Letní kurs interpretace staré hudby

Kde Zámek Kunín
Kdy
Harmo­nogram
23. srpna – 1. září 2019
Speciální oboryRecitar cantando: Martin Gester
Barokní kantáty: Martin Gester
Couperin a jeho doba: Martin Gester
Forqueray a umění aranže: Aline Zylberajch
El Siglo de Oro: Cristián Gutiérrez
Středověká hudba: Maria Christina Cleary   (27.–30. 8.)
Improvizace: Davide Monti   (27.–30. 8.)
Hudba a pohyb: Davide Monti   (27.–30. 8.)
Hlavní oborySólový zpěv: Beatriz Lafont Murcia
Housle: Davide Monti   (27.–30. 8.)
Traverso: Marta Kratochvílová   (od 26. 8.)
Harfa: Maria Christina Cleary   (27.–30. 8.)
Varhany (+ b.c.): Martin Gester
Cembalo (+ b.c.): Aline Zylberajch
Cembalo (+ b.c.): Martin Gester
Kytara ad. (+ b.c.): Cristián Gutiérrez
Loutny ad. (+ b.c.): Jan Čižmář   (od 26. 8.)
Rozšířená nabídkaEnsemble@5: Všichni lektoři
Kurs DVPP: Všichni lektoři
Příklad cenové kalkulace

Viz ceník
4 lekce hlavního oboru
+ 3 lekce Ensemble@5
Plná cena Cena V4
Kursovné (1 kurs) 4400 Kč 3080 Kč
Ubytování (5 nocí) 1375 Kč 1375 Kč
Oběd a večeře (4 dny) 660 Kč 660 Kč
Celkem 6435 Kč
(ca. 253 €)
5115 Kč
(ca. 201 €)
„Cena V4“ (−30% z kursovného) je pro účastníky
z visegrádských zemí (CZ/HU/PL/SK).

Cílová skupina

Kurs je určen pro aktivní účastníky z řad profesionálů, studentů specializovaných hudebních škol i zkušenějších amatérů s předchozími zkušenostmi se starou hudbou. Aktivní účast je možná také pro hráče na moderní nástroje s vážným zájmem o hudbu starších stylových období (viz popis jednotlivých oborů).

Pasivní účast je vhodná pro kohokoliv, kdo se zajímá o barokní a renesanční hudbu a její provozovací praxi. Pasivní účastník může sledovat výuku v libovolných třídách a má vstup na koncerty a přednášky zdarma.

Pro učitele základních a středních škol nabízíme navíc výuku v kursu upraveném dle požadavků akreditace v rámci systému DVPP MŠMT. Přesný harmonogram a kalkulaci dodatečných lekcí v rámci programu DVPP připravíme individuálně na základě předchozích zkušeností účastníka. Kontaktujte nás pro více informací.


Zámek Kunín

Kunín 1,
742 53 Kunín,
Česká republika

Výuka bude probíhat ve stylovém prostředí barokního zámku Kunín Zámek Kunín na Facebook. („malý moravský Mirabell“, 1726–1734) a v kostele Povýšení svatého Kříže (1810–1811), který je se zámkem propojen krytým dřevěným mostem.

Oběd a večeře

Obědy a večeře si lze objednat v zámecké restauraci U dobré hraběnky U dobré hraběnky na Facebook.. Jídla je třeba si vybrat z nabídky před začátkem kursu.

Ubytování a snídaně

Ubytování je zajištěno ve dvou internátech VFU Brno. Jedná se o skromnější bydlení. Bude-li to jen trochu možné, budeme se snažit pokoje neobsazovat plně.

Pro ty, kteří mají zájem o vyšší standard ubytování nebo více soukromí, nabízíme omezený počet pokojů na zámku (Stylové ubytování U dobré hraběnky).

Následující ubytování si můžete rezervovat přímo, ne skrze přihlašovací formulář:
Srovnání možností
  Internát VFU Brno U dobré hraběnky
Adresa (s mapou) Kunín 190 Kunín 193 Kunín 1
Pěší vzdálenost 250 m (4 min) 175 m (3 min) 30 m (1 min)
Bezbariérový přístup Ne Ne Částečně
Typ pokoje 3- až 5lůžkový 3- až 5lůžkový 1- až 3lůžkový
Sociální zařízení na chodbě na chodbě soukromé
Dostupná kuchyňka Ano Ano Ne
Wi-fi / WLAN Ano Ne Ano
Cena (za noc) 200 Kč 200 Kč Viz ceník
(900–1450 Kč za pokoj)
Snídaně (za den) 75 Kč 75 Kč

† Podkrovní pokoje U dobré hraběnky jsou přístupné po schodišti vybaveným výtahem pro vozíčkáře. Toalety v pokojích však nejsou plně přístupné pro vozíčkáře.

Pokud si nepřejete využít nabídky ubytování a stravy, cena bude patřičně snížena. Její přesná výše se zobrazí po vyplnění registračního formuláře.


Popis vyučovaných oborů

◄◄◄ 

Speciální obory:

◄◄◄ 
Recitar cantando
:   Martin Gester (FR)
Mědirytina: Claudio Monteverdi. Tento workshop se soustřeďuje na vztah mezi svobodou a pulsem: Senza battuta / Con la battuta della mano / la battuta del cuore. Je určen pro zpěváky a hráče continua (cembalo, theorba, harfa) s repertoárem rané monodie (Caccini, Monteverdi, Peri, Carissimi), případně některá vokální díla pozdní renesance (Dowland) a výňatky z oper (Cavalli, atd.). Forma výuky: Pro co největší užitek z lekcí Vám doporučujeme přihlásit se jako duo. Pokud se hlásíte jako jednotlivec, kontaktujte nás a my se pokusíme najít Vám hudebního partnera. Je důležité, abyste svůj repertoár měli dobře připravený a mohli se tak soustředit na „svobodu bez anarchie“.

2 lekce po 60 minutách — 1400 Kč cena V4,  2000 Kč plná cena. Pro Recitar cantando nabízíme slevu, pokud se účastníte jako ansámbl (zpěvák + doprovod). Pro konkrétní nabídku nás prosím kontaktujte.

◄◄◄ 
Barokní kantáty
:   Martin Gester (FR)
Bohatý repertoár barokních komorních kantát (italských, německých, anglických a francouzských) pro zpěváky, případně sólový nástroj(e) (housle, traverso) a basso continuo (violoncello, viola da gamba, cembalo, theorba). – H. Purcell, A. Scarlatti, G. F. Händel, M. P. de Montéclair atd.
Repertoár: kantáty nebo výňatky z kantát. Například: Purcell: Virgin’s expostulation; A. Scarlatti: Orfeo, Euridice dall’inferno, Il Nerone, Händel: Armida abbandonata (2 housle), Agrippina condotta a morire (2 housle), atd., Montéclair: La Morte di Lucretia, Pan et Sirinx.

3 lekce po 60 minutách — 770 Kč cena V4,  1100 Kč plná cena.

◄◄◄ 
Couperin a jeho doba
:   Martin Gester (FR)
Workshop se soustředí na francouzskou vokální a instrumentální hudbu vrcholného baroka (F. Couperin, M. Marais, E. Jacquet de la Guerre, L.-N. Clérambault, J.-P. Rameau, J.-M. Leclair). Hlavní repertoár: Couperin, Concerts Royaux / Les Goûts Réunis pro různé kombinace nástrojů (cembalo, theorba, housle, flétna, zobcová flétna (v d′), hoboj, fagot, viola da gamba / violoncello, atd.). Workshop bude zahrnovat také vztah mezi hudbou a tancem.

3 lekce po 60 minutách — 1155 Kč cena V4,  1650 Kč plná cena.

◄◄◄ 
Forqueray a umění aranže
:   Aline Zylberajch (FR)
Workshop pro hráče na cembalo a violu da gamba. Roku 1747 (?) publikoval Jean-Baptiste Forqueray 32 skladeb svého nebožtíka otce, Antoine Forqueray, jak v původní verzi pro violu da gamba tak v jeho vlastní úpravě pro cembalo. Každá z těchto publikací je vysoce idiomatická pro daný nástroj. Účastnící workshopu budou tuto literaturu společně hrát a prozkoumávat jak se jejich interpretace navzájem ovlivňují a obohacují.

Hráči (také na jiné nástroje), kteří hrají podobné dobové úpravy nás mohou kontaktovat; rádi zkoordinujeme další předmět s obdobnou náplní.

Literatura: Pieces de Viole Composées par Mr. Forqueray La Pere, Mises en Pieces de Clavecin par Mr. Forqueray Le Fils (s. l., s. d.); Pieces de Viole avec la Basse Continuë, Composées par Mr. Forqueray Le Pere, Ordinaire de la Musique de la Chambre du Roi (s. l., s. d.)

3 lekce po 40 minutách — 1155 Kč cena V4,  1650 Kč plná cena.

◄◄◄ 
El Siglo de Oro
:   Cristián Gutiérrez (CL)
Workshop zaměřený na vokální a instrumentální hudbu španělského Zlatého věku, tedy 16. a 17. století. Jde o období, kdy ve Španělsku vzkvétalo umění a literatura; bylo to důsledkem územního sjednocení Španělského království katolickými monarchy, přívaly zlata pocházejícím z nově objevené Ameriky, vstupem habsburské dynastie na španělský trůn a ovládáním Říše kde Slunce nikdy nezapadá.

3 lekce po 60 minutách — 1155 Kč cena V4,  1650 Kč plná cena.

◄◄◄ 
Středověká hudba
:   Maria Christina Cleary (IE/FR)
Fascinace středověkem: Tento kurs nabízí vhled do fascinujícího světa středověké hudby, se zaměřením na polyfonní světské skladby. Ze Španělska (Codex las Huelgas, ca. 1300, Llivre Vermell de Montserrat, ca. 1399) se jeho zeměpisně-hudební oblouk pne přes Francii (Codex Chantilly, 1350–1400) a Itálii (Codex Rossi, ca. 1350; Codex Mancini, ca. 1400; Codex Faenza, ca. 1420) až na Kypr (Codex Torino, ca. 1430). Neuvěřitelná rytmická komplexita, kterou lze v hudební historii srovnat snad jen s anglickou hudbou kolem roku 1600 a s hudbou současnou, je doplněná nádhernými kantilénami, a vytváří tak mnohostranný obraz neočekávaného a fascinujícího hudebního světa.

Autoři jako Guillaume de Machaut, Jacopo da Bologna, Johannes Ciconia, Oswald von Wolkenstein a Guillaume Dufay nám zanechali skladatelsky hodnotné skladby, které jsou současně poutavé pro posluchače a značně přispěly ke společenským změnám v době, kdy dílo samo bylo důležitější než jeho tvůrce. Kánony, madrigaly, ballaty, virelais, ballady a rondeaux jsou hlavní hudební formy, kterými se budeme zabývat.

Kurs je otevřen všem hráčům na zobcové flétny, gamby, loutny, harfy a cembala.

3 lekce po 60 minutách — 1155 Kč cena V4,  1650 Kč plná cena.

◄◄◄ 
Improvizace
:   Davide Monti (IT/FR)
Melodie a harmonie: Praktická improvizace na taneční formy, rytmy a groundy (Bergamasca, Passamezzo, Ciaconna, Passacaglia ad.). Detailnější popis Davidovy metody a plánovaného harmonogramu výuky naleznete zde (pouze v angličtině).

4 lekce po 120 minutách — 2940 Kč cena V4,  4200 Kč plná cena.

◄◄◄ 
Hudba a pohyb
:   Davide Monti (IT/FR)
Mědirytina — Achille Marozzo: Opera Nova. Video na YouTube — Hudba a pohyb. Hudební improvizace na pohyb a rétorické figury na příkladech z oblasti tance, šermu, commedia dell’arte a další. Cílem je získání představy ideálu dvořana (v našem případě umělce) jak jej vykreslil Il Cortegiano (Dvořan) autora Baldassare Castiglione. — Vhodné pouze pro účastníky s předchozími zkušenostmi s hudební improvizací. Je možno si zapsat oba kursy improvizace, které se navzájem doplňují.

4 lekce po 120 minutách — 2940 Kč cena V4,  4200 Kč plná cena.

Hlavní obory:

◄◄◄ 
Sólový zpěv
:   Beatriz Lafont Murcia (ES)
Během výuky se bude lektorka věnovat skladbě a interpretovi jako celku po stránce hudební interpretace, vokální techniky, výslovnosti, rétoriky a přednesu textu. To vše má za cíl autentičtější provedení skladby a spokojenost a sebedůvěru studenta připraveného zkoumat své vlastní možnosti. Výběr repertoáru může sahat od pozdní renesance po Mozarta. Preferován je sólový vokální repertoár raně barokní Itálie a renesanční Anglie a Španělska. Pracovat budeme na ornamentaci a stylistických aspektech (messa di voce, trillo, gruppo, esclamazione, ribattuta di gola, cascata, diminuce, atd.).

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Traverso
:   Marta Kratochvílová (CZ)
Třída je určena pro hráče na barokní nebo renesanční traverso. Vítáni jsou ale i moderní hráči nebo hráči na jiné typy fléten, kteří chtějí udělat první krůčky na traversu. V rámci třídy bude probíhat individuální výuka zejména barokního repertoáru a souborová hra barokního, ale i renesančního repertoáru a consortu (nástroje budou poskytnuty).

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Harfa
:   Maria Christina Cleary (IE/FR)
Vítání jsou hráči na všechny druhy harf. Zaměření třídy je na historický repertoár od středověku do 19. století, včetně základů hry bassa continua a improvizace. Prosíme uveďte v přihlášce, s jakým nástrojem přijedete, vaši úroveň a zaměření (např. lidová hudba nebo soudobá hudba). Vítáni jsou i studenti s moderním nástrojem. Na místě bude možnost vyzkoušet historické nástroje lektorky. Kontaktujte organizátory pro možnosti transportu a dostupnost historického nástroje.

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Varhany
:   Martin Gester (FR)
Dispozice varhan
Hlavní stroj Zadní positiv
Principal 8′   †
Salicional 8′
Bourdon 8′
Oktav 4′   ‡
Fletna 4′   ‡
Kvinta 2⅔′   ‡
Superoktava 2′   ‡
Tercie 1⅗′
Mixtura 1⅓′
Flétna major 8′
Principal 4′   §
Piccolo 2′
Kvinta 1⅓′
Pedál
Subbass 16′
Oktavbass 8′
Choralbas 4′
‡ před r. 1846     † 1846     § 1899 (?)
Tónový rozsah:  C–d′′′ / C–a, s krátkou oktávou.
Výška ladění:  a′ = 438 Hz (7 °C) / 446 Hz (18 °C).
Temperatura:  přibližně rovnoměrná
Tlak:  72 mm WS.
Varhany v Kuníně – Foto: Jiří Krátký. Vítáni jsou varhaníci s jakýmkoliv repertoárem. Lekce budou probíhat v kostele Povýšení svatého Kříže, který je se zámkem propojen krytým dřevěným mostem. Stavitelem varhan byl v roce 1846 Johann Neusser (Nový Jičín) za použití sedmi rejstříků ze staršího nástroje (Joh. Kuttlera?). Druhý manuál (zadní positiv) přidal kolem roku 1899 nejspíš jeho syn Karel Neusser, zjevně za použití skříně starších varhan z dílny Frantze Horčičky (1745–1800, Frýdek). Nástroj v roce 1995–1996 renovovali Jan Kubát (Kutná Hora) a Jiří Filípek (Třeboň).

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Cembalo
:   Martin Gester (FR), Aline Zylberajch (FR)
Do cembalové třídy jsou vítáni hráči s jakýmkoliv repertoárem. Vítáni jsou i klavíristé a varhaníci, kteří se chtějí seznámit s cembalem. Individuálně se lektorka bude věnovat i vypracování generálbasového partu, stejně jako hře basso continuo v rámci skupinové výuky. Lektorka doporučuje koncentraci na francouzský repertoár a galantní styl.

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Loutna & kytara
:   Cristián Gutiérrez (CL), Jan Čižmář (CZ)
Na kurs jsou zváni kromě loutnistů a hráčů na barokní kytaru také kytaristé bez předchozí zkušenosti s hrou na historické nástroje. Na místě budou nástroje k zapůjčení. Vítán je libovolný repertoár, lektoři se ve svých třídách kromě hry bassa continua zaměří následovně:

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Basso continuo
:   Lektoři harmonických nástrojů 
Přístup k realizaci bassa continua je individuální a vychází jednak z osobnosti interpreta, ale i z možností jeho nástroje. Flexibilní tým pedagogů nabízí pestrý pohled na problematiku a nové informace pro každého, i již zkušeného hráče. Výuka bude probíhat ve skupinách hráčů s podobným zaměřením. Důležité bude vzájemné sdílení zkušenosti a zážitků z praxe stejně jako uvedení teoretických traktátů v život.

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

◄◄◄ 
Housle
:   Davide Monti (IT/FR)
Lektor se se studenty bude věnovat jakémukoli repertoáru, technickým aspektům houslové hry a tónové kultuře. Studenti by si měli přinést vlastní noty studované skladby, vítaná je hra z facsimile původních edic nebo rukopisů.

Třída se zaměří zejména na hudbu 17. a 18. století se zvláštním zřetelem na objevování elementů afektové teorie ve studovaných skladbách a na techniky k vyjádření hudebně-rétorických figur. Dalšími tématy ale budou například i frázování a smyků ve francouzském, italském a německém repertoáru taneční hudby pro housle 17. a 18. století nebo virtuózní styl v pozdních italských sonátách se zvláštním zřetelem na tempo rubato a ornamentaci.

Lekce po 40 minutách — viz ceník.

Rozšířená nabídka:

◄◄◄ 
Ensemble@5
:   Všichni lektoři 
Nezávazné souborové hraní pod vedením lektorů kursu. Obsazení a repertoár bude rozhodnut dle přihlášených účastníků a jejich repertoárových preferencí. — Možnost objevit nový repertoár a získat nové hudební impulsy od kolegů a lektorů mimo vlastní hlavní obor. Určeno pro účastníky všech úrovní, také pro pasivní účastníky.

3 lekce po 60 minutách — 630 Kč cena V4,  900 Kč plná cena. Ensemble@5 je obsažen v poplatku za aktivní účast.

◄◄◄ 
Kurs DVPP
:   Všichni lektoři 
Nabízíme rozšíření účasti pro pedagogy základních a středních uměleckých škol (ZUŠ a SUŠ) v rámci kursu akreditovaného v systému DVPP MŠMT. Praktická výuka účastníků pod vedením mezinárodního týmu odborníků v oboru interpretace a pedagogiky staré hudby bude doplněna speciálními přednáškami na pečlivě vybraná témata jako např. Ornamentace, Improvizace, Basso continuo nebo Historická pedagogika. Umožní tak pedagogům rozšířit svoje teoretické i praktické odborné znalosti na poli provozování a výuky staré hudby a dotyčného repertoáru. Jelikož jde o velice širokou oblast, nabízíme kurs každý rok opakovaně, vždy s obměněnými tématy.

24 lekcí po 40 minutách.


Předběžný harmonogram

Pátek 23. 8. 2019
14:0015:00 Registrace, ubytování §
15:0018:20 Výuka
18:3019:30 Večeře
Sobota 24. 8. 2019
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:20 Výuka
17:2518:25 Ensemble@5
18:3019:30 Večeře
Neděle 25. 8. 2019
8:009:00 Snídaně 
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:20 Výuka
17:2518:25 Ensemble@5
18:3019:30 Večeře
20:00   Studentské pódium
Pondělí 26. 8. 2019
8:009:00 Snídaně
9:0010:10 Prohlídka zámku
10:1512:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:20 Výuka
17:2518:25 Ensemble@5
18:3019:30 Večeře
Úterý 27. 8. 2019
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:45 Výuka
18:0019:00 Večeře
19:00   Koncert lektorů
Středa 28. 8. 2019
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:20 Výuka
17:2518:25 Ensemble@5
18:3019:30 Večeře
20:00   Studentské pódium
Čtvrtek 29. 8. 2019
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:20 Výuka
17:2518:25 Ensemble@5 
18:3019:30 Večeře
Pátek 30. 8. 2019
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:20 Výuka
17:2518:25 Ensemble@5
18:3019:30 Večeře
Sobota 31. 8. 2019
8:009:00 Snídaně
9:3012:30 Výuka
12:3013:30 Oběd
14:0017:00 Výuka
17:0018:00 Příprava na koncert
18:0019:00 Večeře (rautově)
19:0022:00 Závěrečný koncert účastníků 
Neděle 1. 9. 2019
8:009:00 Snídaně 
9:00   Odjezd

§ Registrace 14:00–15:00 v budově č. 190, potom na zámku. Telefon +421 905 161 021.

Mše v kostele Povýšení svatého Kříže v neděli v 8:45 a ve čtvrtek v 18:00.

Koncert účastníků a lektorů.
   V rámci Hradozámecké noci, celostátního bohatého kulturního programu Národního památkového ústavu.


Lektoři

Beatriz Lafont Murcia (ES) — Sólový zpěv

Beatriz Lafont pochází z Valencie, kde studovala hru na kytaru a zpěv na Conservatorio Profesional de Música a Conservatorio Superior de Música Joaquín Rodrigo. Během studia získala třetí cenu na mezinárodní soutěži V Certamen de Guitarra „Luys Milán“ (L’Olleria), cenu pro nejlepšího valencijského umělce a cenu publika.

Za podpory stipendia Instituto Valenciano de la Música se přesunula do Nizozemí, kde studovala bakalářský i magisterský program ve zpěvu staré hudby na Koninklijk Conservatorium v Haagu se zaměřením na raně barokní italskou hudbu a vlastní doprovod na theorbu. Zpěv studovala u Rity Dams, Michaela Chance, Jill Feldman a Petera Kooije, hru na theorbu u Mika Fentrosse a Joachima Helda. Navštěvovala také mistrovské kursy renomovaných hudebníků jakými jsou kupříkladu Robert Expert, Marta Almajano, Cristina Miatello, Evelyn Tubb, Lambert Climent, Stephen van Dyck, Johannette Zomer, Fred Jacobs a Margreet Honig.

Vystupovala napříč Evropou s ansámbly jako La Romanina, Harmonia del Parnàs, La Sfera Armoniosa, Musica Poetica, La Academia de los Nocturnos, Le Jardin Secret, Collegium Musicum Den Haag a Música Temprana na různých festivalech jako jsou Festival de Música Antigua de Peñiscola, Festival de Música Antiga: Música, Història i Art (Valencia), Fringe Festival Oude Muziek (Utrecht), Festival Classique (Haag), Festiwal Twórczosci Religijnej (Żory), Dag Oude Muziek (Bilzen), Edizione Pievi & Castelli in Musica (Itálie), Hudební lahůdky (Brno) a Kasteelconcerten (Nizozemí). Pravidelně vystupuje v rádiu a nahrává CD s četnými ansámbly.

Historický i klasický zpěv vyučuje soukromě, ale také na různých institucích jako Conservatori de Música Isaac Albéniz (Girona). Od roku 2014 vyučuje na Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích.

Vyučovací jazyky: EN, IT, ES.

Zach Adams Photography

Davide Monti (IT/FR) — Improvizace & housle

Po absolutoriu konzervatoře v Parmě se Davide specializoval na starou hudbu u četných pedagogů (E. Gatti, E. Parizzi, S. Richie, M. Huggett). Dále se rozvíjel díky spolupráci s významnými hudebníky naší doby: Ton Koopman, Alberto Rasi, Vittorio Ghielmi, Michael Radulescu, Marcello Scandelli, Roberta Invernizzi, Gemma Bertagnolli, Stefano Veggetti, Stefano Montanari, Sergio Vartolo.

Jako vedoucí mnoha souborů je znám pro svoji energii a charisma, vytváří jedinečný zvuk v orchestru. Byl vedoucím četných orchestrů včetně EUBO, Il Tempio Armonico, Athestis e Accademia de li Musici, Il Complesso Barocco, Cordia, Teatro Armonico. Je znám také pro svou práci s malými komorními ansámbly a komorními orchestry jako Accademia Strumentale Italiana, Ensemble il Falcone, le Parlement de Musique a Arparla s harfistkou Maria Christina Cleary.

Jde o setkání, která jsou cennými momenty výzkumu a experimentů; formulují ideu, že partitura je plátno, každé provedení a interpretace je jiná. Proto se Davide zaměřuje na umění improvizace; stejně jako při provozování staré hudby, zkušenost s improvizací je přítomná i v jiných oblastech „kulturního“ umění (jazz, divadlo, lidová hudba, tanec).

Davide vyučoval na masterclass v Japonsku, přednášel na Makerere University a v Kampale a na letních kursech v Itálii. Účinkuje na nahrávkách firem Agorà, Bongiovanni, Brilliant, Deutsche Harmonia Mundi, Dynamics, Naive, Opus 111, ORF, Radio Svizzera Italiana, Sonica, Stradivarius a Tactus. Vystupuje po celém světě (America, Africa, Europe, Japan) a dostalo se mu uznání také v Argentině a Brazílii.

Vyučovací jazyky: EN, FR, IT, (ES).

www.arparla.it

Marta Kratochvílová (CZ) — Traverso

Marta Kratochvílová studovala hru na flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. V roce 2000 zahájila studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě J. F. Alizona a N. Hadden a na komorní hudbu ve třídách M. Gestera a P. Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii až do roku 2010 intenzivně působila jako hráčka na barokní a renesanční příčnou flétnu v souborech Le Parlement de Musique, Bohemia duo, se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.

V současnosti žije v ČR a pravidelně koncertuje po celé Evropě. Realizuje především komorní a sólové projekty s umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, Petr Wagner, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.

Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.

Vyučovací jazyky: CS, FR, (DE), (EN).

Maria Christina Cleary (IE/FR) — Harfa & středověká hudba

Pochází z Irska, své vzdělání získala na školách v Dublinu, Londýně (Trinity College), Haagu a Bruselu. Jejími učiteli ve hře na harfu byli Susanna Mildonian a Andrew Lawrence-King. V současné době dokončuje doktorskou práci na Universitě v Leidenu, Nizozemí.

Jako sólistka vystupovala např. s Amsterdam Baroque Orchestra, American Bach Soloists, Bayerische Staatsoper, Portland Baroque Orchestra, Arion Ensemble Montreal a RTE Concert Orchestra. V roce 2014 byla pozvána k provedení Koncertu J. B. Krumpholtze s Orchestra of the Antipodes na The World Harp Congress v Sydney. To bylo poprvé, kdy byl nástroj harpe organisée představen na kongresu. Jako sólistka získala ocenění na soutěžích v Utrechtu (Utrecht Early Music Competition, 1997) a mezinárodních harfových soutěžích Nippon International Harp Competition (1996), Dutch National Harp Competition (1997).

Jako orchestrální hráčka působila jako první harfenistka v Koninklijk Concertgebouw Orkest Amsterdam a posléze byla harfenistkou RTE Concert Orchestra Ireland a spolupracovala s dalšími orchestry v Nizozemí a Německu. Maria léta spolupracovala v oblati současné hudby s MusikFabrik Köln a Remix Ensemble Porto. Premiérovala přes 50 skladeb pro sólovou harfu a harfu s ansámblem, včetně Arc Song od T. Hosakawy na Darmstadt Festival v roce 2002 s Peterem Vealem (hoboj).

Specializuje se na historické harfy, účinkuje na středověké harfy, italskou arpa doppia, španělskou arpa de dos ordenes a harpe organisée 18. století. Používá pedálovou techniku specifickou pro jednozářezovou pedálovou harfu. Vystupovala s většinou barokních souborů napříč Evropou. Maria vystupuje pravidelně v duu s houslistou Davide Montim pod jménem Arparla, specializují se na repertoár od 17. do 19. století.

Maria vyučuje historické styly, improvizaci a komorní hudbu na moderní i historické harfy. Vyučovala na Guildhall School of Music London, konzervatořích v Singapuru, Brisbane, Benátkách, Padově (2005-2008), na Hudební akademii v Krakově, Sibelius Academy v Helsinkách a Haute École de Musique v Ženevě. Je profesorkou historické harfy na konzervatoři ve Veroně v Itálii. V roce 2016 je pozvána k masterclass na Juilliard School of Music v New Yorku.

Vyučovací jazyky: EN, DE, NL, ES, IT, FR, PT.

www.arparla.it

Martin Gester (FR) — Cembalo & varhany

Martin Gester se svým vlastním způsobem snaží obnovit ideál barokního hudebníka, který je v dnešní době částečně zapomenut – otevřenost, mnohooborovost a humanismus jednotlivce. Slouží mu k tomu jeho vzdělání v literatuře, hudbě vokální i instrumentální, vášeň pro historii a pozornost k ústní tradici, tanečnímu umění a divadla.

Po dokončení svých studií (varhany, cembalo, kompozice) na Konzervatoři a Univerzitě ve Strasbourgu a nasbírání zkušeností na cestách, založil roku 1990 Le Parlement de Musique, soubor postavený na kreativitě, objevování a proměnlivém obsazení, který je doma na pomezí baroka a klasicismu, mezi koncertem a divadlem. Směřuje také k objevování nových talentlů ke spolupráci s uznávanými umělci. Martin také diriguje jiné soubory, a orchestry v barokním i symfonickém repertáru. Speciální vztah má od roku 1998 s polským barokním orchestrem Arte dei Suonatori; jejich nahrávka Händelových 12 Concerti Grossi op. 6 pro švédský label BIS získala skvělé ohlasy (BBC, Toccata Alte Musik Aktuell, Diapason ad.) jako jedna z „referenčních verzí“. Martin Gester má ale rád také intimitu klávesových nástrojů, často obklopen vybranými hudebníky při provádění Monteverdi madrigalů, Couperinových motet a Concerts Royeaux, nebo komorních skladeb Bacha, Haydna či Mozarta.

Martin Gester vyučuje na Konzervatoři a na Académie Supérieure de Musique ve Strasbourgu interpretaci barokního repertoáru pro instrumentalisty – zejména na cembalo, historické varhany a kladívkový klavír – a pro zpěváky. Je zakladatelem operního ateliéru Génération Baroque, ve kterém mohou mladí zpěváci a instrumentalisté nasbírat první profesionální zkušenosti při začátcích jejich mezinárodních kariér.

Martin Gester obdržel za vedení Le Parlement de Musique z rukou francouzského ministra kultury Řád umění a literatury v hodnosti rytíře, a z rukou polského ministra kultury obdržel za práci s Arte dei Suonatori Řád za zásluhy o Polskou republiku.

Vyučovací jazyky: DE, FR, EN, ES, IT.

www.martingester.com

Aline Zylberajch (FR) — Cembalo & varhany

Absolventka konzervatoří v Paříži a Bostonu Aline Zylberajch zahájila svou kariéru jako cembalistka. Později ji zájem o hudbu z konce 18. století přivedl k dobové interpretaci repertoáru na raných klavírech a různých dalších zajímavých nástrojích tohoto období. Její sólový repertoár zahrnuje hudbu Byrda, Frescobaldiho, Frobergera, francouzské cembalové školy, J. S. Bacha a jeho synů, Haydna a Mozarta, stejně jako jeho méně známých současníků. Věnuje se rovněž vokální hudbě. Účastnila se mnoha operních produkcí a ráda doprovází zpěváky, ať už v barokním repertáru nebo v písňových recitálech. Pravidelně spolupracuje s houslistkou Alice Pierot a jejím triem AnPaPié a je členem souboru „Le Parlement de Musique“ (Martin Gester).

Její nahrávky, mezi které se řadí nově objevené skladby Frobergera, kompozice Couperina, Rameaua, C. P. E. Bacha, Scarlattiho, Haydna ad., získaly řadu významných ocenění hudební kritikou (Diapason d’or, 10 de Répertoire, Choc du Monde de la Musique, Recommandé par Classica, Gramophone, Early Music Review...).

Vyučuje cembalo na Conservatoire National de Région ve Štrasburku, a je zvána k vedení mistrovských kursů ve Francii, Rakousku, Španělsku, Polsku, Německu, Mexiku, USA, Japonsku a Austrálii. Od roku 2011 je také pedagožkou Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži. Je zakládající členkou francouzské cembalové společnosti.

Vyučovací jazyky: EN, FR, DE, ES.

www.aline-zylberajch.net

Cristián Gutiérrez (CL) — Barokní kytara, vihuela, theorba

Cristián Gutiérrez se narodil v Santiago de Chile, kde studoval pod vedením Ernesta Quezady na Hudební konzervatoři Universidad de Chile. Následně obdržel stipendium k cestě do Španělska, kde jeho učiteli byli Juan Carlos Rivera (Sevilla) a Xavier Díaz-Latorre (Girona), a získal titul M. A. na Královské konzervatoři v Haagu ve třídě Joachima Helda. Účastnil se také kursů a seminářů staré hudby pod vedením Hopkinsona Smithe.

Cristián se kromě vlastního sólového CD Cifras Selectas de Guitarra pro label Carpe Diem podílel na nahrávkách více než 15 CD, včetně oceňované antologie koloniální hudby A tocar, a cantar, a baylar, a nahrával živě pro rádia v Chile, Španělsku, Francii, Anglii, Nizozemí a Portugalsku. Jako sólista a komorní hráč vystupoval společně s osobnostmi jako Monica Huggett, Bruce Dickey, Gabriel Garrido, Manfredo Kraemer, Pedro Estevan, Charles Toet, Michael Chance a Ventura Rico. Vystupoval ve více než 20 zemích Evropy a Ameriky, na Blízkém východě a v Korei.

Je uměleckým vedoucím tria La Pulsata. Od roku 2014 je profesorem na Universidad Alberto Hurtado v Santiago de Chile.

Vyučovací jazyky: ES, EN, IT, FR.

https://cristiangutierrez.cl

Jan Čižmář (CZ) — Loutna

Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra či Capella Cracoviensis a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.

Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar.

Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.

Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku, v současnosti působí na JAMU v Brně a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.

Vyučovací jazyky: CS, EN, PL, DE, (FR).

www.jancizmar.com


Kursovné

Aktivní účast

  Délka trvání Plná cena Cena V4  [1]
Hlavní obory  [2] 1 × 40 1100 Kč 770 Kč
Recitar cantando  [3] 2 × 60 2000 Kč 1400 Kč
Barokní kantáty 3 × 60 1100 Kč 770 Kč
Couperin a jeho doba 3 × 60 1650 Kč 1155 Kč
Forqueray a umění aranže 3 × 40 1650 Kč 1155 Kč
El Siglo de Oro 3 × 60 1650 Kč 1155 Kč
Středověká hudba 3 × 60 1650 Kč 1155 Kč
Improvizace 4 × 120 4200 Kč 2940 Kč
Hudba a pohyb 4 × 120 4200 Kč 2940 Kč
Ensemble@5 3 × 60 V ceně
Kurs DVPP 24 × 40 Cena na vyžádání  [4]
Minimální rezervace  [5] 4200 Kč 2940 Kč

[1]  Cena V4 (−30% z kursovného) je pro účastníky z visegrádských zemí (Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko)

[2]  Hlavnimi obory se rozumí sólový zpěv, traverso, harfa, varhany, cembalo, loutny ad., housle.

[3]  Pro Recitar cantando nabízíme slevu, pokud se účastníte jako ansámbl (zpěvák + doprovod). Pro konkrétní nabídku nás prosím kontaktujte.

[4]  Kurs DVPP: Náplň bude připravena individuálně na základě Vašich předchozích zkušeností a vzdělání. Prosím kontaktujte nás pro více informací.

[5]  Můžete si zapsat libovolnou kombinaci hlavních a speciálních oborů pokud celková cena bude alespoň 4200 Kč (2940 Kč pro V4).

Pasivní účast

  Délka trvání Plná cena Cena V4  [1]
Pasivní účast (všechny lekce) 800 Kč 560 Kč
Ensemble@5 3 × 60 900 Kč 630 Kč

[1]  Cena V4 (−30% z kursovného) je pro účastníky z visegrádských zemí (Česká republika, Maďarsko, Polsko a Slovensko)

Ceny za ubytování a stravu naleznete zde.


Naši účastníci – 2015

◄◄◄  Skrýt.

Letní kurs 2015 v číslech
Počet aktivních
účastníků
na kurs
47 celkem 30 Bučovice
35 Kunín
(18 Bučovice + Kunín)
Počet aktivních
účastníků
dle země
pobytu
47 celkem 27 Česko
6 Slovensko
6 Polsko
4 Rakousko
2 Mexiko
1 Německo
1 Švýcarsko
Věk aktivních účastníků 70 Nejstarší účastník
29 Průměrný věk účastníků
26 Věkový medián účastníků
19 Nejčastější věk účastníků
15 Nejmladší účastník
Letní kurs 2015 — Počet účastníků v každé třídě (rozdělené podle věku a oboru).
 
Letní kurs interpretace staré hudby — Zámek Bučovice, 27. 8. 2015 — Foto: Šimon Tamaki.

Naši účastníci – 2016

Letní kurs interpretace staré hudby, Kunín — Kostel Povýšení svatého Kříže, 5. 8. 2016 — Foto: Jan Šlechta.
Reportáž České televize.Reportáž České televize (Události v kultuře na ČT Art, 3. 8. 2016 20:08).
Recenze: Deník, 5. 8. 2016: „Zámkem zní barokní hudba“ (Ivana Reková).
Fotogalerie: Koncert účastníků v kunínském kostele Povýšení svatého Kříže, 5. 8. 2016 (Jan Šlechta).
Letní kurs 2016 v číslech
Počet aktivních
účastníků
na kurs
52 celkem 25 Bučovice
35 Kunín
(8 Bučovice + Kunín)
Počet aktivních
účastníků
dle země
pobytu
52 celkem 33 Česko
4 Německo
3 Francie
3 Slovensko
2 Polsko
2 Itálie
1 Rakousko
1 Švýcarsko
1 Švédsko
1 Maďarsko
1 Ukrajina
Věk aktivních účastníků 56 Nejstarší účastník
28 Průměrný věk účastníků
26 Věkový medián účastníků
22 Nejčastější věk účastníků
13 Nejmladší účastník

Naši účastníci – 2017

Letní kurs 2017 v číslech
Počet aktivních
účastníků
na kurs
35 celkem 11 Bučovice
28 Kunín
(4 Bučovice + Kunín)
Počet aktivních
účastníků
dle země
pobytu
35 celkem 24 Česko
4 Polsko
3 Rakousko
2 Slovensko
1 Německo
1 Maďarsko
Věk aktivních účastníků 72 Nejstarší účastník
31 Průměrný věk účastníků
29 Věkový medián účastníků
40 Nejčastější věk účastníků
14 Nejmladší účastník

Naši účastníci – 2018

Letní kurs interpretace staré hudby, Kunín — Kostel Povýšení svatého Kříže, 25. 8. 2018 — Foto: Jan Šlechta.
Fotogalerie: letní kurs & koncert účastníků, 25. 8. 2018 (Jan Šlechta).
Letní kurs 2018 v číslech
Počet účastníků 50 celkem 28 za jeden kurs (≤4 dny)
22 za oba kursy (≥5 dní)
Počet aktivních
účastníků
dle země
pobytu
50 celkem 28 Česko
6 Polsko
3 Slovensko
3 Rusko
2 Rakousko
2 Německo
2 Španělsko
2 Chile
2 Spojené státy
1 Kanada
1 Maďarsko
Věk aktivních účastníků 57 Nejstarší účastník
30 Průměrný věk účastníků
25 Věkový medián účastníků
22 Nejčastější věk účastníků
16 Nejmladší účastník
Výuka a akce Lekce
minut
Účast-
níci
Hlavní obory Loutny ad. 50 × 40 14
Cembalo 49 × 40 10
Viola da gamba 34 × 40 7
Harfa 34 × 40 4
Sólový zpěv 31 × 40 8
Zobcová flétna 27 × 40 7
Traverso 9 × 40 2
Housle 4 × 40 1
Speciální obory Recitar cantando 7 × 60 15
Couperin a jeho doba 9 × 60 14
Forqueray a umění aranže 10 × 40 8
Vivaldi concerti 3 × 80 4
Improvizace 4 × 120 13
Hudba a pohyb 4 × 120 8
Ensemble@5 42 × 60 47
Další akce Přednášky  2 ~42
Koncerty  4 ~350

Naši účastníci – Le Roi danse 2019

Letní kurs barokní hudby a tance – Le Roi danse — Zámek Bučovice, 5. 7. 2019 — Foto: Martin Vaigl.

Le Roi danse 2019 v číslech
  Zapsaný obor
hudba tanec celkem
Počet aktivních účastníků 6 10 16
Počet aktivních
účastníků
dle země
pobytu
Česko 5 5 10
Francie 2 2
Švýcarsko 2 2
Estonsko 1 1
Polsko 1 1
Věk aktivních účastníků Nejstarší účastník 42 64 64
Průměrný věk účastníků 23 40 34
Věkový medián účastníků 20 42 34
Nejmladší účastník 16 20 16
 

Další informace o kursech a souvisejících koncertech naleznete v prezentaci „Vývoj našich letních kursů“.


Cestovní informace

Mapu obce Kunín naleznete zde.  (Dům č. 1 = zámek, č. 190 a 193 = internát, č. 191 = fara).

Veřejná doprava

Samostatná doprava

Moravia Marchionatus Auctore I. A. Comenio
Amstelodami Guiljelm Blaeuw Excudit
Jan Amos Komenský (1592–1670) — mapa Moravy,
Opavy (červený) a Skezka (zelený)
Willem Janszoon Blaeu (též Caesius, 1571–1638) — rytina

Přihláška


Impresum

Pořadatelem akce je:

Hudební lahůdky, z. s.
Kociánka 69/25b
CZ-612 00 Brno-Sadová

IČO: 22719458
Předseda: Jan Čižmář
E-mail: kontakt@hudebnilahudky.cz
Tel.: +420 606 222 416

Web: www.hudebnilahudky.cz
 www.facebook.com/hudebnilahudky

Letní kurs interpretace staré hudby je akreditovaným programem v systému DVPP MŠMT pod č. j. 8810/2019–1.


Děkujeme

Letní kurs interpretace staré hudby se koná pod záštitou hejtmana Moravskoslezského kraje prof. Ing. Iva Vondráka, CSc.

Za ochotu a milou spolupráci děkujeme zámku Kunín (pan kastelán Jaroslav Zezulčík, muzeum Novojičínska), farnosti Kunín (Mons. Dr. Alois Peroutka), ostravsko-opavské diecézi (pan organolog Jiří Krátký), restauraci U dobré hraběnky a správě Školního zemědělského podniku Nový Jičín při VFU Brno.

Moravskoslezský kraj Logo restaurace U dobré hraběnky Logo VFU Brno ŠZP Nový Jičín