— Cyklus koncertů staré hudby —
Kde | Zámek Kunín | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kdy Harmonogram |
(Út 22. 8. v 10:15 v případě velkého počtu účastníků) St 23. 8. 2017 v 9:15 do Ne 27. 8. 2017 v 9:00 (Ne 27. 8. v 17:00 v případě velkého počtu účastníků) | ||||||||||||
Základní balíček |
| ||||||||||||
Skupinová výuka | Ansámbl:
Všichni lektoři
Improvizace: Davide Monti | ||||||||||||
Individuální výuka v oborech | Sólový zpěv:
Markéta Cukrová
Zobcová flétna: Bolette Roed Housle: Davide Monti Viola da gamba: Petr Wagner Varhany (+ b.c.): Marek Toporowski Cembalo (+ b.c.): Marek Toporowski Loutny ad. (+ b.c.): Cristián Gutiérrez Loutny ad. (+ b.c.): Jan Čižmář | ||||||||||||
Uzávěrka přihlášek | Po 24. 7. 2017 |
Kurs je určen pro aktivní účastníky z řad profesionálů, studentů specializovaných hudebních škol i zkušenějších amatérů s předchozími zkušenostmi se starou hudbou. Aktivní účast je možná také pro hráče na moderní nástroje s vážným zájmem o hudbu starších stylových období (viz popis jednotlivých oborů).
Pasivní účast je vhodná pro kohokoliv, kdo se zajímá o barokní a renesanční hudbu a její provozovací praxi. Pasivní účastník může sledovat výuku v libovolných třídách a má vstup na koncerty a přednášky zdarma.
Pro učitele základních a středních škol nabízíme navíc v kursu upraveném dle požadavků akreditace v rámci systému DVPP MŠMT. Přesný harmonogram a kalkulaci dodatečných lekcí v rámci programu DVPP připravíme individuálně na základě předchozích zkušeností účastníka. Kontaktujte nás pro více informací.
Kunín 1,
74253 Kunín,
Česká republika
Výuka bude probíhat ve stylovém prostředí barokního
zámku Kunín
(„malý moravský Mirabell“, 1726–1734) a
v kostele Povýšení svatého Kříže
(1810–1811), který je se zámkem propojen krytým dřevěným mostem.
Ubytování je zajištěno ve dvou internátech VFU Brno ŠZP Nový Jičín (Kunín č.p. 190 a Kunín č.p. 193). Budovy jsou vzdáleny 150 resp. 300 m od zámku, jedná se o skromnější bydlení ve 3–5lůžkových pokojích, sociální zařízení se nachází na chodbách. Bude-li to jen trochu možné, budeme se snažit pokoje neobsazovat plně.
Pro ty, kteří mají zájem o vyšší standard ubytování nebo více soukromí, nabízíme omezený
počet pokojů na zámku (Stylové ubytování U dobré hraběnky). Cena za noc je 400–600 Kč za lůžko v dvoulůžkovém pokoji nebo
700–1200 Kč za jednolůžkový pokoj. Chcete-li zjistit dostupnost a přesné ceny,
kontaktujte nás e-mailem.
Stravování máme objednáno v zámecké restauraci U dobré hraběnky .
Pokud si nepřejete využít nabídky ubytování a stravy, cena bude patřičně snížena. Její přesná výše se zobrazí po vyplnění registračního formuláře.
Mezzosopranistka Markéta Cukrová je ojedinělým úkazem na české scéně vokální hudby. Pro neobyčejnou všestrannost a cit pro styl je vyhledávanou interpretkou hudby od středověku po 20. století. Dlouhodobé úspěchy v interpretaci „staré“ hudby jí vynesly spolupráci s renomovanými tuzemskými i zahraničními soubory a orchestry (La Risonanza, Mala Punica, Les Muffatti, Collegium Marianum, Ensemble Tourbillon, Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Filharmonia Wrocławska, Orkiestra Historyczna, Göttingen Festival Orchestra), s nimiž se podílela na víc než dvaceti nahrávkách.
S velkým ohlasem se setkaly její interpretace raného písňového repertoiru za doprovodu kladívkového klavíru z děl mistrů přelomu 18./19. století (Haydn, Tomaschek, Berlioz). Zájmu evropské odborné veřejnosti se těší její nahrávka 8 italských árií J. D. Zelenky, pořízená spolu s Ensemble Tourbillon pro vydavatelství Accent.
V roce 2015 byla přizvána jako dramaturg festivalu barokní hudby Baroko 2015 v regionech Západočeského kraje v rámci projektu Plzeň Evropské hlavní město kultury 2015.
Vedle rozsáhlé koncertní činnosti se Markéta věnuje i divadelní práci. Za roli Dardana v Handelově opeře Amadigi di Gaula na Händel-Festspiele v německém Göttingenu si vysloužila nadšené kritiky a pozvání festivalu k samostatnému recitálu. Následovala hostování na scénách Národních divadel v Košicích (Händel/Alcina), Brně (Martinů/Hry o Marii, Purcell/Dido a Aeneas, Saariaho/Láska na dálku, Rossini/ Hrabě Ory), Praze (Monteverdi/Orfeo, Händel/Rinaldo, Martinů/Julietta) a Ostravě (Britten/Znásilnění Lukrécie).
Vyučovací jazyky: CS, EN, (DE), (PL), (FR).
Bolette Roed absolvovala Royal Danish Academy of Music v Kodani (Dan Laurin) a Conservatoire National Superieur de Musique et Danse de Lyon (Pierre Hamon). Promovala také z medicíny na Kodaňské univerzitě.
Bolette je universální hudebnicí, nevěnuje se pouze klasickému repertoáru pro zobcovou flétnu, ale také improvizaci, lidové hudbě a world music. Její repertoár sahá od středověku přes renesanci a baroko až po modernu a provedla světové premiéry řady děl. Bolette se stále snaží rozšiřovat možnosti zobcové flétny, což ji vede ke spolupráci v hudebních seskupeních nejrůznějších nástrojů a stylů, včetně inovativních projektů jako např. s DJ, jazzovými hudebníky či na divadelním pódiu.
Bolette byla na koncertním turné jako sólistka s Arte dei Suonatori, Danish National Symphony Orchestra a Royal Danish Orchestra. Její sólová kariéra jí zavedla na pódia po celé Evropě a USA. Kromě toho často vystupuje s vlastními originálními ansámbly, Gáman, Lune Rousse a Alpha, který byl nominován na Nordic Council Music Prize v roce 2009. Je ke slyšení na řadě nahrávek, „Royal Recorder Concertos“ s Arte dei Suonatori (Dacapo), Alpha (Dacapo) a Alpha World (Gateway) s jejím triem Alpha, A Joker’s Tale s Paradox (BIS-CD) a Bachovy cembalové koncerty (Concerto Copenhagen, CPO) jsou jen ukázkami z její discografie.
Bolette je zakládající členkou a spoluorganizátorkou největšího dánského barokního festivalu Midsommerbarok v Kodani a je vedoucí oddělení staré hudby na Royal Danish Academy of Music, kde také od roku 2009 vyučuje zobcovou flétnu.
Vyučovací jazyky: EN, FR, DA, (DE), (PL).
Marek Toporowski absolvoval Hudební akademii ve Varšavě (Józef Serafin, varhany; Leszek Kędracki, cembalo). Ve studiu pokračoval ve Francii (Strasbourg), Německu (Saarbrücken) a Holandsku (Amsterdam) pod vedením Aline Zylberajch a Boba van Asperena (cembalo) a Daniela Rotha (varhany). Získal diplom Premier Prix ve hře na varhany a cembalo na Konzervatoři ve Strasbourgu a koncertní diplom ve hře na varhany na Musikhochschule des Saarlandes. Velice ho také obohatila setkání s vynikajícím klavíristou Kajetánem Mochtakem.
Roku 1991 založil Concerto Polacco, soubor zaměřený na historickou provozovací praxi. Ve Varšavě založil pravidelný cyklus oratorních koncertů provozovaných podle dobových zvyklostí. Mnohé skladby starých polských mistrů se pod jeho vedením dočkaly obnovené premiéry a nahrávky, např. opera Agatka od J. D. Hollanda, oratorium Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini od J. T. Żebrowského, díla Wronowicze, Cichoszewského a dalších. Po 20 let byl spoluorganizátorem letního kursu varhanní interpretace v Koszalině.
Je profesorem a vedoucím oddělení staré hudby na Hudební akademii v Krakově a vedoucím cembalové třídy na Hudební akademii v Katovicích. Vyučuje také varhany a klavichord na Státní hudební škole J. Elsnera ve Varšavě.
Vyučovací jazyky: PL, EN, DE, FR, ES, CS, UK.
Cristián Gutiérrez se narodil v Santiago de Chile, kde studoval pod vedením Ernesta Quezady na Hudební konzervatoři Universidad de Chile. Následně obdržel stipendium k cestě do Španělska, kde jeho učiteli byli Juan Carlos Rivera (Sevilla) a Xavier Díaz-Latorre (Girona), a získal titul M. A. na Královské konzervatoři v Haagu ve třídě Joachima Helda. Účastnil se také kursů a seminářů staré hudby pod vedením Hopkinsona Smithe.
Cristián se kromě vlastního sólového CD Cifras Selectas de Guitarra pro label Carpe Diem podílel na nahrávkách více než 15 CD, včetně oceňované antologie koloniální hudby A tocar, a cantar, a baylar, a nahrával živě pro rádia v Chile, Španělsku, Francii, Anglii, Nizozemí a Portugalsku. Jako sólista a komorní hráč vystupoval společně s osobnostmi jako Monica Huggett, Bruce Dickey, Gabriel Garrido, Manfredo Kraemer, Pedro Estevan, Charles Toet, Michael Chance a Ventura Rico. Vystupoval ve více než 20 zemích Evropy a Ameriky, na Blízkém východě a v Korei.
Je uměleckým vedoucím tria La Pulsata. Od roku 2014 je profesorem na Universidad Alberto Hurtado v Santiago de Chile.
Vyučovací jazyky: ES, EN, IT, FR.
Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra či Capella Cracoviensis a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.
Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar.
Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.
Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku, v současnosti působí na JAMU v Brně a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.
Vyučovací jazyky: CS, EN, PL, DE, (FR).
Po absolutoriu konzervatoře v Parmě se Davide specializoval na starou hudbu u četných pedagogů (E. Gatti, E. Parizzi, S. Richie, M. Huggett). Dále se rozvíjel díky spolupráci s významnými hudebníky naší doby: Ton Koopman, Alberto Rasi, Vittorio Ghielmi, Michael Radulescu, Marcello Scandelli, Roberta Invernizzi, Gemma Bertagnolli, Stefano Veggetti, Stefano Montanari, Sergio Vartolo.
Jako vedoucí mnoha souborů je znám pro svoji energii a charisma, vytváří jedinečný zvuk v orchestru. Byl vedoucím četných orchestrů včetně EUBO, Il Tempio Armonico, Athestis e Accademia de li Musici, Il Complesso Barocco, Cordia, Teatro Armonico. Je znám také pro svou práci s malými komorními ansámbly a komorními orchestry jako Accademia Strumentale Italiana, Ensemble il Falcone, le Parlement de Musique a Arparla s harfistkou Maria Christina Cleary.
Jde o setkání, která jsou cennými momenty výzkumu a experimentů; formulují ideu, že partitura je plátno, každé provedení a interpretace je jiná. Proto se Davide zaměřuje na umění improvizace; stejně jako při provozování staré hudby, zkušenost s improvizací je přítomná i v jiných oblastech „kulturního“ umění (jazz, divadlo, lidová hudba, tanec).
Davide vyučoval na masterclass v Japonsku, přednášel na Makerere University a v Kampale a na letních kursech v Itálii. Účinkuje na nahrávkách firem Agorà, Bongiovanni, Brilliant, Deutsche Harmonia Mundi, Dynamics, Naive, Opus 111, ORF, Radio Svizzera Italiana, Sonica, Stradivarius a Tactus. Vystupuje po celém světě (America, Africa, Europe, Japan) a dostalo se mu uznání také v Argentině a Brazílii.
Vyučovací jazyky: EN, FR, IT, (ES).
Petr Wagner studoval hru na violoncello na Pražské konzervatoři, muzikologii na Univerzitě Karlově v Praze a na Royal Holloway University of London. Hru na violu da gamba studoval nejprve u Richarda Boothbyho v Londýně, posléze u Jaapa ter Lindena na Akademie für Alte Musik v Drážďanech. Svá studia violy da gamba završil pod vedením Wielanda Kuijkena na Královské konzervatoři v Haagu.
Jako sólista, komorní a continuový hráč vystoupuje na mnoha evropských a světových pódiích a festivalech (Queen Elizabeth Hall/Southbank Early Music Series London, Festival Île-de-France, Festival Art et Spiritualité (Troyes/Francie), Mexico City Shakespearean Festival, Pražské jaro, Festival Mitte Europa, Forum Musicum Wrocław, Concentus Moraviae aj.), a spolupracuje s vynikajícími osobnostmi, jakými jsou např. Jacques Ogg, Andrew Parrott, Konrad Junghänel, Sirkka-Liisa Kaakinen, Shalev Ad-El, Wilbert Hazelzet, Philip Pickett a se soubory New London Consort, Capella Cracoviensis, Musicians of The Globe, Concerto Palatino, Orfeo Orchestra, Collegium 1704, Solamente naturali, Musica Florea aj.
V roce 1998 založil Petr Wagner Ensemble Tourbillon, jehož aktivity se zaměřují na komorní i orchestrální tvorbu evropského baroka a ranného klasicismu 17. a 18. století.
Petr Wagner má na svém kontě sólová CD, které si bez výjimky získaly nadšené kritiky po celém světě. Jeho nahrávky kompletních Piéces de Viole Charlese Dollé a komorních skladeb českého barokního skladatele Gottfrieda Fingera řadí kritika mezi celosvětově nejvýznamnější nahrávky literatury pro violu da gamba. V roce 2011 vydal prestižní label ACCENT ve světové premiéře jeho nahrávku Piéces de Viole Rolanda Maraise, která se okamžitě setkala s nadšením odborné kritiky i posluchačů (Choc du mois / CLASSICA, Diapason, atd.). Na začátku roku 2013 vyšlo u téhož vydavatelství CD „Gottfried Finger: The Complete Music for Viola da Gamba Solo“.
Petr Wagner vyučoval violu da gamba na Hudební akademii ve Wroclawi, v současné době působí m.j. na Akademii staré hudby v Brně.
Vyučovací jazyky: CS, EN, DE.
Počet aktivních účastníků na kurs |
47 | celkem | 30 | Bučovice |
---|---|---|---|---|
35 | Kunín | |||
(18 | Bučovice + Kunín) | |||
Počet aktivních účastníků dle země pobytu |
47 | celkem | 27 | Česko |
6 | Slovensko | |||
6 | Polsko | |||
4 | Rakousko | |||
2 | Mexiko | |||
1 | Německo | |||
1 | Švýcarsko | |||
Věk aktivních účastníků | 70 | Nejstarší účastník | ||
29 | Průměrný věk účastníků | |||
26 | Věkový medián účastníků | |||
19 | Nejčastější věk účastníků | |||
15 | Nejmladší účastník |
Počet aktivních účastníků na kurs |
52 | celkem | 25 | Bučovice |
---|---|---|---|---|
35 | Kunín | |||
(8 | Bučovice + Kunín) | |||
Počet aktivních účastníků dle země pobytu |
52 | celkem | 33 | Česko |
4 | Německo | |||
3 | Francie | |||
3 | Slovensko | |||
2 | Polsko | |||
2 | Itálie | |||
1 | Rakousko | |||
1 | Švýcarsko | |||
1 | Švédsko | |||
1 | Maďarsko | |||
1 | Ukrajina | |||
Věk aktivních účastníků | 56 | Nejstarší účastník | ||
28 | Průměrný věk účastníků | |||
26 | Věkový medián účastníků | |||
22 | Nejčastější věk účastníků | |||
13 | Nejmladší účastník |
Mapu obce Kunín naleznete zde. (Dům č. 1 = zámek, č. 190 a 193 = internát, č. 191 = fara).
Hranice na Moravě (Eurocity Praha – Ostrava – Žilina) | 30 km | západně |
Studénka (trať 270 Česká Třebová – Přerov – Bohumín) | 12 km | severozápadně |
Suchdol nad Odrou (trať 270) | 6 km | severozápadně |
Zastávka Zdravotní středisko (linka Suchdol nad Odrou – Nový Jičín) | 1200 m | jižně |
Zastávka U kovárny (Ostrava – Studénka – Nový Jičín & Fulnek – Nový Jičín) | 200 m | jižně |
Pořadatelem akce je:
Hudební lahůdky, z. s. Cacovická 729/50 614 00 Brno-Husovice IČO: 22719458 Předseda: Jan Čižmář |
E-mail: kontakt@hudebnilahudky.cz Tel.: +420 606 222 416 Web: www.hudebnilahudky.cz ![]() |
Letní kurs interpretace staré hudby je akreditovaným programem v systému DVPP MŠMT pod č. j. 6523/2015–1–266.
Letní kurs interpretace staré hudby se koná pod záštitou ministra kultury České republiky Mgr. Daniela Hermana.
Za ochotu a milou spolupráci děkujeme zámku Kunín (pan kastelán Jaroslav Zezulčík, muzeum Novojičínska), farnosti Kunín (Mons. Dr. Alois Peroutka), ostravsko-opavské diecézi (pan organolog Jiří Krátký), restauraci U dobré hraběnky a správě Školního zemědělského podniku Nový Jičín při VFU Brno.