Foto: Týnský chrám.

Melodie z roku raz dva

Renesanční a barokní hudba z nejrůznějších pramenů v úpravě pro loutnový ansámbl.

Středa 25. listopadu 2020 19:00 — Online koncert, Liptovský Mikuláš, Slovensko.

Koná se v rámci projektu Bohemian lute orchestra – tour 2020.

Vzhledem k aktuálním epidemiologickým opatřením bude koncert pro veřejnost přenášen pouze online.
Vstupné dobrovolné (doporučené 150 Kč / 90 Kč nebo 4,00 € / 2,25 €)

Účinkující

Bohemian Lute Orchestra:

Program

Mědirytina.
Aegidius Sadeler (1570–1629), prospekt Prahy (1606).
Kamenný nebo „Karlův“ most — Staroměstská mostecká věž.
Anonym Pavana La cornetta
Anonym
Pierre Blondeau
Basse dance La magdalena   (P. Attaignant: Neuf basses dances, 1530)
Tourdion   [Tourdion]
Anonym Paduana Hispanica   (CJ fol. 20v)   [Noc na Karlštejně]
Anonym Basse dance La gatta en italien   (P. Attaignant, 1530)
Basse dance La scarpa my faict mal
Anonym Pavane La morte de la ragione
Tielman Susato Ronde
Anonym Branle gay Que je chatoulle ta fossette   (P. Attaignant)
Robert Ballard (ca. 1575 – ca. 1650) Bransle de Village
Anonym (ca. 1600) Corn yards   (Rowalan ms.)
Anonym (ca. 1600) Prenons garde mignon   (CJ fol. 5v)   [Ovčák]
Anonym
John Dowland (1563 – 1626)
O Nachbar Roland
Mr. Willoughby’s Welcome Home
Anonym Tantz   (CJ fol. 38r)
Saltarella   (CJ fol. 38r)
Coranta   (CJ fol. 38v-39r)
Coranta   (CJ fol. 39r)
John Dowland (1563 – 1626) The King of Denmark’s Galliard   (Lachrimæ or Seaven Teares, 1604)
The Earl of Essex Galliard
John Dowland (1563 – 1626) Mistress Nichols Almand   (Lachrimæ or Seaven Teares, 1604)
Mr. George Whitehead his Almand
Thoinot Arbeau (1520 – 1595) Belle qui tiens ma vie   [Pavana za deset švestkových knedlíků]
John Dowland (1563 – 1626) Now, oh now I needs must part   [Dávno, dávno, dávno vím]
Anonym Galliarda
Die soldaten sindt aller Ehren werdt   (CJ fol. 35v)
Saltarella   (CJ fol. 20r)   [Noc na Karlštejně]
Tantz H: von Teltz   (CJ fol. 34r)

O programu

Původně vícehlasou vokální i instrumentální hudbu období renesance a raného baroka provozuje Bohemian Lute Orchestra v obsazení různě velkých louten a za účasti hostů na jiné typy nástrojů. Některé ze skladeb pak byly původně určeny sólové loutně, jejich vícehlasá verze je současnou aranží pro potřeby dnešního koncertu nebo výsledkem improvizace na základě jinak formálně jednoduché sólové skladby.

Skladby ze známějších tištěných vícehlasých publikací P. Attaignanta, M. Praetoria či J. Dowlanda doplňují úpravy skladeb z pražského loutnového sborníku Codex Jacobides. Ten široké veřejnosti zpřístupnil Jiří Tichota, který je znám coby zakladatel Spirituál Kvintetu a je také erudovaným hudebním vědcem zabývajícím se starou hudbou, zejména loutnovou. Díky němu a LP Písničky z roku raz dva pronikly ty nejkrásnější renesanční evropské písně ve vkusných a vtipných úpravách až k táborovým ohňům a do povědomí celých generací. — Během koncertu tak zazní kromě skladeb použitých Spirituál Kvintetem, také například skladba Paduana Hispanica či Saltarella, známá díky filmu Noc na Karlštejně.

Účinkující

Bohemian Lute Orchestra

Stará hudba spolu včetně hudby pro loutnu prožívá v posledních desetiletích nebývalou renesanci, přičemž za posledních 20 let se světová loutnová komunita rozrostla do nebývalých rozměrů. Hra na loutnu se vyučuje na předních vysokých školách, mílovými kroky pokročil výzkum hudební interpretace a konstrukce původních nástrojů, našly se nové dosud neznámé prameny, – zkrátka loutna zažívá parádní comeback.

Foto: Bohemian Lute Orchestra.

České země se v 17. století stávají ohniskem loutnové hudby a přebírají štafetu v tvůrčím zpracování novofrancouzského loutnového impulzu. Loutnová hudba byla oblíbená na dvoře Rudolfa II. v Praze i ve Vídni, stejně jako mezi měšťany a v univerzitním prostředí. Zejména období vrcholného baroka však bylo svědkem zásadního rozkvětu hry na loutnu v českých zemích.

O toto vzácné kulturní dědictví se od roku 2018 aktivně stará Česká loutnová společnost, z. s., která si klade za úkol propagaci loutnové hudby a péči o české loutnové dědictví pomocí koncertů, přednášek, výzkumu, publikováním odborných článků a edic, půjčováním nástrojů a všestrannou pomocí začínajícím loutnistům. Z členů společnosti se skládá loutnový orchestr, který vystupuje pod názvem Bohemian lute orchestra. Pracuje pod vedením Jana Čižmáře, našeho předního hráče a pedagoga působícího na JAMU v Brně.

Web: www.lute.cz/bohemian-lute-orchestra

Marta Kratochvílová

Foto: Marta Kratochvílová.

Marta Kratochvílová studovala hru na příčnou flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. Následně absolvovala studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě Jean François Alizona a Nancy Hadden a na komorní hudbu ve třídách Martina Gestera a Patricka Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii působila v souborech Le Parlement de Musique, Le Masque, Bohemia duo, či se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.

Pravidelně koncertuje po celé Evropě především v komorních projektech se svými uměleckými partnery, mezi kterými jsou umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Marc Hervieux, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Martyna Pastuszka, Emmanuel Soulhat, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.

Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.

Marian Friedl

Foto: Marian Friedl.

Marian Friedl, hudebník, etnomuzikolog, pedagog, je členem několika hudebních projektů různého zaměření, v nichž zpívá, hraje na kontrabas, lidové flétny, dudy, klarinet, malý cimbál a další nástroje. Účinkuje na více než dvou desítkách CD, často s předními interprety české či zahraniční scény. V roce 2014 nahrál například album NOCZ and Iva Bittová (Hevhetia), v roce 2016 Divé Husy s Jitkou Šuranskou a Martinem Krajíčkem (nominováno na hudební cenu Anděl 2016) či v tomtéž roce album Mateřština s Jiřím Slavíkem (Anděl 2016 v kategorii world music). Svou osobní vizi moravské world music vtělil do autorského projektu Beránci a vlci, jehož stejnojmenné album získalo ocenění Anděl 2017 v kategorii folk. V roce 2019 mu vyšla sólová deska Beskydská Odysea (Indies Scope), neofolklorní projekt Píseň ZEMĚ (Animal Music), jako sideman účinkuje také na albech norsko-české formace NOCZ and Choir (Hevhetia) či projektu Slovak Dances skladatele a dirigenta Petra Breinera (Naxos).

Jan Čižmář

Foto: Jan Čižmář.

Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Capella Cracoviensis či {oh!} Orkiestra Historyczna a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.

Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar. Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.

Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně, v současnosti pedagogicky působí na JAMU v Brně. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.

Účinkuje na několika desítkách CD, jeho sólové CD věnované Codexu Jacobides (Supraphon, 2020) je historicky prvním loutnovým CD u tohoto labelu.


Děkujeme

Koncert se koná za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.

Ministerstvo kultury České republiky Česká loutnová společnost