Faustina Bordoni, La Nuova Sirena

Pestrý výběr z árií složených pro Faustinu, hvězdu operního nebe 18. století, doplní perlivé operní ouvertury a symfonie.

Pátek 23. října 2015 19:30 — Mendelův refektář, Augustiniánské opatství (Mendelovo Muzeum), Mendlovo náměstí 1a, 602 00 Brno, Česká republika. Bezbariérový přístup

Program

Giovanni Batista Pergolesi (1710 – 1736) Ouverture   (L’Olimpiade 1738)
Allegro assai e spiritoso — Andante ma poco — Allegro
Aria: Tu di saper procura   (L’Olimpiade 1738)
Johann Adolph Hasse (1699 – 1783) Aria: Tu me da me dividi barbaro   (La clemenza di Tito, 1738)
Johann Gottlieb Graun (1703 – 1771) Sinfonia in D
Allegro assai e spiritoso — Andante ma poco — Presto
Johann Adolph Hasse (1699 – 1783) Rec. acc. & Aria: Son pur sola & Desio che nel seno   (Arminio, 1745)
 
Jörn Boysen (*1976) Ouverture in F (smíšený německý styl, 1730á léta)
Ouverture — Bourrées 1 & 2 — Rondeau — Menuets 1 & 2 — Harlequinade
Georg Friedrich Händel (1685 – 1759) Aria: L’armi implora dal tuo figlio   (Alessandro, 1726)
Jörn Boysen (*1976) Affettuoso in g
(Sturm und Drang, C. P. E. Bach, styl 60. let 18. stol.)
Giovanni Batista Pergolesi (1710 – 1736) Aria: Tu me da me dividi barbaro   (L’Olimpiade, 1738)

►►►  Zpěvní texty.

O programu

Operní hvězdy nejsou ničím novým. Ač narozená v rodině sluhy v benátském podkrovním bytě, sopranistka Faustina Bordoni se stala nejslavnější zpěvačkou první poloviny 18. století. Publikum okouzlila svým brilantním a barevným hlasem. Při představení Bononciniho opery Astianatte v roce 1727 v King’s Theatre na londýnském Haymarket, před zraky Caroline, princezny z Walesu, vypukla v publiku bitka mezi obdivovateli Faustiny a těmi, kteří obdivovali její „rivalku“, sopranistku Francesca Cuzzoni. Tato aféra uchvátila představivost veřejnosti a byla novináři neuvěřitelně zveličena.

V roce 1730, se vdala za německého skladatele a zpěváka Johanna Adolfa Hasseho, a následující rok byl pár angažován ke dvoru Augusta Silného v Drážďanech, kde Faustina sklidila velký úspěch v opeře Cleofide svého manžela. Slavný libretista Metastasio je popisoval jako „vskutku vynikající pár“. Spolu se svým manželem Faustina s velkým úspěchem cestovala po celé Evropě. Kromě Hasseho pro ni napsali některé ze svých nejkrásnějších árií i slavní skladatelé jako Pergolesi, Albinoniho, Bononcini a Händel.


Yana Mamonova

Sopranistka Yana Mamonova absolvovala s vyznamenáním v roce 2004 státní Glinkovu konzervatoř (Novosibirsk, prof. Zhukova). V roce 2006 začala postgraduální studium v komorním zpěvu (prof. Baranova), které absolvovala s vyznamenáním.

Od roku 1996 byla sólistkou Státní filharmonie v Novosibirsku, často vystupovala společně se souborem staré hudby Insula Magica. Zúčastnila se mistrovských kurzů u Emmy Kirkby, Deborah York a Christoph Prégardien.

Její hudební preference je pro skladatele 17. a 18. století, mezi nimi Monteverdi, Rossi, Bach (Mše h moll), Händel (Alexandera Feast, Mesiáš, Acis a Galatea, Óda na Sv. Cecilii), Mozart (Requiem), Vivaldi (Gloria), kantáty od Scarlattiho, Pergolesiho a Rameaua a Couperina (Leçons de ténèbres). Nicméně vedle žánrů komorní hudby renesance (Dowland) a baroka, včetně ruského baroka, repertoár zpěvačky zahrnuje i díla skladatelů 19. a 20. století, jako jsou zřídka vykonávané skladby S. Gubaiduliny a P. Hindemitha (Das Marienleben). Vystoupení v Stravinského baletu/kantátě Così fan tutte). V letech 2006 a 2007, se zúčastnila inscenace Mozartovy opery Don Giovanni pod taktovkou René Jacobse. Účinkovala v koncertních programech pod vedením Konrada Junghänele a René Jacobse v rámci Festivalu staré hudby v Innsbrucku. V roce 2008 začala i její spolupráce s hudebním festivalem Schleswig-Holstein v Německu.

Komorní recitály Yana Mamonova provádí s takovými renomovanými hudebníky jako René Jacobs, Konrad Junghänel, Rolf Beck, Emma Kirkby, Peter Phillips a Theodor Currentzis, kteří stále stimulují její kariéru a vedou k záviděníhodným uměleckým úspěchům.


Musica Poetica

Musica Poetica […] dává poučení o tom, jak skládat hudbu […] aby pohnula lidská srdce a ducha a naladila je rozličnými způsoby. (Joachim Burmeister, 1606)

„Stará hudba“ nebo „historická provozovací praxe“ usiluje o historicky správný styl provádění na základě dochovaných partitur, traktátů, nástrojů a jiných dobových důkazů. Na začátku se umělci soustředili především na provádění repertoáru renesance a baroka, dnes se tento přístup rozšířil i na klasicistní a romantický repertoár. Ačkoli zpočátku bylo hnutí malé a zřetelně odlišné od běžné klasické hudební scény, některé jeho příspěvky byly v průběhu posledních dvou desetiletí široce akceptovány a absorbovány do hlavního proudu hudebního trhu. Nicméně, současně s tím hudebníci ztratili zájem o výzkum a experiment a vytvořil se standard historicky poučené interpretační praxe, které se do značné míry opírá o již zavedená klišé "historických" praktik. Musica Poetica plave proti této vlně a snaží se obnovit radikálnost prvních desetiletích tohoto hnutí. Boysen je přesvědčen, že nejlepší možné chápání hudby této doby a jeho různých stylů, stejně jako vysoká technická úroveň hry, povede k přesvědčivým a úžasným výkonům. Proto kombinuje výsledky vlastního výzkumu a experimentů se zajímavý repertoár a výraznou muzikálností.

Odpověď publika během a po živých vystoupeních, stejně jako mnohé velmi pozitivní recenze práce souboru Musica Poetica potvrzují Boysenovo přesvědčení, že kritický výzkum historických pramenů, analýza děl a adekvátní zkouškový proces nejsou jen nudné teorie, ale pomáhají lépe komunikovat s publikem.

V roce 2015 Musica Poetica začne vlastní koncertní sérii v Koninklijke Schouwburg (Královské divadlo) v Haagu. Dosavadní vystoupení souboru zahrnují koncerty a živé rozhlasové vysílání v Německu, Francii, Španělsku, České republice a Nizozemsku. Musica Poetica pravidelně koncertuje na festivalech a koncertech po celé Evropě, jako je Schleswig-Holstein Musikfestival, Festival Mitte Europa, International Buxtehude Festival Lübeck, Itinéraire Baroque and the Holland Festival Oude Muziek.

Musica Poetica nahrála několik CD s hudbou z Düben Collection, díla Christiana Flora a Carla Philippa Emanuela Bacha.

Jörn Boysen

Cembalista, dirigent a skladatel Jörn Boysen se narodil v německém Lübecku, v roce 1976. Po studiu na Musikhochschule Lübeck odešel do Nizozemí, kde studoval u Tini Mathot a Tona Koopmana na Královské konzervatoři v Haagu. Jako zakladatel a dirigent souboru Musica Poetica, i jako hostující dirigent, sólista a hráč continua pravidelně vystupuje v Německu, v Nizozemí a ve Francii. Byl pozván na evropské festivaly jako Festival Mitte Europa, Göttinger Händel Festspiele, Delft Chamber Music Festival, Itinéraire Baroque a Utrecht Festival Oude Muziek. Boysen pracoval s umělci jako Alina Ibragimova, Lisa Ferschtman a Bart Schneemann a pravidelně vystupuje s Johannette Zomer (Tulipa Consort) a Antoinette Lohmann (Furor Musicus).

Kritici popisují jeho hru na cembalo jako „…afektivní…, dynamickou…“ a „…skutečnou pochoutku…“.

Boysen dirigoval inscenaci O. T. Opera Rotterdam (Orfeo Intermezzi, 2005) a Utrechtse Spelen (Molière/Charpentier Malade Imaginére, 2009 a 2011), pro tyto inscenace také skládal hudbu. V roce 2012 byl hudebním ředitelem Opéra Mosset ve Francii. Pro tuto produkci upravil Belle Hélène J. Offenbacha pro salónní orchestr.

Kromě toho Boysen složil různé orchestrální, komorní a vokální díla a skladby pro cembalo. Jeho písňový cyklus Schattenwind na texty ze stejnojmenné sbírky básní německého malíře a spisovatele Rainera Erharda Teuberta mělo premiéru v březnu 2010 v Boysenově rodném městě Lübeck. Pro koncertní řadu Oude Muziek Nieuw dokončil Bachovy pašije svatého Marka dokomponováním všech chybějících recitativů, sborů a árií. Tisk psal o tomto počinu: „Konečně přesvědčivá alternativa ke všem ostatním rekonstrukcím. Je to dokonce skutečná alternativa k Bachovým vlastním pašijím sv. Jana a sv. Matouše“.

Boysenovy skladby byly provedeny m. j. souborem Musica Poetica, sólisty Berlínské filharmonie a Residentie orchestrem v Haagu.

Vedle jeho umělecké práce je i uměleckým ředitelem Musica Antica da Camera v Haagu, která představuje pět koncertních řad každý rok.


Děkujeme

Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Brna.

Logo Ministerstva kultury Logo Statutárního města Brna