, & amante secreta di Enea
            └─ Selene, sestra Didone
Dominika Doniga (SK)
Araspe, confidente di Iarba, & amante di Selene
            └─ Araspes, důvěrník Iarby
Jakub Burzyński
Osmida, confidente di Didone
            └─ Osmidas, důvěrník Didone
Jakub Kubín

Orchestr ve složení

{oh!} Orkiestra Historyczna (PL)

Bassociation (PL/CZ)

Italská barokní opera

Starověké báje fascinovaly umělce všech žánrů napříč staletími, operní skladatelé a libretisté nebyli žádnou výjimkou. Vždyť operní historie je utkána z lásky, tragédie, touhy po pomstě a hrdinských činů. A dobře tomu, neboť co jiného než hudba a nástroj nejdokonalejší — lidský hlas — dokáže vyjádřit i ty nejjemnější emoce, vášně a hnutí mysli.

Příběh tragické lásky Dido, hrdé královny Kartága, k trojskému hrdinovi a bájnému zakladateli Říma Aeneovi se stal inspirací k mnoha uměleckým dílům. Jedním z prvních zpracování byl epos Aeneis římského básníka Vergilia. I do světa opery tito nešťastní milenci vstoupili hned na jejím počátku, aby se stali jeho nepostradatelnou součástí. Řada operních zpracování patří k důležitým dílům v operní historii, jako například Dido and Aeneas Henryho Purcella nebo pozdější Les Troyanes Hectora Berlioze. A bylo to právě libreto Didone abbandonata (Opuštěná Dido), které stálo na prahu kariéry italského libretisty Pietra Metastasia (1698 – 1782), dramatika, bez kterého si historii opery ani nedokážeme představit. Metastasiova Didone abbandonata byla v rozmezí jednoho století zhudebněna více než šedesátkrát a autorem prvního zhudebnění se stal neapolský skladatel Domenico Sarri (1679 – 1744). Sarriho opera měla premiéru 1. února 1724 v Teatro San Bartolomeo v Neapoli a jako skladatelova v pořadí šestnáctá opera je považována za významný příklad jeho vrcholného skladatelského období. Didone abbandonata byla ve své době velmi ceněna a stala se oblíbeným titulem na italských scénách a v roce 1730 byla uvedena v přepracované podobě v Benátkách.

Teatro della Taverna

Říká se, že hudba nezná hranic. Důkazem toho jsou díla skladatelských hvězd 18. století, jakými byli např. Leonardo Vinci, Francesco Feo či právě Domenico Sarri, která se dochovala v moravských archivech. Řada děl byla krátce po své italské premiéře hrána na Moravě, což svědčí o nepřetržité kulturní výměně s Itálií a přímém spojení moravských zemí se samotnou kolébkou operního umění. Na podzim roku 1734 došlo také k brněnskému uvedení Sarriho Didone abbandonata operní společnosti Angela Mingottiho v divadle v Taverně, které stálo na místě dnešní Reduty.

Další informace o představení v roce 1734, o Teatro della Taverna a o významu divadelní společnosti Angela Mingottiho naleznete zde.
 

Libretto 1734

Současné provedení

Umění minulých staletí je důležitou součástí naší existence, jsou to kořeny, ze kterých jsme vzešli a které nám mohou pomoci přiblížit svět našich předků. To je bezpochyby jeden z důvodů, proč se dnes operní díla 18. století těší rostoucí popularitě. Uvádění barokních oper v historicky poučené interpretaci dnes patří k důležitým trendům uměleckých souborů celého světa a tak přes propast téměř tří staletí přinášíme Sarriho operu Didone abbandonata jako obraz kultury našich předků viděný očima současné generace umělců.

Realizace opery v letech 2014 a 2015 není jen událostí hudební, ale také praktickým výsledkem nejnovějšího vědeckého bádání týmu odborníků z akademického, muzejního i nezávislého prostředí. Po 280 letech vzniká rekonstrukce partitury právě té verze opery, která zněla v roce 1734 v Brně. Její struktura je založená na dochovaném libretu brněnského provedení. Většina hudby mohla být použita z benátské verze, jen část recitativů musela být nově dokomponována. Tým stojící za vznikem této edice tvoří Jan Čižmář (Hudební lahůdky, z.s.; Janáčkova Akademie múzických umění v Brně; Ústav hudební vědy Masarykovy univerzity v Brně), Patricie Částková (Opera na Cestách, o.s.; dlouholetá dramaturgyně Národního divadla v Brně) a Jana Spáčilová (Katedra muzikologie Univerzity Palackého v Olomouci; odbornice na italskou barokní operu na Moravě).

Projekt vznikl v roce 2014 ve spolupráci občanského sdružení Hudební lahůdky, občanského sdružení Opera na cestách, Masarykovy univerzity, polské asociace Art in Motion a Národního Divadla Brno. V roce 2015 se na jeho realizaci podílí i Národní památkový ústav.

Zpět

Obsah opery

Didone, královna Kartága, slíbila svou ruku králi Iarbovi, ale zamilovala se do trojského válečníka Eney, který se svou lodí ztroskotal na pobřeží Kartága. Iarba se vypraví na dvůr Didone v převlečení za posla Arbaceho, aby královnu varoval, že Enea se nemůže stát králem Kartága a sám se ucházel o její ruku. Didone odmítne Iarbovu nabídku a oznámí chystaný sňatek s Eneou. I Enea miluje Didone, ale přesto prosí její sestru Selene, aby královně řekla o jeho plánu opustit Kartágo a vydat se do Itálie, jak mu určuje sudba bohů. Iarba se pokusí rozpoutat válku, je však Eneou poražen. Didone se snaží přesvědčit Eneu, aby zůstal v Kartágu a oženil se s ní. Enea je však pevně rozhodnut nastoupit předurčenou cestu a opouští město. Kartágo je zničeno a zdrcená Didone spáchá sebevraždu.

Zpět

O umělcích

Foto: Laila Cathleen Neuman

Laila Cathleen Neuman (Didone) začala studia zpěvu v Nizozemí u Christy Pfeiler a Susanna Waleson, pokračovala na Konzervatoři Giuseppe Verdiho v Milaně u Rosiny Crosatti a Margaret Hayward, a na Mozarteu v Salzburgu u Bredy Zakotnik a Barbary Bonney. Účastnila se mistrovských tříd s předními umělci, jako jsou Dalton Baldwin, Max van Egmond, Johannette Zomer, Trevor Pinnock, Angelika Kirschlager a Deda Cristina Colonna. Zabývá se především barokní hudbou, barokním tancem a uměním dobové gestiky, na které pracovala s Margit Legler a Reinholdem Kubik. Debutovala jako Second woman v Purcellově Dido and Aeneas, a zpívala roli Melpomene v Gluckově Il Parnaso Confuso v produkci Mozart Opern Institut Salzburg. V současné době spolupracuje s Ensemble Esprit vedeném J. Hulstem, Ensemble La Silva, Het Philadelphus Ensemble (člen Concertgebouw Orchestra) a Convivio d’Arte v Nizozemí, Rakousku, Německu a Itálii. Její repertoár sahá od renesance po současnou hudbu a zahrnuje komorní skladby stejně jako oratoria a opery.

Foto: Armin Gramer

Kontratenorista Armin Gramer (Enea) je absolventem konzervatoře v Prayneru a vídeňské konzervatoře. Spolupracoval s řadou operních divadel, např. Volksoper Wien, Kammeroper Rheinsberg, Schlossfestspiele Wernigerode, Bayerische Staatsoper München, Hebel Theater, Theater an der Rott, Sirene Operntheater, Theater Konstanz, Herbsttagen Blindenmarkt, Wiener Kammeroper, a festivalů jako jsou např. Tongyeong Music Festival, Budapest Baroque Festival. Je nositelem ceny ze soutěže „musica juventutis“ pořádané Wiener Konzerthaus a soutěže pořádané Kammeroper Rheinsberg.

Foto: Roman Hoza

Barytonista Roman Hoza (Iarba) je členem operního studia Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf/Duisburg. Studoval na brněnské Janáčkově akademii múzických umění a Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Má za sebou hostování v Národním divadle Brno, Slezském divadle Opava, Opera National de Lyon a v loňském roce se uvedl na Salzburger Festspiele jako Dandini v Rossiniho Popelce upravené pro děti. Letos vystoupil jako sólista na Pražském jaru. Roman Hoza se v sezóně 2015/16 představí, mimo jiné, v pražském Národním divadle jako Mozartův Figaro a v Národním divadle moravskoslezském jako Hamlet.

Foto: Dominika Doniga

Dominika Doniga (Selene) je absolventka VŠMU v Bratislavě. Ve studiu pokračovala na Instituto superiore di studi musicali G. Briccialdi di Terni. Od roku 2008 spolupracuje se Státní operou v Banské Bystrici (Krútňava, Veselá vdova, Cosi fan Tutte, Macbeth) a od roku 2012 ve Státním divadle v Košicích (Gianni Schichi, Ariadna na Naxu). Věnuje se experimentálnímu divadlu a performance. Je autorkou, režisérkou a performerkou experimentálního divadla OMYLOM. Vyučuje operní zpěv na Konzervatoři v Banské Bystrici. Je členkou Presse musicale internationale.

Foto: Jakub Burzyński

Jakub Burzyński (Araspe) studoval na Hudební Akademii v Katovicích a v Bydgoszczi zpěv a dirigování. Objevil se na jevišti jako Athlete v Krauzově Balthazarovi, Goffredo v Händelově Rinaldovi, Hyacinthus a Farnace v Mozartových operách Apollo nebo Hyacinthus a Mitridate, re di Ponto. Jakub Burzyński se od roku 2009 pravidelně objevuje v Národním divadle ve Varšavě ve hře La Fausse Suivante od francouzského dramatika z 18. století Pierra de Marivauxe. Natočil také sólový part v Magnificat (K. Penderecki). Debutové sólové album Vespers of Sorrow, Antonio Vivaldi (BIS) bylo zvoleno Nahrávkou roku Britským Internetovým portálem Music Web International.

Foto: Jakub Kubín

Jakub Kubín (Osmida) je absolvent Pardubické konzervatoře. Kromě zpěvu se také aktivně věnuje aranžmá skladeb odlišných žánrů. Aktivně spolupracuje s několika významnými orchestry a soubory k nimž patří např. Filharmonie Hradec Králové, Komorní filharmonie Pardubice, Jihočeská filharmonie, Musica Florea, Musica Bohemica, Czech Ensemble Baroque, Akademický sbor Žerotín. Od roku 2006 působí jako sólista ve vokálním souboru Gentlemen Singers.

 
Foto: Tomáš Pilař

Režisér Tomáš Pilař vystudoval operní režii na JAMU v Brně. V roce 2009 byl vybrán do finále Linbury Prize v Londýně jako vůbec první český režisér a získal třetí místo v Mezinárodní soutěži režisérů vypsané NDB. Z jeho inscenací připomeňme např. Verdi: Síla osudu (Divadlo F. X. Šaldy, 2013), Streul: Papageno hraje na kouzelnou flétnu (NDB, 2011), Ištvan: Kráska a Zvíře a Berg: Evropská turistika (Divadlo na Orlí, 2012), Janáček: Příhody lišky Bystroušky (Open Air Divadelní svět 2013).

Foto: Patricie Částková

Patricie Částková vystudovala JAMU, obor operní režie. Působí jako dramaturg Janáčkovy opery Národního divadla Brno, kde se podílela na více než sedmdesáti operních inscenacích (např. Salome, Idomeneo, Příhody lišky Bystroušky, Výlet pana Broučka do Měsíce, Mefistofele, Ženitba, Rusalka, Vojna a mír, Julietta, Tosca) a spolupracovala s režiséry, jako jsou Jiří Heřman, prof. Pamela Howard, James Conway, Vladimír Morávek ad. Je spoluautorem projektu Mezinárodní hudební festival Janáček Brno, spoluautorem vzdělávacího projektu „Nebojte se divadla!“ a pravidelně působí jako lektor.

Foto: Jan Čižmář

Jan Čižmář studoval hru na loutnu na Royal College of Music v Londýně a Royal Conservatoire v Haagu a hudební vědu na Masarykově univerzitě v Brně. Jako theorbista a hráč continua má na svém kontě spolupráce s významnými orchestry a dirigenty jako jsou např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the 18th Century, Orchestra of the Age of Enlightenment či Bach Akademie Stuttgart. Mezi jeho četné zkušenosti z operních scén patří m.j. i účast na projektu Dido and Aeneas / Acia and Galatea v Royal Opera House Covent Garden pod taktovkou Ch. Hogwooda. Foto: Orkiestra Historyczna Je zakladatelem a uměleckým ředitelem série koncertů staré hudby Hudební lahůdky. Jeho hudební vize klade důraz na autentičnost a úzké propojení s historií a místem konání, zároveň však neopomíjí současného posluchače a svět 21. století. Pedagogicky působí na JAMU v Brně a na Masarykově universitě v Brně.

{oh!} Orkiestra Historyczna je soubor mladých profesionálních hudebníků z Katovic, kteří se věnují historicky poučené interpretaci hudby od baroka po romantizmus. Prvořadým cílem tělesa je dosažení co nejvěrnějšího zvuku prostřednictvím bádání v dostupných pramenech. Členové souboru jsou laureáty soutěží a absolventi jak polských, tak zahraničních hudebních škol, kde získávali zkušenosti při spolupráci s předními evropskými dirigenty, soubory a sólisty.

Foto: Martyna Pastuszka

Koncertní mistryně Martyna Pastuszka absolvovala Hudební akademii v Katowicích v roce 2004. Je spoluzakladatelkou {oh!} Orkiestry Historyczne se záměrem postavit klasickou hudbu ve Slezsku na novou, vyšší úroveň. V současné době působí jako sólistka, komorní i orchestrální hráč v Arte dei Suonatori (Poznaň) a Le Cercle de l’Harmonie (Paříž). Je koncertní mistr Le Parlement de Musique (Štrasburg) a Capella Cracoviensis (Krakow). Vyučuje také hru na housle na Hudební akademii v Katowicích od roku 2007 a na JAMU v Brně od roku 2015.

Zpět

Děkujeme

Projekt „Didone abbandonata“ se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Brna, města Katowice a Českého centra Varšava.

Látky na kostýmy dodala firma Kolovrat, ČM s. r. o.

Notosazbu edice opery „Didone abbandonata“ realizoval Milan Kolář.

Děkujeme výrobci cembal Vítu Bébarovi za laskavé zapůjčení a ladění nástrojů.

Logo Ministerstva kultury Logo Statutárního města Brna Logo „KATOWICE. For a change.” Logo Českého centra Logo Kolovratu, ČM s. r. o. Logo Milana Koláře Dorazová lišta cembal Víta Bébara

Velice si vážíme cenné spolupráce s následujícími partnery:

Logo Masarykovy univerzity Logo Národního divadla Brno Logo Opery na cestách Logo Art in Motion Logo {oh!} Orkiestra Historyczna Radio Proglas Opus Musicum – hudební revue