— Cyklus koncertů staré hudby —
15.–19. srpna 2017 (úterý–sobota) — Zámek Bučovice, Zámek 1, 685 01 Bučovice, Česká republika.
Kurs je koncipován jako intenzivní soustředění komorních ansámblů, při kterém se pod vedením lektorů a s jejich aktivní účastí nastuduje program s hudbou 17. století, který bude proveden v rámci veřejného site-specific koncertu na Bučovickém zámku. Dramaturgie koncertu a celého kursu bude prozkoumávat souvislosti i kontrasty mimo jiné v hudbě Adama Michny z Otradovic a císaře Leopolda I. Habsburského.
Projekt bude realizován v ladění a′=415 Hz. Typ ladění (temperatura) bude specifikován před začátkem kursu.
Adam Michna z Otradovic (?1600–1676) i Leopold I. Habsburský (1640–1705) byli vlastně oba amatéři v tom smyslu, že kompozice nebyla jejich zdrojem příjmů ani hlavním zaměstnáním. Adam Michna byl hostinským a varhaníkem v Jindřichově Hradci, po celý život udržoval úzké styky s místní jezuitskou kolejí. Leopold byl nejprve coby druhorozený syn předurčen pro dráhu duchovního, po smrti svého bratra se však roku 1654 stal následníkem habsburského trůnu.
Michnova hudba je v České republice takřka zlidovělá. Jeho sbírky skladeb v českém jazyce (Česká mariánská muzika 1647 a Loutna Česká 1653), které obsahují řadu dnes velice populárních písní, ale i jeho latinsky zpívaná tvorba, vycházejí z lidové melodiky a pastorální hudebnosti, kterou dovedně kombinuje s polyfonními a kontrapunktickými technikami a ve větších formách i s pestrou instrumentací. V nedávné době vzbudil další vlnu zájmu a velkou pozornost neočekávaný objev ztraceného partu prvních houslí Loutny české, který byl daleko více propracovaný než se původně předpokládalo. Na jeho základě Adam Viktora rekonstruoval i part druhých houslí, realizoval novou nahrávku a připravil k vydání novou edici (Bärenreiter).
Naproti tomu Leopoldova tvorba je hudebníkům i posluchačům takřka neznámá. Málo se ví, že byl velkým milovníkem hudby, nadaným skladatelem, a sám také hrál na několik nástrojů (cembalo, housle, flétna). Podporoval a sám pěstoval především italskou hudbu, zejména operu. Za tím účelem nechal v roce 1659 zřídit dvorní divadlo (Hoftheater), které bylo později několikrát obnovováno. Z jeho díla známe přes 230 různých skladeb, od menších duchovních skladeb a oratorií přes balety až po německé zpěvohry (singspiely). Napsal také množství taneční hudby a spolupracoval na několika operách italského skladatele Antonia Draghiho. Leopoldovým blízkým přítelem a učitelem hudby byl Johann Heinrich Schmelzer (mezi 1620 a 1623 – 1680), kterého po smrti Giovanniho Felice Sancese jmenoval svým dvorním kapelníkem. Není proto divu, že císařovy skladby často nacházíme zařazeny také v rozsáhlejších kompozicích Schmelzerových. Jejich skladby jsou díky blízkým kontaktům Schmelzera s kroměřížským arcibiskupem přítomny také v tamním hudebním archivu. V Kroměříži nalezneme také hudbu Adama Michny (Sacra et Litaniae) a dalších autorů, kteří mistrně kombinují místní lidovou hudebnost s italským operním a instrumentálním i latinským duchovním kompozičním stylem (Gottfried Finger, Antonio Bertali, Samuel Capricornus).
Tyto kontrasty budou hlavním zdrojem inspirace pro letošní koncertní projekt v Bučovicích. Leopoldova taneční hudba pak bude hrát prim na festivalu Hortus Magicus v Kroměříži 2. 9. 2017.
Koncert bude obsahovat i hudbu z přelomu 16. a 17. století (Claudio Monteverdi, Giovani Battista Alovisi, atd.), tedy doby stavby bučovického zámku. Ten nechal zbudovat Jan Šembera Černohorský z Boskovic (cca. 1543 – 1597), jeden z nejbohatších šlechticů své doby na Moravě. Reliéfy na arkádách (mimo jiné řada hudebníků) jsou svědkem renesanční kultury, kašna na nádvoří pak svědkem období raně barokního (manýrismus).
Lektorský tým je sestaven z předních interpretů staré hudby s rozsáhlými zkušenostmi z koncertních pódií i pedagogické práce s komorními soubory. Zodpovědnost za výuku jednotlivých ansámblů budou sdílet všichni lektoři nehledě na jejich individuální nástrojovou specializaci. Lektoři se v rámci svých časových možností budou věnovat studentům také individuálně, za účelem zdokonalení vybraných technických aspektů studovaného repertoáru.
Kurs je určen zpěvákům a hráčům na všechny nástroje vhodné k provozování hudby 17. století – zejména housle, ale také gamby, traversa, drnkací a klávesové nástroje (na místě budou k dispozici cembala a varhanní positiv). Plátkové, žestové a další dobové nástroje jsou také vítány, nebudou však mít možnost individální technikcé konzultace s lektory.
Kurs účastníky mohou být studenti specializovaných hudebních škol, amatéři s alespoň základními předchozími zkušenostmi se starou hudbou či mladí profesionálové. Účast je možná s jakýmkoliv historickým nástrojem i mimo nástrojové specializace lektorů. Zájemcům bez vlastního historického nástroje může být tento v rámci možností a po předchozí domluvě zapůjčen.
Pokud jste doprovodem či známým aktivního účastníka, musíte také vyplnit přihlašovací formulář.
Kursovné | 3950 Kč |
---|---|
Stravování za 4 dny | 720 Kč – 1200 Kč |
Ubytování za 4 noci | 800 Kč – 4000 Kč |
Celkem | 5470 Kč – 9150 Kč |
Viz podrobný ceník níže.
Zámek 1,
68501 Bučovice,
Česká republika
Výuka bude probíhat v prostorách
zámku Bučovice
.
Jde o unikátní stavbu v italském pozdně renesančním (manýristickém) stylu (1575–1585)
s pavlačovým arkádovým nádvořím, nově rekonstruovanou plně funkční kašnou z roku 1635
a s reliéfy a malbami m.j. s hudební tématikou.
Obědy a večeře si lze objednat přímo na zámku (Kavárna na zámku, restaurace Litovel). Jídla je třeba si vybrat z nabídky před začátkem kursu.
K ubytování nabízíme několik možností:
Bývalý internát gymnázia | Hotel Arkáda | Pension Rustico | |
---|---|---|---|
Adresa (s mapou) | Součkova 483 | nám. Svobody 32 | Slavkovská 58 |
Pěší vzdálenost | 650 m (10 min) | 150 m (2 min) | 550 m (9 min) |
Bezbariérový přístup | Ne | Ano † | Ne |
Typ pokoje | 2lůžkový | 2- a 3lůžkový | 2- a 3lůžkový |
Sociální zařízení | Na chodbě | Soukromé | Soukromé |
Dostupná kuchyňka | Ne ‡ | Ne | Ano |
Wi-fi / WLAN | Ne | Ano | Ano |
† Hotel Arkáda je vybaven výtahem, v přízemí je toaleta pro vozíčkáře.
‡ K dispozici není plnohodnotná kuchyňka (prochází rekonstrukcí), ale pouze místnost vybavená ledničkou a varnou konvicí.
Bývalý internát gymnázia | Hotel Arkáda | Pension Rustico | |
---|---|---|---|
Ubytování za 4 noci | 800 Kč | 1720 Kč | 2000 Kč |
— jednolůžkový pokoj | 1200 Kč | 3440 Kč | 4000 Kč |
Snídaně za 4 dny | Nenabízí se | V ceně | 480 Kč |
Oběd a večeře za 4 dny | 720 Kč | ||
Kursovné | 3950 Kč ca. 155 € |
||
Celkem včetně plné penze | 5470 Kč § ca. 215 € § |
6390 Kč ca. 251 € |
7150 Kč ca. 281 € |
— jednolůžkový pokoj | 5870 Kč § ca. 231 € § |
8110 Kč ca. 319 € |
9150 Kč ca. 359 € |
§ Ceny ubytování v internátu jsou bez snídaně.
Pokud si nepřejete využít nabídky ubytování a stravy, cena bude patřičně snížena. Její přesná výše se zobrazí po vyplnění registračního formuláře.
Lektorský tým je sestaven z předních interpretů staré hudby s rozsáhlými zkušenostmi z koncertních pódií i pedagogické práce s komorními soubory. Zodpovědnost za výuku jednotlivých ansámblů budou sdílet všichni lektoři nehledě na jejich individuální nástrojovou specializaci.
Marta Kratochvílová studovala hru na flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. V roce 2000 zahájila studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě J. F. Alizona a N. Hadden a na komorní hudbu ve třídách M. Gestera a P. Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii až do roku 2010 intenzivně působila jako hráčka na barokní a renesanční příčnou flétnu v souborech Le Parlement de Musique, Bohemia duo, se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.
V současnosti žije v ČR a pravidelně koncertuje po celé Evropě. Realizuje především komorní a sólové projekty s umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, Petr Wagner, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.
Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.
Vyučovací jazyky: CS, FR, (DE), (EN).
Barbara Maria Willi studovala hru na cembalo ve Freiburgu a Štrasburku. Pod vedením Nikolause Harnoncourta dále provozovací praxi staré hudby, cembalo a kladívkový klavír na Mozarteu v Salcburku. V roce 1995 získala cenu „Prix d’encouragement – special mention“ v mezinárodní cembalové soutěži v Bruggách. V současné době je profesorkou na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a vedoucí nově vzniklé Katedry varhanní a historické interpretace (KVHI).
Jako cembalistka a interpretka na historický hammerklavier spolupracuje s předními uměleckými osobnostmi, jako jsou Sergio Azzolini, Martina Janková, Jana Boušková, Doron Sherwin nebo Jos van Immerseel, a vystupuje na významných pódiích, např. v pražském Rudolfinu, Operním domě ve švýcarském Curychu, v Concertgebouw Utrecht nebo ve vídeňském Konzerthausu. Spolu se slavným britským houslistou Johnem Hollowayem a loutnistou Nigelem Northem natočila objevené sonáty J. H. Schmelzera z kroměřížské hudební sbírky. Tato nahrávka získala cenu německé hudební kritiky a mimořádný ohlas americké hudební kritiky.
V roce 2000 spolupracovala s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou a Thierry Grégoirem na projektu Händelovských kantát v rámci festivalu Concentus Moraviae. Televizní přenos z tohoto projektu byl oceněn prestižní cenou na televizním festivalu Zlatá Praha 2000. Další významnou cenu francouzské kritiky získala nahrávka se Scholou Gregorianou Pragensis a belgickým špičkovým vokálním souborem Capilla Flamenca.
V roce 2005 byla členkou komise Mezinárodní cembalové soutěže v rámci Pražského jara, na kterém zároveň vystoupila. V Brně založila úspěšný cyklus koncertů staré hudby pod názvem „Barbara Maria Willi uvádí“ a je hostujícím dramaturgem renomovaného mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae.
Vyučovací jazyky: DE, EN, FR, CS, PL.
Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra či Capella Cracoviensis a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.
Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar.
Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.
Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku, v současnosti působí na JAMU v Brně a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.
Vyučovací jazyky: CS, EN, PL, DE, (FR).
Petr Wagner studoval hru na violoncello na Pražské konzervatoři, muzikologii na Univerzitě Karlově v Praze a na Royal Holloway University of London. Hru na violu da gamba studoval nejprve u Richarda Boothbyho v Londýně, posléze u Jaapa ter Lindena na Akademie für Alte Musik v Drážďanech. Svá studia violy da gamba završil pod vedením Wielanda Kuijkena na Královské konzervatoři v Haagu.
Jako sólista, komorní a continuový hráč vystoupuje na mnoha evropských a světových pódiích a festivalech (Queen Elizabeth Hall/Southbank Early Music Series London, Festival Île-de-France, Festival Art et Spiritualité (Troyes/Francie), Mexico City Shakespearean Festival, Pražské jaro, Festival Mitte Europa, Forum Musicum Wrocław, Concentus Moraviae aj.), a spolupracuje s vynikajícími osobnostmi, jakými jsou např. Jacques Ogg, Andrew Parrott, Konrad Junghänel, Sirkka-Liisa Kaakinen, Shalev Ad-El, Wilbert Hazelzet, Philip Pickett a se soubory New London Consort, Capella Cracoviensis, Musicians of The Globe, Concerto Palatino, Orfeo Orchestra, Collegium 1704, Solamente naturali, Musica Florea aj.
V roce 1998 založil Petr Wagner Ensemble Tourbillon, jehož aktivity se zaměřují na komorní i orchestrální tvorbu evropského baroka a ranného klasicismu 17. a 18. století.
Petr Wagner má na svém kontě sólová CD, které si bez výjimky získaly nadšené kritiky po celém světě. Jeho nahrávky kompletních Piéces de Viole Charlese Dollé a komorních skladeb českého barokního skladatele Gottfrieda Fingera řadí kritika mezi celosvětově nejvýznamnější nahrávky literatury pro violu da gamba. V roce 2011 vydal prestižní label ACCENT ve světové premiéře jeho nahrávku Piéces de Viole Rolanda Maraise, která se okamžitě setkala s nadšením odborné kritiky i posluchačů (Choc du mois / CLASSICA, Diapason, atd.). Na začátku roku 2013 vyšlo u téhož vydavatelství CD „Gottfried Finger: The Complete Music for Viola da Gamba Solo“.
Petr Wagner vyučoval violu da gamba na Hudební akademii ve Wroclawi, v současné době působí m.j. na Akademii staré hudby v Brně.
Vyučovací jazyky: CS, EN, DE.
Počet aktivních účastníků na kurs |
47 | celkem | 30 | Bučovice |
---|---|---|---|---|
35 | Kunín | |||
(18 | Bučovice + Kunín) | |||
Počet aktivních účastníků dle země pobytu |
47 | celkem | 27 | Česko |
6 | Slovensko | |||
6 | Polsko | |||
4 | Rakousko | |||
2 | Mexiko | |||
1 | Německo | |||
1 | Švýcarsko | |||
Věk aktivních účastníků | 70 | Nejstarší účastník | ||
29 | Průměrný věk účastníků | |||
26 | Věkový medián účastníků | |||
19 | Nejčastější věk účastníků | |||
15 | Nejmladší účastník |
Počet aktivních účastníků na kurs |
52 | celkem | 25 | Bučovice |
---|---|---|---|---|
35 | Kunín | |||
(8 | Bučovice + Kunín) | |||
Počet aktivních účastníků dle země pobytu |
52 | celkem | 33 | Česko |
4 | Německo | |||
3 | Francie | |||
3 | Slovensko | |||
2 | Polsko | |||
2 | Itálie | |||
1 | Rakousko | |||
1 | Švýcarsko | |||
1 | Švédsko | |||
1 | Maďarsko | |||
1 | Ukrajina | |||
Věk aktivních účastníků | 56 | Nejstarší účastník | ||
28 | Průměrný věk účastníků | |||
26 | Věkový medián účastníků | |||
22 | Nejčastější věk účastníků | |||
13 | Nejmladší účastník |
Mapu obce Bučovice naleznete zde. (Dům č. 1 = zámek, náměstí Svobody 32 = Hotel Arkáda.)
Bučovice železniční stanice (trať 340 Brno – Uherské Hradiště – Bylnice) | 600 m | jižně |
Autobusové nádraží | 250 m | jižně |
Pořadatelem akce je:
Hudební lahůdky, z. s. Cacovická 729/50 614 00 Brno-Husovice IČO: 22719458 Předseda: Jan Čižmář |
E-mail: kontakt@hudebnilahudky.cz Tel.: +420 606 222 416 Web: www.hudebnilahudky.cz ![]() |
Kurs ansámblové hry: Adam Michna a jeho současníci se koná pod záštitami ministra kultury České republiky Mgr. Daniela Hermana a hejtmana Jihomoravského kraje JUDr. Bohumila Šimka.
Za ochotu a milou spolupráci děkujeme městu Bučovice, zámku Bučovice (paní kastelánka Jana Burianková, Národní památkový ústav) a hotelu Arkáda.