Letní kurs interpretace staré hudby

Mapa České republiky.  Kunín je 45 km jihozápadně od Ostravy.
Kde Zámek Kunín
Kdy
Harmo­nogram
Kurs A Kurs B
Út 21. 8. 2018 v 19:00
do
Ne 26. 8. 2018 v 9:00
So 25. 8. 2018 v 19:00
do
Čt 30. 8. 2018 v 9:00
Příklad cenové kalkulace

Viz ceník
4 lekce hlavního oboru
+ 3 lekce Ensemble@5
Plná cenaCena V4
Kursovné (1 kurs) 4400 Kč 3080 Kč
Ubytování (5 nocí) 1215 Kč 1215 Kč
Oběd a večeře (4 dny) 600 Kč 600 Kč
Celkem 6215 Kč
(ca. 244 €)
4895 Kč
(ca. 192 €)
„Cena V4“ (−30% z kursovného) je pro účastníky
z visegrádských zemí (CZ/HU/PL/SK).
Speciání oboryRecitar cantando: Martin Gester   (Kursy A+B)
Barokní kantáty: Martin Gester   (Kursy A+B)
Couperin a jeho doba: Martin Gester   (Kursy A+B)
Vivaldi concerti: Davide Monti   (Kurs B)
Improvizace: Davide Monti   (Kurs A)
Hudba a pohyb: Davide Monti   (Kurs B)
Hlavní oborySólový zpěv: Markéta Cukrová   (Kurs B)
Traverso: Marta Kratochvílová   (Kurs A)
Zobcová flétna: Michael Posch   (Kurs B)
Harfa: Maria Christina Cleary   (Kursy A+B)
Varhany (+ b.c.): Martin Gester   (Kursy A+B)
Cembalo (+ b.c.): Aline Zylberajch   (Kursy A+B)
Cembalo (+ b.c.): Martin Gester   (Kursy A+B)
Kytara ad. (+ b.c.): Cristián Gutiérrez   (Kursy A+B)
Loutny ad. (+ b.c.): Jan Čižmář   (Kursy A+B)
Housle: Davide Monti   (Kursy A+B)
Viola da gamba (+ b.c.): Petr Wagner   (Kursy A+B)
Rozšířená nabídkaEnsemble@5: Všichni lektoři   (Kursy A+B)
Kurs DVPP: Všichni lektoři   (Kursy A+B)
Uzávěrka přihlášek Po 23. 7. 2018

Cílová skupina

Kurs je určen pro aktivní účastníky z řad profesionálů, studentů specializovaných hudebních škol i zkušenějších amatérů s předchozími zkušenostmi se starou hudbou. Aktivní účast je možná také pro hráče na moderní nástroje s vážným zájmem o hudbu starších stylových období (viz popis jednotlivých oborů).

Pasivní účast je vhodná pro kohokoliv, kdo se zajímá o barokní a renesanční hudbu a její provozovací praxi. Pasivní účastník může sledovat výuku v libovolných třídách a má vstup na koncerty a přednášky zdarma.

Pro učitele základních a středních škol nabízíme navíc výuku v kursu upraveném dle požadavků akreditace v rámci systému DVPP MŠMT. Přesný harmonogram a kalkulaci dodatečných lekcí v rámci programu DVPP připravíme individuálně na základě předchozích zkušeností účastníka. Kontaktujte nás pro více informací.


Zámek Kunín

Kunín 1,
742 53 Kunín,
Česká republika

Výuka bude probíhat ve stylovém prostředí barokního zámku Kunín Zámek Kunín na Facebook. („malý moravský Mirabell“, 1726–1734) a v kostele Povýšení svatého Kříže (1810–1811), který je se zámkem propojen krytým dřevěným mostem.

Oběd a večeře

Obědy a večeře si lze objednat v zámecké restauraci U dobré hraběnky U dobré hraběnky na Facebook.. Jídla je třeba si vybrat z nabídky před začátkem kursu.

Ubytování a snídaně

Ubytování je zajištěno ve dvou internátech VFU Brno. Jedná se o skromnější bydlení. Bude-li to jen trochu možné, budeme se snažit pokoje neobsazovat plně.

Pro ty, kteří mají zájem o vyšší standard ubytování nebo více soukromí, nabízíme omezený počet pokojů na zámku (Stylové ubytování U dobré hraběnky).

Následující ubytování si můžete rezervovat přímo, ne skrze přihlašovací formulář:
Srovnání možností
  Internát VFU Brno U dobré hraběnky
Adresa (s mapou) Kunín 190 Kunín 193 Kunín 1
Pěší vzdálenost 250 m (4 min) 175 m (3 min) 30 m (1 min)
Bezbariérový přístup Ne Ne Ano
Typ pokoje 3- až 5lůžkový 3- až 5lůžkový 1- až 3lůžkový
Sociální zařízení Na chodbě Na chodbě Soukromé
Dostupná kuchyňka Ano Ano Ne
Wi-fi / WLAN Ano Ne Ano
Cena (za noc) 173 Kč 173 Kč Viz ceník
(700–1100 Kč za pokoj)
Snídaně (za den) 70 Kč 70 Kč

† Pokoje U dobré hraběnky jsou přístupné po schodišti vybaveným výtahem pro vozíčkáře. Na pokojích jsou bezbariérové toalety.

Pokud si nepřejete využít nabídky ubytování a stravy, cena bude patřičně snížena. Její přesná výše se zobrazí po vyplnění registračního formuláře.


Popis vyučovaných oborů

◄◄◄ 

Speciání obory:

◄◄◄ 
Recitar cantando
:   Martin Gester (FR)
Mědirytina: Claudio Monteverdi. Detailní práce na repertoáru ranné monodie (Caccini, Monteverdi, Schütz, Peri, Carissimi, Lambert), písňové tvorby renesance a ranného baroka (Dowland, Boësset) a výběru z oper (Cavalli ad.). Tento workshop se soustřeďuje na vztah mezi svobodou a pulsem: Senza battuta / Con la battuta della mano / la battuta del cuore. Je určen pro zpěváky a hráče continua (cembalo, theorba, harfa) s repertoárem rané monodie (Caccini, Monteverdi, Peri, Carissimi), případně některá vokální díla pozdní renesance (Dowland) a výňatky z oper (Cavalli, atd.). Forma výuky: Pro co největší užitek z lekcí Vám doporučujeme přihlásit se jako duo. Pokud se hlásíte jako jednotlivec, kontaktujte nás a my se pokusíme najít Vám hudebního partnera. Je důležité, abyste svůj repertoár měli dobře připravený a mohli se tak soustředit na „svobodu bez anarchie“.

2 lekce po 60 minutách — 1400 Kč cena V4,  2000 Kč plná cena. Pro Recitar cantando nabízíme slevu, pokud se účastníte jako ansámbl (zpěvák + doprovod). Pro konkrétní nabídku nás prosím kontaktujte.

◄◄◄ 
Barokní kantáty
:   Martin Gester (FR)
Bohatý repertoár barokních komorních kantát (italských, německých, anglických a francouzských) pro zpěváky, případně sólový nástroj(e) (housle, traverso) a basso continuo (violoncello, viola da gamba, cembalo, theorba). – H. Purcell, A. Scarlatti, G. F. Händel, M. P. de Montéclair atd.
Repertoár: kantáty nebo výňatky z kantát. Například: Purcell: Virgin’s expostulation; A. Scarlatti: Orfeo, Euridice dall’inferno, Il Nerone, Händel: Armida abbandonata (2 housle), Agrippina condotta a morire (2 housle), atd., Montéclair: La Morte di Lucretia, Pan et Sirinx.

3 lekce po 60 minutách — 770 Kč cena V4,  1100 Kč plná cena.

◄◄◄ 
Couperin a jeho doba
:   Martin Gester (FR)
Workshop se soustředí na francouzskou vokální a instrumentální hudbu vrcholného baroka (F. Couperin, M. Marais, E. Jacquet de la Guerre, L.-N. Clérambault, J.-P. Rameau, J.-M. Leclair). Hlavní repertoár: Couperin, Concerts Royaux / Les Goûts Réunis pro různé kombinace nástrojů (cembalo, theorba, housle, flétna, zobcová flétna (v d′), hoboj, fagot, viola da gamba / violoncello, atd.). Workshop bude zahrnovat také vztah mezi hudbou a tancem.

3 lekce po 60 minutách — 770 Kč cena V4,  1100 Kč plná cena.

◄◄◄ 
Vivaldi concerti
:   Davide Monti (IT/FR) Kurs B
Umělecké nastudování 4 Vivaldiho koncertů. Vzhledem k intenzivní náplni projektu je příprava vlastního partu předem podmínkou účasti. Doporučujeme současné zapsání individuálních lekcí Houslí jako Hlavní obor, kde bude možnost pracovat na technických aspektech koncertu.

4 lekce po 80 minutách — 1960 Kč cena V4,  2800 Kč plná cena.

◄◄◄ 
Improvizace
:   Davide Monti (IT/FR) Kurs A
Melodie a harmonie: Praktická improvizace na taneční formy, rytmy a groundy (Bergamasca, Passamezzo, Ciaconna, Passacaglia ad.). Detailnější popis Davidovy metody a plánovaného harmonogramu výuky naleznete zde (pouze v angličtině).

4 lekce po 120 minutách — 2940 Kč cena V4,  4200 Kč plná cena.

◄◄◄ 
Hudba a pohyb
:   Davide Monti (IT/FR) Kurs B
Mědirytina — Achille Marozzo: Opera Nova. Video na YouTube — Hudba a pohyb. Hudební improvizace na pohyb a rétorické figury na příkladech z oblasti tance, šermu, commedia dell’arte a další. Cílem je získání představy ideálu dvořana (v našem případě umělce) jak jej vykreslil Il Cortegiano (Dvořan) autora Baldassare Castiglione. — Vhodné pouze pro účastníky s předchozími zkušenostmi s hudební improvizací. Je možno si zapsat oba kursy improvizace, které se navzájem doplňují.

4 lekce po 120 minutách — 2940 Kč cena V4,  4200 Kč plná cena.

Hlavní obory:

◄◄◄ 
Sólový zpěv
:   Markéta Cukrová (CZ) Kurs B
Výuka ve třídě bude zaměřena na stylovou interpretaci (deklamaci, zdobení, frázování) skladeb různých období takzvané staré hudby, vítán je ale i repertoár pozdějších období. Skladby si studenti vyberou sami, před kursem by již měly být alespoň částečně rozpracovány. Podle individuální potřeby bude řešena i technika zpěvu a dechu (volná tvorba tónu, dechová opora, přední nasazení, barevnost hlasu, rozsah). Představena budou i technická cvičení a postupy vhodné ke studiu a udržování dobrého zpěvu.

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Traverso
:   Marta Kratochvílová (CZ) Kurs A
Třída je určena pro hráče na barokní nebo renesanční traverso. Vítáni jsou ale i moderní hráči nebo hráči na jiné typy fléten, kteří chtějí udělat první krůčky na traversu. V rámci třídy bude probíhat individuální výuka zejména barokního repertoáru a souborová hra barokního, ale i renesančního repertoáru a consortu (nástroje budou poskytnuty).

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Zobcová flétna
:   Michael Posch (AT) Kurs B
Vítáni jsou studenti s jakýmkoliv repertoárem. Michael se věnuje jak rozvíjení techniky, tak interpretaci jakéhokoliv stylu hudby od středověku po modernu. Lekce jsou po interpretační stránce vhodné i pro hráče na příčnou flétnu.

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Harfa
:   Maria Christina Cleary (IE/FR)
Vítání jsou hráči na všechny druhy harf. Zaměření třídy je na historický repertoár od středověku do 19. století, včetně základů hry bassa continua a improvizace. Prosíme uveďte v přihlášce, s jakým nástrojem přijedete, vaši úroveň a zaměření (např. lidová hudba nebo soudobá hudba). Vítáni jsou i studenti s moderním nástrojem. Na místě bude možnost vyzkoušet historické nástroje lektorky. Kontaktujte organizátory pro možnosti transportu a dostupnost historického nástroje.

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Varhany
:   Martin Gester (FR)
Dispozice varhan
Hlavní stroj Zadní positiv
Principal 8′   †
Salicional 8′
Bourdon 8′
Oktav 4′   ‡
Fletna 4′   ‡
Kvinta 2⅔′   ‡
Superoktava 2′   ‡
Tercie 1⅗′
Mixtura 1⅓′
Flétna major 8′
Principal 4′   §
Piccolo 2′
Kvinta 1⅓′
Pedál
Subbass 16′
Oktavbass 8′
Choralbas 4′
‡ před r. 1846     † 1846     § 1899 (?)
Tónový rozsah:  C–d′′′ / C–a, s krátkou oktávou.
Výška ladění:  a′ = 438 Hz (7 °C) / 446 Hz (18 °C).
Temperatura:  přibližně rovnoměrná
Tlak:  72 mm WS.
Varhany v Kuníně – Foto: Jiří Krátký. Vítáni jsou varhaníci s jakýmkoliv repertoárem. Lekce budou probíhat v kostele Povýšení svatého Kříže, který je se zámkem propojen krytým dřevěným mostem. Stavitelem varhan byl v roce 1846 Johann Neusser (Nový Jičín) za použití sedmi rejstříků ze staršího nástroje (Joh. Kuttlera?). Druhý manuál (zadní positiv) přidal kolem roku 1899 nejspíš jeho syn Karel Neusser, zjevně za použití skříně starších varhan z dílny Frantze Horčičky (1745–1800, Frýdek). Nástroj v roce 1995–1996 renovovali Jan Kubát (Kutná Hora) a Jiří Filípek (Třeboň).

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Cembalo
:   Martin Gester (FR), Aline Zylberajch (FR)
Do cembalové třídy jsou vítáni hráči s jakýmkoliv repertoárem. Vítáni jsou i klavíristé a varhaníci, kteří se chtějí seznámit s cembalem. Individuálně se lektorka bude věnovat i vypracování generálbasového partu, stejně jako hře basso continuo v rámci skupinové výuky. Lektorka doporučuje koncentraci na francouzský repertoár a galantní styl.

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Loutna & kytara
:   Cristián Gutiérrez (CL), Jan Čižmář (CZ)
Na kurs jsou zváni kromě loutnistů a hráčů na barokní kytaru také kytaristé bez předchozí zkušenosti s hrou na historické nástroje. Na místě budou nástroje k zapůjčení. Vítán je libovolný repertoár, lektoři se ve svých třídách kromě hry bassa continua zaměří následovně:

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Basso continuo
:   Lektoři harmonických nástrojů 
Přístup k realizaci bassa continua je individuální a vychází jednak z osobnosti interpreta, ale i z možností jeho nástroje. Flexibilní tým pedagogů nabízí pestrý pohled na problematiku a nové informace pro každého, i již zkušeného hráče. Výuka bude probíhat ve skupinách hráčů s podobným zaměřením. Důležité bude vzájemné sdílení zkušenosti a zážitků z praxe stejně jako uvedení teoretických traktátů v život.

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Housle
:   Davide Monti (IT/FR)
Lektor se se studenty bude věnovat jakémukoli repertoáru, technickým aspektům houslové hry a tónové kultuře. Studenti by si měli přinést vlastní noty studované skladby, vítaná je hra z facsimile původních edic nebo rukopisů.

Třída se zaměří zejména na hudbu 17. a 18. století se zvláštním zřetelem na objevování elementů afektové teorie ve studovaných skladbách a na techniky k vyjádření hudebně-rétorických figur. Dalšími tématy ale budou například i frázování a smyků ve francouzském, italském a německém repertoáru taneční hudby pro housle 17. a 18. století nebo virtuózní styl v pozdních italských sonátách se zvláštním zřetelem na tempo rubato a ornamentaci.

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Viola da gamba
:   Petr Wagner (CZ)
Třída je otevřena všem zájemcům od středně pokročilých výše. Vlastní nástroj (šesti- nebo sedmistrunná basová viola da gamba) je při aktivní účasti podmínkou. Doporučený repertoár: sólový a v komorních kombinacích z období 16.–18. století (D. Ortiz, Ch. Simpson, T. Hume, Sainte Colombe, M. Marais, G. Finger, A. Forqueray, Ch. Dollé, J. S. Bach, G. F. Telemann, C. Ph. E. Bach, C. F. Abel atd.)

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

Rozšířená nabídka:

◄◄◄ 
Ensemble@5
:   Všichni lektoři 
Nezávazné souborové hraní pod vedením lektorů kursu. Obsazení a repertoár bude rozhodnut dle přihlášených účastníků a jejich repertoárových preferencí. — Možnost objevit nový repertoár a získat nové hudební impulsy od kolegů a lektorů mimo vlastní hlavní obor. Určeno pro účastníky všech úrovní, také pro pasivní účastníky.

3 lekce po 60 minutách — 630 Kč cena V4,  900 Kč plná cena. Ensemble@5 je obsažen v poplatku za aktivní účast.

◄◄◄ 
Kurs DVPP
:   Všichni lektoři 
Nabízíme rozšíření účasti pro pedagogy základních a středních uměleckých škol (ZUŠ a SUŠ) v rámci kursu akreditovaného v systému DVPP MŠMT. Praktická výuka účastníků pod vedením mezinárodního týmu odborníků v oboru interpretace a pedagogiky staré hudby bude doplněna speciálními přednáškami na pečlivě vybraná témata jako např. Ornamentace, Improvizace, Basso continuo nebo Historická pedagogika. Umožní tak pedagogům rozšířit svoje teoretické i praktické odborné znalosti na poli provozování a výuky staré hudby a dotyčného repertoáru. Jelikož jde o velice širokou oblast, nabízíme kurs každý rok opakovaně, vždy s obměněnými tématy.

24 lekcí po 40 minutách.


Kursovné

◄◄◄  Skrýt.

Aktivní účast

  Délka trvání Plná cena Cena V4  [1]
Hlavní obory  [2] 1 × 40 1100 Kč 770 Kč
Recitar cantando  [3] 2 × 60 2000 Kč 1400 Kč
Barokní kantáty 3 × 60 1100 Kč 770 Kč
Couperin a jeho doba 3 × 60 1100 Kč 770 Kč
Vivaldi concerti 4 × 80 2800 Kč 1960 Kč
Improvizace 4 × 120 4200 Kč 2940 Kč
Hudba a pohyb 4 × 120 4200 Kč 2940 Kč
Ensemble@5 (za kurs) 3 × 60 V ceně
Kurs DVPP 24 × 40 Cena na vyžádání  [4]
Minimální rezervace  [5] 4200 Kč 2940 Kč

[1]  Cena V4 (−30% z kursovného) je pro účastníky z visegrádských zemí (Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko).

[2]  Hlavnimi obory se rozumí sólový zpěv, traverso, zobcová flétna, harfa, varhany, cembalo, loutny ad., housle, viola da gamba.

[3]  Pro Recitar cantando nabízíme slevu, pokud se účastníte jako ansámbl (zpěvák + doprovod). Pro konkrétní nabídku nás prosím kontaktujte.

[4]  Kurs DVPP: Náplň bude připravena individuálně na základě Vašich předchozích zkušeností a vzdělání. Prosím kontaktujte nás pro více informací.

[5]  Můžete si zapsat libovolnou kombinaci hlavních a speciálních oborů pokud celková cena bude alespoň 4200 Kč (2940 Kč pro V4).

Ceny za ubytování a stravu naleznete výše.

Pasivní účast

  Délka trvání Plná cena Cena V4  [6]
Jeden kurs (všechny lekce) 800 Kč 560 Kč
Ensemble@5 (za kurs) 3 × 60 900 Kč 630 Kč

[6]  Cena V4 (−30% z kursovného) je pro účastníky z visegrádských zemí (Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko).

Ceny za ubytování a stravu naleznete výše.


Předběžný harmonogram

Harmo­nogram — Kurs A

Úterý 21. 8. 2018
17:3019:00 Registrace, ubytování
19:00   Koncert lektorů
Středa 22. 8. 2018
8:009:00 Snídaně
9:3010:10 Uvítání, praktické informace
10:1512:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:15 Výuka
17:2018:20 Ensemble@5
18:3019:30 Večeře
Čtvrtek 23. 8. 2018
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:15 Výuka
17:2018:20 Ensemble@5  
18:3019:30 Večeře
20:00   Studentské pódium
Pátek 24. 8. 2018
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:15 Výuka
17:2018:20 Ensemble@5
18:3019:30 Večeře
Sobota 25. 8. 2018
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:15 Výuka
17:2018:00 Příprava na koncert
18:0019:00 Večeře (rautově)
19:0022:00 Závěrečný koncert účastníků  
Neděle 26. 8. 2018
8:009:00 Snídaně
9:00   Odjezd

† Mše v kostele Povýšení svatého Kříže v neděli v 8:45 a ve čtvrtek v 18:00.

‡ Koncert účastníků a lektorů.
   V rámci Hradozámecké noci, celostátního bohatého kulturního programu Národního památkového ústavu.

Harmo­nogram — Kurs B

Sobota 25. 8. 2018
17:3019:00 Registrace, ubytování
19:0022:00 Zahajovací koncert  
Neděle 26. 8. 2018
8:009:00 Snídaně  
9:3010:10 Uvítání, introdukce
10:1512:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:15 Výuka
17:2018:20 Ensemble@5
18:3019:30 Večeře
Pondělí 27. 8. 2018
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:15 Výuka
17:2018:20 Ensemble@5
18:3019:30 Večeře
20:00   Studentské pódium
Úterý 28. 8. 2018
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:15 Výuka
17:2018:20 Ensemble@5
18:3019:30 Večeře
Středa 29. 8. 2018
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:15 Výuka
17:2018:00 Příprava na koncert
18:0019:00 Večeře (rautově)
19:00   Závěrečný koncert účastníků
Čtvrtek 30. 8. 2018
8:009:00 Snídaně
9:00   Odjezd

‡ Koncert účastníků a lektorů kursu A.
   V rámci Hradozámecké noci, celostátního bohatého kulturního programu Národního památkového ústavu.

† Mše v kostele Povýšení svatého Kříže v neděli v 8:45 a ve čtvrtek v 18:00.


Lektoři

Martin Gester (FR) — Cembalo & varhany

Martin Gester se svým vlastním způsobem snaží obnovit ideál barokního hudebníka, který je v dnešní době částečně zapomenut – otevřenost, mnohooborovost a humanismus jednotlivce. Slouží mu k tomu jeho vzdělání v literatuře, hudbě vokální i instrumentální, vášeň pro historii a pozornost k ústní tradici, tanečnímu umění a divadla.

Po dokončení svých studií (varhany, cembalo, kompozice) na Konzervatoři a Univerzitě ve Strasbourgu a nasbírání zkušeností na cestách, založil roku 1990 Le Parlement de Musique, soubor postavený na kreativitě, objevování a proměnlivém obsazení, který je doma na pomezí baroka a klasicismu, mezi koncertem a divadlem. Směřuje také k objevování nových talentlů ke spolupráci s uznávanými umělci. Martin také diriguje jiné soubory, a orchestry v barokním i symfonickém repertáru. Speciální vztah má od roku 1998 s polským barokním orchestrem Arte dei Suonatori; jejich nahrávka Händelových 12 Concerti Grossi op. 6 pro švédský label BIS získala skvělé ohlasy (BBC, Toccata Alte Musik Aktuell, Diapason ad.) jako jedna z „referenčních verzí“. Martin Gester má ale rád také intimitu klávesových nástrojů, často obklopen vybranými hudebníky při provádění Monteverdi madrigalů, Couperinových motet a Concerts Royeaux, nebo komorních skladeb Bacha, Haydna či Mozarta.

Martin Gester vyučuje na Konzervatoři a na Académie Supérieure de Musique ve Strasbourgu interpretaci barokního repertoáru pro instrumentalisty – zejména na cembalo, historické varhany a kladívkový klavír – a pro zpěváky. Je zakladatelem operního ateliéru Génération Baroque, ve kterém mohou mladí zpěváci a instrumentalisté nasbírat první profesionální zkušenosti při začátcích jejich mezinárodních kariér.

Martin Gester obdržel za vedení Le Parlement de Musique z rukou francouzského ministra kultury Řád umění a literatury v hodnosti rytíře, a z rukou polského ministra kultury obdržel za práci s Arte dei Suonatori Řád za zásluhy o Polskou republiku.

Vyučovací jazyky: DE, FR, EN, ES, IT.

www.martingester.com

Zach Adams Photography

Davide Monti (IT/FR) — Improvizace & housle

Po absolutoriu konzervatoře v Parmě se Davide specializoval na starou hudbu u četných pedagogů (E. Gatti, E. Parizzi, S. Richie, M. Huggett). Dále se rozvíjel díky spolupráci s významnými hudebníky naší doby: Ton Koopman, Alberto Rasi, Vittorio Ghielmi, Michael Radulescu, Marcello Scandelli, Roberta Invernizzi, Gemma Bertagnolli, Stefano Veggetti, Stefano Montanari, Sergio Vartolo.

Jako vedoucí mnoha souborů je znám pro svoji energii a charisma, vytváří jedinečný zvuk v orchestru. Byl vedoucím četných orchestrů včetně EUBO, Il Tempio Armonico, Athestis e Accademia de li Musici, Il Complesso Barocco, Cordia, Teatro Armonico. Je znám také pro svou práci s malými komorními ansámbly a komorními orchestry jako Accademia Strumentale Italiana, Ensemble il Falcone, le Parlement de Musique a Arparla s harfistkou Maria Christina Cleary.

Jde o setkání, která jsou cennými momenty výzkumu a experimentů; formulují ideu, že partitura je plátno, každé provedení a interpretace je jiná. Proto se Davide zaměřuje na umění improvizace; stejně jako při provozování staré hudby, zkušenost s improvizací je přítomná i v jiných oblastech „kulturního“ umění (jazz, divadlo, lidová hudba, tanec).

Davide vyučoval na masterclass v Japonsku, přednášel na Makerere University a v Kampale a na letních kursech v Itálii. Účinkuje na nahrávkách firem Agorà, Bongiovanni, Brilliant, Deutsche Harmonia Mundi, Dynamics, Naive, Opus 111, ORF, Radio Svizzera Italiana, Sonica, Stradivarius a Tactus. Vystupuje po celém světě (America, Africa, Europe, Japan) a dostalo se mu uznání také v Argentině a Brazílii.

Vyučovací jazyky: EN, FR, IT, (ES).

www.arparla.it

Markéta Cukrová (CZ) — Sólový zpěv

Mezzosopranistka Markéta Cukrová je ojedinělým úkazem na české scéně vokální hudby. Pro neobyčejnou všestrannost a cit pro styl je vyhledávanou interpretkou hudby od středověku po 20. století. Dlouhodobé úspěchy v interpretaci „staré“ hudby jí vynesly spolupráci s renomovanými tuzemskými i zahraničními soubory a orchestry (La Risonanza, Mala Punica, Les Muffatti, Collegium Marianum, Ensemble Tourbillon, Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Filharmonia Wrocławska, Orkiestra Historyczna, Göttingen Festival Orchestra), s nimiž se podílela na víc než dvaceti nahrávkách.

S velkým ohlasem se setkaly její interpretace raného písňového repertoiru za doprovodu kladívkového klavíru z děl mistrů přelomu 18./19. století (Haydn, Tomaschek, Berlioz). Zájmu evropské odborné veřejnosti se těší její nahrávka 8 italských árií J. D. Zelenky, pořízená spolu s Ensemble Tourbillon pro vydavatelství Accent.

V roce 2015 byla přizvána jako dramaturg festivalu barokní hudby Baroko 2015 v regionech Západočeského kraje v rámci projektu Plzeň Evropské hlavní město kultury 2015.

Vedle rozsáhlé koncertní činnosti se Markéta věnuje i divadelní práci. Za roli Dardana v Handelově opeře Amadigi di Gaula na Händel-Festspiele v německém Göttingenu si vysloužila nadšené kritiky a pozvání festivalu k samostatnému recitálu. Následovala hostování na scénách Národních divadel v Košicích (Händel/Alcina), Brně (Martinů/Hry o Marii, Purcell/Dido a Aeneas, Saariaho/Láska na dálku, Rossini/ Hrabě Ory), Praze (Monteverdi/Orfeo, Händel/Rinaldo, Martinů/Julietta) a Ostravě (Britten/Znásilnění Lukrécie).

Vyučovací jazyky: CS, EN, (DE), (PL), (FR).

www.marketacukrova.com

Marta Kratochvílová (CZ) — Traverso

Marta Kratochvílová studovala hru na flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. V roce 2000 zahájila studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě J. F. Alizona a N. Hadden a na komorní hudbu ve třídách M. Gestera a P. Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii až do roku 2010 intenzivně působila jako hráčka na barokní a renesanční příčnou flétnu v souborech Le Parlement de Musique, Bohemia duo, se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.

V současnosti žije v ČR a pravidelně koncertuje po celé Evropě. Realizuje především komorní a sólové projekty s umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, Petr Wagner, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.

Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.

Vyučovací jazyky: CS, FR, (DE), (EN).

Michael Posch (AT) — Zobcová flétna

Michael Posch se narodil v Klagenfurtu. Flétnu studoval na Korutanské státní konzervatoři v Klagenfurtu (diplom s vyznamenáním), na Akademii hudby a múzických umění ve Vídni (H. M. Kneihs) a na Hudební Akademii v Trossingenu (K. Boeke). Byl účasten mistrovských kursů specializovaných na středověkou a ranní barokovou hudbu u lektorů jako Frans Brüggen, Walter van Hauwe a Pedro Memelsdorff.

Michael Posch účinkoval v téměř všech zemích Evropy a Středního Východu, v Maroku, Spojených Arabských Emirátech, Iránu, Kanadě a Taiwanu. Nahrál víc než 60 CD a objevil se taky v rozhlasu a televizi, sólově a taky s ansámbly staré hudby jako Oni Wytars, Accentus Austria, Clemencic Consort, Concentus Musicus Wien (N. Harnoncourt). Věnuje se soudobé flétnové literatuře ve spolupráci s Österreichische Kammersymphoniker. V roce 1991 založil Ensemble UNICORN, který se specializuje na světskou hudbu z období 1250–1550. Se svým ansámblem získal několik ocenění za vydaná CD (v prodeji je celkem 20 titulů) a ve světové premiéře nahrál mj. hudbu z turínského kodexu, Oswalda von Wolkensteina a rakouských minnesängerů. Od roku 2014 je hudebním vedoucím a  hráčem ve Vídeňském divadlu Globe Wien, které se zaměřuje na uvádění Shakespearových her.

Michael Posch vyučuje na mistrovských kursech zobcovou flétnu a starou hudbu, například na Vyšším Institutu pro Západní Hudbu v Damašku, na Královské Konzervatoři v Ammánu, Královské konzervatoři v Bruselu, Čajkovského Konzervatoři v Moskvě, Musikum Salzburg, Islandské Akademii Umění (Reykjavík), Fórum Staré Hudby ve Varšavě, ESMAE Porto, Conservatorio di Bari, a je zván jako hostující profesor na Mistrovská studia Středověké hudby na Fontys Conservatorium Tilburg (Nizozemsko). Od roku 1995 je zván za člena porot národních a mezinárodních soutěží pro zobcovou flétnu a starou hudbu, zrovna tak jako do hodnotících komisí ke zkouškám, například na HEM-CSMG v Ženevě. Od roku 1995 vyučuje zobcovou flétnu a Starou hudbu na Vídeňské Univerzitě Hudby a Umění (MUK); od roku 1998 je vedoucím oddělení Staré Hudby a od roku 2014 dekanem Hudební Fakulty. Je spoluautorem monografie Einführung in die mittelalterliche Musik (Úvod do středověké hudby).

Vyučovací jazyky: DE, EN.

www.unicorn-ensemble.at

Maria Christina Cleary (IE/FR) — Harfa

Pochází z Irska, své vzdělání získala na školách v Dublinu, Londýně (Trinity College), Haagu a Bruselu. Jejími učiteli ve hře na harfu byli Susanna Mildonian a Andrew Lawrence-King. V současné době dokončuje doktorskou práci na Universitě v Leidenu, Nizozemí.

Jako sólistka vystupovala např. s Amsterdam Baroque Orchestra, American Bach Soloists, Bayerische Staatsoper, Portland Baroque Orchestra, Arion Ensemble Montreal a RTE Concert Orchestra. V roce 2014 byla pozvána k provedení Koncertu J. B. Krumpholtze s Orchestra of the Antipodes na The World Harp Congress v Sydney. To bylo poprvé, kdy byl nástroj harpe organisée představen na kongresu. Jako sólistka získala ocenění na soutěžích v Utrechtu (Utrecht Early Music Competition, 1997) a mezinárodních harfových soutěžích Nippon International Harp Competition (1996), Dutch National Harp Competition (1997).

Jako orchestrální hráčka působila jako první harfenistka v Koninklijk Concertgebouw Orkest Amsterdam a posléze byla harfenistkou RTE Concert Orchestra Ireland a spolupracovala s dalšími orchestry v Nizozemí a Německu. Maria léta spolupracovala v oblati současné hudby s MusikFabrik Köln a Remix Ensemble Porto. Premiérovala přes 50 skladeb pro sólovou harfu a harfu s ansámblem, včetně Arc Song od T. Hosakawy na Darmstadt Festival v roce 2002 s Peterem Vealem (hoboj).

Specializuje se na historické harfy, účinkuje na středověké harfy, italskou arpa doppia, španělskou arpa de dos ordenes a harpe organisée 18. století. Používá pedálovou techniku specifickou pro jednozářezovou pedálovou harfu. Vystupovala s většinou barokních souborů napříč Evropou. Maria vystupuje pravidelně v duu s houslistou Davide Montim pod jménem Arparla, specializují se na repertoár od 17. do 19. století.

Maria vyučuje historické styly, improvizaci a komorní hudbu na moderní i historické harfy. Vyučovala na Guildhall School of Music London, konzervatořích v Singapuru, Brisbane, Benátkách, Padově (2005-2008), na Hudební akademii v Krakově, Sibelius Academy v Helsinkách a Haute École de Musique v Ženevě. Je profesorkou historické harfy na konzervatoři ve Veroně v Itálii. V roce 2016 je pozvána k masterclass na Juilliard School of Music v New Yorku.

Vyučovací jazyky: EN, DE, NL, ES, IT, FR, PT.

www.arparla.it

Aline Zylberajch (FR) — Cembalo & varhany

Absolventka konzervatoří v Paříži a Bostonu Aline Zylberajch zahájila svou kariéru jako cembalistka. Později ji zájem o hudbu z konce 18. století přivedl k dobové interpretaci repertoáru na raných klavírech a různých dalších zajímavých nástrojích tohoto období. Její sólový repertoár zahrnuje hudbu Byrda, Frescobaldiho, Frobergera, francouzské cembalové školy, J. S. Bacha a jeho synů, Haydna a Mozarta, stejně jako jeho méně známých současníků. Věnuje se rovněž vokální hudbě. Účastnila se mnoha operních produkcí a ráda doprovází zpěváky, ať už v barokním repertáru nebo v písňových recitálech. Pravidelně spolupracuje s houslistkou Alice Pierot a jejím triem AnPaPié a je členem souboru „Le Parlement de Musique“ (Martin Gester).

Její nahrávky, mezi které se řadí nově objevené skladby Frobergera, kompozice Couperina, Rameaua, C. P. E. Bacha, Scarlattiho, Haydna ad., získaly řadu významných ocenění hudební kritikou (Diapason d’or, 10 de Répertoire, Choc du Monde de la Musique, Recommandé par Classica, Gramophone, Early Music Review...).

Vyučuje cembalo na Conservatoire National de Région ve Štrasburku, a je zvána k vedení mistrovských kursů ve Francii, Rakousku, Španělsku, Polsku, Německu, Mexiku, USA, Japonsku a Austrálii. Od roku 2011 je také pedagožkou Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži. Je zakládající členkou francouzské cembalové společnosti.

Vyučovací jazyky: EN, FR, DE, ES.

www.aline-zylberajch.net

Cristián Gutiérrez (CL) — Barokní kytara, vihuela, theorba

Cristián Gutiérrez se narodil v Santiago de Chile, kde studoval pod vedením Ernesta Quezady na Hudební konzervatoři Universidad de Chile. Následně obdržel stipendium k cestě do Španělska, kde jeho učiteli byli Juan Carlos Rivera (Sevilla) a Xavier Díaz-Latorre (Girona), a získal titul M. A. na Královské konzervatoři v Haagu ve třídě Joachima Helda. Účastnil se také kursů a seminářů staré hudby pod vedením Hopkinsona Smithe.

Cristián se kromě vlastního sólového CD Cifras Selectas de Guitarra pro label Carpe Diem podílel na nahrávkách více než 15 CD, včetně oceňované antologie koloniální hudby A tocar, a cantar, a baylar, a nahrával živě pro rádia v Chile, Španělsku, Francii, Anglii, Nizozemí a Portugalsku. Jako sólista a komorní hráč vystupoval společně s osobnostmi jako Monica Huggett, Bruce Dickey, Gabriel Garrido, Manfredo Kraemer, Pedro Estevan, Charles Toet, Michael Chance a Ventura Rico. Vystupoval ve více než 20 zemích Evropy a Ameriky, na Blízkém východě a v Korei.

Je uměleckým vedoucím tria La Pulsata. Od roku 2014 je profesorem na Universidad Alberto Hurtado v Santiago de Chile.

Vyučovací jazyky: ES, EN, IT, FR.

https://cristiangutierrez.cl

Jan Čižmář (CZ) — Loutna

Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra či Capella Cracoviensis a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.

Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar.

Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.

Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku, v současnosti působí na JAMU v Brně a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.

Vyučovací jazyky: CS, EN, PL, DE, (FR).

www.jancizmar.com

Petr Wagner (CZ) — Viola da gamba

Petr Wagner studoval hru na violoncello na Pražské konzervatoři, muzikologii na Univerzitě Karlově v Praze a na Royal Holloway University of London. Hru na violu da gamba studoval nejprve u Richarda Boothbyho v Londýně, posléze u Jaapa ter Lindena na Akademie für Alte Musik v Drážďanech. Svá studia violy da gamba završil pod vedením Wielanda Kuijkena na Královské konzervatoři v Haagu.

Jako sólista, komorní a continuový hráč vystoupuje na mnoha evropských a světových pódiích a festivalech (Queen Elizabeth Hall/Southbank Early Music Series London, Festival Île-de-France, Festival Art et Spiritualité (Troyes/Francie), Mexico City Shakespearean Festival, Pražské jaro, Festival Mitte Europa, Forum Musicum Wrocław, Concentus Moraviae aj.), a spolupracuje s vynikajícími osobnostmi, jakými jsou např. Jacques Ogg, Andrew Parrott, Konrad Junghänel, Sirkka-Liisa Kaakinen, Shalev Ad-El, Wilbert Hazelzet, Philip Pickett a se soubory New London Consort, Capella Cracoviensis, Musicians of The Globe, Concerto Palatino, Orfeo Orchestra, Collegium 1704, Solamente naturali, Musica Florea aj.

V roce 1998 založil Petr Wagner Ensemble Tourbillon, jehož aktivity se zaměřují na komorní i orchestrální tvorbu evropského baroka a ranného klasicismu 17. a 18. století.

Petr Wagner má na svém kontě sólová CD, které si bez výjimky získaly nadšené kritiky po celém světě. Jeho nahrávky kompletních Piéces de Viole Charlese Dollé a komorních skladeb českého barokního skladatele Gottfrieda Fingera řadí kritika mezi celosvětově nejvýznamnější nahrávky literatury pro violu da gamba. V roce 2011 vydal prestižní label ACCENT ve světové premiéře jeho nahrávku Piéces de Viole Rolanda Maraise, která se okamžitě setkala s nadšením odborné kritiky i posluchačů (Choc du mois / CLASSICA, Diapason, atd.). Na začátku roku 2013 vyšlo u téhož vydavatelství CD „Gottfried Finger: The Complete Music for Viola da Gamba Solo“.

Petr Wagner vyučoval violu da gamba na Hudební akademii ve Wroclawi, v současné době působí m.j. na Akademii staré hudby v Brně.

Vyučovací jazyky: CS, EN, DE.

www.petrwagner.com


Naši účastníci – 2015

◄◄◄  Skrýt.

Letní kurs 2015 v číslech
Počet aktivních účastníků
na kurs
47 celkem 30 Bučovice
35 Kunín
(18 Bučovice + Kunín)
Počet aktivních účastníků
dle země pobytu
47 celkem 27 Česko
6 Slovensko
6 Polsko
4 Rakousko
2 Mexiko
1 Německo
1 Švýcarsko
Věk aktivních účastníků 70 Nejstarší účastník
29 Průměrný věk účastníků
26 Věkový medián účastníků
19 Nejčastější věk účastníků
15 Nejmladší účastník
Summer course 2015 — Number of participants per class (categorised by age band and subject).
 
Letní kurs interpretace staré hudby — Zámek Bučovice — Foto: Šimon Tamaki, 27. 8. 2015.

Naši účastníci – 2016

Letní kurs interpretace staré hudby, Kunín — kostel Povýšení svatého Kříže — Foto: Jan Šlechta, 5. 8. 2016.
Reportáž České televizeReportáž České televize (Události v kultuře na ČT Art, 03.08.2016 20:08).
Recenze: Deník, 05.08.2016: „Zámkem zní barokní hudba“ (Ivana Reková).
Fotogalerie: Koncert účastníků v kunínském kostele Povýšení svatého Kříže, 05.08.2016 (Jan Šlechta).
Letní kurs 2016 v číslech
Počet aktivních
účastníků
na kurs
52 celkem 25 Bučovice
35 Kunín
(8 Bučovice + Kunín)
Počet aktivních
účastníků
dle země
pobytu
52 celkem 33 Česko
4 Německo
3 Francie
3 Slovensko
2 Polsko
2 Itálie
1 Rakousko
1 Švýcarsko
1 Švédsko
1 Maďarsko
1 Ukrajina
Věk aktivních účastníků 56 Nejstarší účastník
28 Průměrný věk účastníků
26 Věkový medián účastníků
22 Nejčastější věk účastníků
13 Nejmladší účastník

Naši účastníci – 2017

Letní kurs 2017 v číslech
Počet aktivních
účastníků
na kurs
35 celkem 11 Bučovice
28 Kunín
(4 Bučovice + Kunín)
Počet aktivních
účastníků
dle země
pobytu
35 celkem 24 Česko
4 Polsko
3 Rakousko
2 Slovensko
1 Německo
1 Maďarsko
Věk aktivních účastníků 72 Nejstarší účastník
31 Průměrný věk účastníků
29 Věkový medián účastníků
40 Nejčastější věk účastníků
14 Nejmladší účastník

Cestovní informace

Mapu obce Kunín naleznete zde.  (Dům č. 1 = zámek, č. 190 a 193 = internát, č. 191 = fara).

Veřejná doprava

Samostatná doprava

Moravia Marchionatus Auctore I. A. Comenio
Amstelodami Guiljelm Blaeuw Excudit
Jan Amos Komenský (1592–1670) — mapa Moravy,
Opavy (červený) a Skezka (zelený)
Willem Janszoon Blaeu (též Caesius, 1571–1638) — rytina

Přihláška


Impresum

Pořadatelem akce je:

Hudební lahůdky, z. s.
Cacovická 729/50
614 00 Brno-Husovice

IČO: 22719458
Předseda: Jan Čižmář
E-mail: kontakt@hudebnilahudky.cz
Tel.: +420 606 222 416

Web: www.hudebnilahudky.cz
 www.facebook.com/hudebnilahudky

Letní kurs interpretace staré hudby je akreditovaným programem v systému DVPP MŠMT pod č. j. 6523/2015–1–266.


Děkujeme

Letní kurs interpretace staré hudby se koná pod záštitou hejtmana Moravskoslezského kraje prof. Ing. Iva Vondráka, CSc.

Za ochotu a milou spolupráci děkujeme zámku Kunín (pan kastelán Jaroslav Zezulčík, muzeum Novojičínska), farnosti Kunín (Mons. Dr. Alois Peroutka), ostravsko-opavské diecézi (pan organolog Jiří Krátký), restauraci U dobré hraběnky a správě Školního zemědělského podniku Nový Jičín při VFU Brno.

Moravskoslezský kraj Logo restaurace U dobré hraběnky Logo VFU Brno ŠZP Nový Jičín