150 Kč / 100 Kč

Královské koncerty — hudba starého Polska

Dvorská a duchovní hudba 16. a 17. století z královského zámku ve Varšavě a Wawelu v Krakově.

Čtvrtek 31. května 2018 19:00 — Kredenc, Arcibiskupský zámek, Sněmovní náměstí 1, 767 01 Kroměříž, Česká republika.

Část projektu Dvorská a duchovní hudba ve visegrádských zemích.
Jděte na projekt „Dvorská a duchovní hudba ve visegrádských zemích“.

Účinkující

Program

Wikipedia: Malba: Jan Sariusz Zamoyski.
Jan Sariusz Zamoyski (1542–1605), velký hejtman Koruny Polsko-litevské šlechtické republiky (1581–1605).
1. Ranní modlitba
Wacław z Szamotuł (cca. 1520 – cca. 1560) Błogosławiony człowiek   (Ž. 1)
2. Corto Danza Scuola – Taneční rychlokurs
Diego Ortiz (cca. 1510 – cca. 1570) Recercada   (Trattado de Glosas, 1553)
Tarquinio Merula (1595 – 1665) Sentirai una Canzonetta
Luca Marenzio (1553 – 1599) Vezzosi augelli
3. Battaglia – Bitva
Tobias Hume (cca. 1569 – 1645) Soldier’ Resolution & Life
Luca Marenzio (1553 – 1599) Ahi dispietata
4. Milostné vyznání
Anonym Serdeczna dziewczyno
Mikołaj z Krakowa Aleć nademną Wenus
Giovanni Giacomo Gastoldi (1550 – 1622) L’Innamorato
5. Svatba
August Kühnell (1645 – 1700) Herr Jesu Christ, du höchstes Gut   (Aria X)
Philipp Dulichius (1562 – 1631) Stehauf meine Freundin   (1602)
6. Královský bál
Anonym Jeszcze słońce promieni swoich nie straciło
Tarquinio Merula (1595 – 1665) Satiro e Corisca
Claudio Monteverdi (1567 – 1643) Damigella tutta bella
7. Večerní zamyšlení
Bellerofonte Castaldi (1581 – 1649) Tasteggio Soave
Anonym Dajci, Boże dobrą noc
Wacław z Szamotuł (cca. 1520 – cca. 1560) Ach, mój niebieski Panie

O programu

Program Královské koncerty – hudba starého Polska je pokusem o portrét dvorské a duchovní hudby 16. a 17. století a odvolává se na hudební tradice katedrály Wawel v Krakově a královského zámku ve Varšavě. Bohatý program prezentuje široké spektrum různých žánrů instrumentální a vokálně-instrumentální hudby. Klade si za cíl oživení a popularizaci nejvýznamnějších výsledků polské kultury renesance a raného baroka a poukázání jejího vlivu na rozvoj evropské kultury.

Foto: Aldona Bartnik

Aldona Bartnik

Aldona Bartnik ukončila v roce 2016 studia na Královské konzervatoři vnbsp;Haagu, kde jí lektory zpěvu byli Rita Dams, Peter Kooij, Michael Chance, Jill Feldman a Pascal Bertin. Předtím absolvovala Hudební Akademii ve Wrocławi ve zpěvu a ve hře na housle.

Aldona účinkovala mimo jiné v Lincoln Centre New York, Wigmore Hall Londýn, Royal Albert Hall, Concertgebouw Amsterdam, Tivolivredenburg Utrecht a na Boston Early Music Festival, Festival Oude Muziek Utrecht, MAFestival Bruggy a mezinárodním festivalu Wratislavia Cantans. Její umělecká činnost jí přinesla nominaci na cenu Polonus 2016. Pravidelně vystupuje s programem Melancholia, se kterým se věnuje vokální tvorbě K. Szymanowského, F. Chopina a W. Lutoslawského. Dostala se do semifinále prestižní pěvecké soutěže Le Concours Corneille ve Francii a v roce 2017 získala 3. cenu na IV. mezinárodní pěvecké soutěži Canticum Gaudium v Poznani.

Jedním z jejích uměleckých počinů je soubor šest sólových alb věnovaných polské staré hudbě, která byla nominována na prestižní cenu Fryderyk. V budoucnu plánuje nahrávku tří alb s programem Melancholia a ve spolupráci s Národním hudebním centrem ve Wrocławi (La Decollazione di S. Giovanni Battista A. M. Bononciniho). V sezóně 2017/2018 je residentní umělkyní Nadace Akademie staré hudby ve Štětíně, díky podpoře Polského institutu hudby a tance.

Szczecin Vocal Project

Aldona Bartnik, Anna Guz-Rosa, Kinga Macutkiewicz-Kluzek — soprán Łukasz Dulewicz,Urszula Piter-Zawadka, Krzysztofa Romanowska — alt Szczean Kosior, Paweł Andrzejewski, Marcin Kosior — tenor Adam Kuliś – baryton Zdzisław Zawadka — bas Urszula Stawicka — cembalo Jan Čižmář (CZ) — theorba Petr Wagner (CZ) — viola da gamba Paweł Osuchowski — bas, umělecký vedoucí
Foto:  Szczecin Vocal Project. 🔎  Szczecin Vocal Project

Soubor Szczecin Vocal Project funguje od roku 2013 pod křídly nadace Akademie staré hudby v Štětíně. Repertoár souboru odkazuje na hudební tradice města a dávného Předního Pomořanska a obnovuje paměti úspěšné štětínské kantátové školy. SVP používá tradiční metodu provádění částí solo e ripieno v sólovém hlasovém obsazení. Soubor tvoří popřední štětínský vokalisti a zakladatelem a uměleckým vedoucím souboru je Paweł Osuchowski. SVP pravidelně koncertuje se soubory Consortium Sedinum a Orkiestrą Famd.pl v Polsku i v zahraničí.

Už první koncertní sezóny SVP byly mimořádně bohaté na zahraniční turné souboru, v rámci kterého umělci vystoupili v Německu, na Ukrajině a Islandu. Soubor se od svého vzniku podílí na realizaci programů Ministerstva kultury a národního dědictví na podporu polské kultury v zahraničí. Umělci SVP spolupracují taky s mezinárodními soubory staré hudby: Agenda St. Jacob (Chemnitz / Saská Kamenice), Concerto Gross (Berlin), Funi (Reykjavik), A Cappella Leopolis (Lvov). Neustále se rozšiřující repertoár souboru obsahuje díla severoněmecké školy ze 17. století, včetně motet Philippa Dulichiuse – mistra štětínské školy, hudební poklady polské renesance a baroka, a taky zapomenutá díla Antonia Rosettiho. Koncerty SVP jsou obohacené také o skladby v klasickém stylu vokální polyfonie.


Děkujeme

Koncert se koná pod záštitou ministra kultury České republiky PhDr. Ilju Šmída.

Koncert se koná za finanční podpory Ministerstva kultury a národního dědictví Polské republiky.

Projekt Dvorská a duchovní hudba ve visegrádských zemích je spolufinancován vládami České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska skrze Visegradský grant od Mezinárodního Visegradského Fondu. Posláním fondu je podporovat udržitelnou regionální spolupráci ve střední Evropě.

Ministerstvo kultury České republiky Ministry of Culture and National Heritage of the Republic of Poland Visegrad fund Fundacja Akademia Muzyki Dawnej Logo Národního památkového ústav