Zámecká slavnost

Výběr skladeb z období francouzského baroka a z méně známé klasicistní části kroměřížského archivu

Pondělí 25. července 2016 19:00 — Trůnní sál, Arcibiskupský zámek, Sněmovní náměstí 1, 767 01 Kroměříž, Česká republika.

Program

Élisabeth Jacquet de la Guerre (1665 – 1729) Suite en la   (Pièces de clavecin, Livre 1, 1687)
Prélude — Allemande — Courante — Sarabande — Gigue — Chaconne
Louis de Caix d’Hervelois (1677 – 1759) Troisieme Suite pour la flûte traversière   (op. 6, Paris 1736)
Prelude: Lentement, Mouvement gai — La Remy: Vite — Lentement — La Cristin — Sarabande — La Tubeuf: Gaiment et marqué, Vite
François Couperin (1668 – 1733) Les Folies françaises, ou les Dominos
La Virginité: Gracieusement
La Pudeur: Tendrement
L’Ardeur: Animé
L’Espérance: Gaiement
La Fidélité: Affectueusement
La Persévérance: Tendrement, sans lenteur
La Langueur: Également
La Coquetterie: Gaiement / Modéré / Légèment
Les Vieux Galants et les Trésorières Suranées: Gravement
Les Coucous bénévoles
La Jalousie taciturne: Lentement, et mesuré
La Frénésie, ou le Désespoir: Très vite
François Couperin Huitième concert dans le gout theatral   (Les goûts-réunis, ou Nouveaux concerts, 1724)
Ouverture — Air, Noblement — Air tendre — Air léger — Loure — Air, animé et léger — Air tendre, lentement — Air de Baccantes
 
Leopold Hofmann (1738 – 1793) Concerto per il Clavicembalo [e] Flauto Traverso overo Violino   (CZ–Kr A2951)
Moderato — Andante — Tempo di Menuet[to]
Josef Antonín Štěpán (1726 – 1797) Sonata A dur, S21   (CZ–Kr)
Allegro — Andante non molto — Minuetto-trio — Allegro
Francesco Ruge
(snad Filippo Ruge, 1725 – 1767)
Solo. Flauto traverso con Basso (G dur)   (CZ–Bm A118)
Largo — Allegro moderato — Allegro

O programu

Perly francouzské hudby vrcholného baroka zazní vedle rokokových skladeb z moravských archivů v podání cembala a traversa, oblíbených hudebních nástrojů na dvoře krále Ludvíka XIV. i moravské šlechty.

První polovině koncertu bude symbolicky vládnout „Král Slunce“. Jeho dvorní varhaník a učitel členů královské rodiny ve hře na cembalo, François Couperin, byl virtuózem a inovátorem cembalové hry i její pedagogiky. Současně přímo u dvora tvořila také (výjimečně žena) skladatelka a cembalistka Élisabeth Jacquet de la Guerre. Ta byla od svých 15 let jako hudebnice zaměstnána přímo králem a svoji sbírku cembalových skladeb, ze které zazní dnešní suita, králi také věnovala.

Louis de Caix d’Hervelois naproti tomu během svého života působil na různých místech napříč Francií, i on však pro publikování svých skladeb potřeboval královské svolení privilége de Roy. Byl znám především jako gambista, jeho učitelem byl pověstný Marian Marais. Své skladby však určil pro violu da gamba nebo traverso.

Z moravských archivů zazní skladby o dvě generace mladších skladatelů české, rakouské a italské národnosti. Leopold Hofmann byl od roku 1769 učitelem hudby císařské rodiny a od roku 1772 až do své smrti kapelníkem dómu sv. Štěpána ve Vídni, kde byl jeho asistentem Wolfgang Amadeus Mozart. Opisy Hoffmanových skladeb jsou natolik rozšířené, že je lze považovat za dobové hity. Uváděné Concerto je však unikátem z méně známé klasicistní části kroměřížského archivu, která teprve čeká na svou konečnou katalogizaci. Josef Antonín Štěpán je dalším významným skladatelem zastoupeným v „pozdější“ kroměřížské sbírce. Byl – podobně jako Couperin ve Francii – učitelem habsburských princezen ve hře na cembalo.

Závěrečná skladba pochází z hudební sbírky rodu Magnisů ze zámku ve Strážnici, která je dnes uložena v MZM v Brně. Francesco Ruge je méně známým italským skladatelem, jehož skladby se však v poslední době vynořují v různých sbírkách napříč Evropou a dokládají tak zcestovalost a široké rozšíření skladeb „běžných“ skladatelů. Virtuózní charakter i hluboké emoce Rugeho hudebního rukopisu nenechají nikoho na pochybách, že význam i používání slova Kleinmeister bychom měli zásadně přehodnotit.

Aline Zylberajch

Absolventka konzervatoří v Paříži a Bostonu Aline Zylberajch zahájila svou kariéru jako cembalistka. Později ji zájem o hudbu z konce 18. století přivedl k dobové interpretaci repertoáru na raných klavírech a různých dalších zajímavých nástrojích tohoto období. Její sólový repertoár zahrnuje hudbu Byrda, Frescobaldiho, Frobergera, francouzské cembalové školy, J. S. Bacha a jeho synů, Haydna a Mozarta, stejně jako jeho méně známých současníků. Věnuje se rovněž vokální hudbě. Účastnila se mnoha operních produkcí a ráda doprovází zpěváky, ať už v barokním repertáru nebo v písňových recitálech. Pravidelně spolupracuje s houslistkou Alice Pierot a jejím triem AnPaPié a je členem souboru „Le Parlement de Musique“ (Martin Gester).

Její nahrávky, mezi které se řadí nově objevené skladby Frobergera, kompozice Couperina, Rameaua, C. P. E. Bacha, Scarlattiho, Haydna ad., získaly řadu významných ocenění hudební kritikou (Diapason d’or, 10 de Répertoire, Choc du Monde de la Musique, Recommandé par Classica, Gramophone, Early Music Review...).

Vyučuje cembalo na Conservatoire National de Région ve Štrasburku, a je zvána k vedení mistrovských kursů ve Francii, Rakousku, Španělsku, Polsku, Německu, Mexiku, USA, Japonsku a Austrálii. Od roku 2011 je také pedagožkou Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži. Je zakládající členkou francouzské cembalové společnosti.

Marta Kratochvílová

Marta Kratochvílová studovala hru na flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. V roce 2000 zahájila studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě J. F. Alizona a N. Hadden a na komorní hudbu ve třídách M. Gestera a P. Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii až do roku 2010 intenzivně působila jako hráčka na barokní a renesanční příčnou flétnu v souborech Le Parlement de Musique, Bohemia duo, či se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.

V současnosti žije v ČR a pravidelně koncertuje po celé Evropě. Realizuje především komorní a sólové projekty s umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, Petr Wagner, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.

Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.


Děkujeme

Koncert se koná pod záštitou ministra kultury České republiky Mgr. Daniela Hermana a uskutečňuje se ve spolupráci s následujícími partnery: Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži (NPÚ), Arcidiecézní muzeum v Kroměříži (MUO) a Czech National Trust, o. p. s.

Mediálními partnery koncertu jsou Radio Proglas a Rádio Petrov.

Logo Ministerstva kultury Logo Arcibiskupského zámku a zahrad v Kroměříži Logo muzea umění olomouc Czech National Trust Radio Proglas Rádio Petrov