Mědirytina: „Wahre Delineation der königlichen Stadt Brünn in Mähren“ (Johann Christoph Laidig fecit, mezi 1701 a 1717)

Důvěrná společnice rozjímání veselých i smutných myslí

Loutna v hudbě rajhradského kláštera 18. století.

Pátek 6. listopadu 2020 19:00 — Online koncert, Brno, Česká republika.

Online koncert byl přesunut na 13.11.2020, viz zde.

Účinkující

Program

Wenzel Ludwig von Radolt (1667 — 1716) Concerto II, g moll   (Die Aller Treüeste Freindin, Wien 1701)
Simphonia à discretione
Wenzel Ludwig von Radolt (1667 — 1716) Concerto III, g moll   (Die Aller Treüeste Freindin, Wien 1701)
Ouvertur — Allemande — Courente — Sarabande — Menuette — Menuette — Guigue — Bourée — Menuette
Ferdinand Ignaz Hinterleitner (1659 — 1710) Concerto VI, C dur   (Lauthen Concert mit Violin, Bass und Lauten, Wien 1699)
Prelude — Ouverture — Allemande — Courante — Minuete — Gavott — Menuet — Sarabande — Echo — Passacaille
Wenzel Ludwig von Radolt (1667 — 1716) Toccata (Concerto VII), F dur   (Die Aller Treüeste Freindin, Wien 1701)
Wenzel Ludwig von Radolt (1667 — 1716) Concerto VIII, F dur   (Die Aller Treüeste Freindin, Wien 1701)
Aria Pastorale — La Querelle des Amantes — Menuette en Canon — Capricio en Canon — Guigue — Menuette
A. V. E. (cca. 1700) [Suita F dur]   (CZ-Nlobkowicz Lb 28)
33. Adagio — 34. [Bourée] — 35. Gigue — 36. Menuet

O programu

Na koncertě zazní skladby z hudebnin — loutnových tabulatur — pocházejících z rajhradského kláštera. V období kolem roku 1700 byla zjevně v klášteře hra na loutnu velmi oblíbená, o čemž svědčí početný inventář hudebnin pro loutnu sólo nebo v komorním obsazení. Do dnešních dnů se z něj dochovalo několik významných svazků. Obzvláště rozšířené byly tiskem vydané skladby pro komorní soubor s loutnou — Ferdinand Ignaz Hinterleithner (Vídeň, 1699) a Wenzel Ludwig Freiherr von Radolt (Vídeň, 1701).


Účinkující

Marta Kratochvílová

Foto: Marta Kratochvílová.

Marta Kratochvílová studovala hru na příčnou flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. Následně absolvovala studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě Jean François Alizona a Nancy Hadden a na komorní hudbu ve třídách Martina Gestera a Patricka Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii působila v souborech Le Parlement de Musique, Le Masque, Bohemia duo, či se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.

Pravidelně koncertuje po celé Evropě především v komorních projektech se svými uměleckými partnery, mezi kterými jsou umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Marc Hervieux, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Martyna Pastuszka, Emmanuel Soulhat, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.

Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.

Omlouváme se, následující úseky jsou k dispozici pouze v polštině.

Piotr Wacławik

Foto: Piotr Wacławik.

Piotr Wacławik urodził się w 1996 r. w Katowicach. W sezonie 2019–2020 został dyrygentemrezydentem Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Został również wybrany w drodze konkursu na stanowisko Asystenta-dyrygenta w Operze Śląskiej.

Ukończył studia na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dr. hab. Mirosława Jacka Błaszczyka oraz dr. Krzysztofa Firlusa w klasie violi da gamba. Obecnie jest doktorantem i wykładowcą na Akademii Muzycznej im. L. Janáčka w Brnie. Latem 2019 r. został stypendystą Aspen Music Festival and School, gdzie doskonalił przez dwa miesiące swoje umiejętności dyrygenckie pod okiem dyrektora artystycznego festiwalu – Roberta Spano, który uhonorował go nagrodą główną – Robert Spano Conductor Prize, w postaci zaproszenia na przyszły sezon. Podczas tego festiwalu został również wybrany spośród 12 uczestników do udziału w kursach mistrzowskich z Leonardem Slatkinem.

Piotr Wacławik jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. W maju 2019 otrzymał I Nagrodę na V Atlantic Coast International Conducting Masterclass and Competition, w sierpniu 2018 r. I Nagrodę na międzynarodowym konkursie dyrygenckim London Classical Soloists, w marcu 2017 r. II Nagrodę oraz Nagrodę Orkiestry Symfonicznej na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu (będąc najmłodszym uczestnikiem konkursu). W marcu 2019 r. był finalistą Athens International Conducting Masterclass and Competition, gdzie w drodze konkursu zajął 3 miejsce.

Współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Tonhalle w Zurichu w ramach X Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich z Davidem Zinmanem. Jako dyrygent zadebiutował wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej w styczniu 2016 r. Współpracował również z takimi zespołami jak: Berlin Sinfonietta, Athens Philharmonia Orchestra, George Enescu Philharmonic Orchestra, Karlovy Vary Symphony Orchestra, Filharmonia Morawska w Ołomuńcu, Sinfonietta Cracovia, Taurida International Symphony Orchestra St. Petersburg, London Classical Soloists, Śląska Orkiestra Kameralna, Orchestra of the North Bohemian Opera and Ballet Theatre oraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej we Wrocławiu i w Katowicach. Swój warsztat dyrygencki rozwijał pod okiem: Davida Zinmana, Jorma Panuli, Michaiła Jurowskiego, Juozasa Domarkasa, Leonarda Slatkina, Roberta Spano, Martina Sieghart’a, Charlesa Olivieri-Munroe’a, Massimiliano Caldiego, Michalisa Economou, Luisa Clemente, Tomasza Tokarczyka i Achima Holuba. Reprezentował Polskę w dwóch edycjach International Masterclasses Berlin prowadzonych przez Liora Shambadala i Colina Mettersa.

Oprócz osiągnięć dyrygenckich ma na swoim koncie także sukcesy jako instrumentalista. Jest dwukrotnym laureatem I nagrody na Konkursie Muzyki Dawnej w Leżajsku w 2014 i 2015 r. Swoje zainteresowania w grze na violi da gamba rozwijał uczestnicząc w licznych kursach zagranicznych pod okiem: Paolo Pandolfo, Petra Wagnera, Alberto Rasi, Irene Klein oraz Marka Caudle’a.

Został uhonorowany Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019), Nagrodą w Ramach Promocji Młodych Twórców Kultury przez Urząd Miasta Katowice (2017, 2019) oraz Nagrodą Prezydenta Miasta Katowic (2015). Rokrocznie otrzymuje Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Katowicach dla najlepszych studentów (2017–2020).

Jan Čižmář

Foto: Jan Čižmář.

Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Capella Cracoviensis či {oh!} Orkiestra Historyczna a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.

Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar. Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.

Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně, v současnosti pedagogicky působí na JAMU v Brně. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.

Účinkuje na několika desítkách CD, jeho sólové CD věnované Codexu Jacobides (Supraphon, 2020) je historicky prvním loutnovým CD u tohoto labelu.

Marian Friedl

Foto: Marian Friedl.

Marian Friedl, hudebník, etnomuzikolog, pedagog, je členem několika hudebních projektů různého zaměření, v nichž zpívá, hraje na kontrabas, lidové flétny, dudy, klarinet, malý cimbál a další nástroje. Účinkuje na více než dvou desítkách CD, často s předními interprety české či zahraniční scény. V roce 2014 nahrál například album NOCZ and Iva Bittová (Hevhetia), v roce 2016 Divé Husy s Jitkou Šuranskou a Martinem Krajíčkem (nominováno na hudební cenu Anděl 2016) či v tomtéž roce album Mateřština s Jiřím Slavíkem (Anděl 2016 v kategorii world music). Svou osobní vizi moravské world music vtělil do autorského projektu Beránci a vlci, jehož stejnojmenné album získalo ocenění Anděl 2017 v kategorii folk. V roce 2019 mu vyšla sólová deska Beskydská Odysea (Indies Scope), neofolklorní projekt Píseň ZEMĚ (Animal Music), jako sideman účinkuje také na albech norsko-české formace NOCZ and Choir (Hevhetia) či projektu Slovak Dances skladatele a dirigenta Petra Breinera (Naxos).


Děkujeme

Koncert se koná za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Brna.

Logo Ministerstva kultury Logo Statutárního města Brna