Moravská barokní a lidová hudba

Vzácné setkání dvou světů.

Pátek 9. června 2021 19:00 — Online koncert, Brno, Česká republika.  (Akce na Facebook)

Vzhledem k epidemiologickým opatřením byl koncert pro veřejnost přenášen pouze online.

Účinkující

RukyNaDudy (Frenštát pod Radhoštěm):
Plaisirs de Musique (Brno):
Speciální hosté:
 

Video

 

Program

Lidové písně
Aranžmá: M. Friedl
Bože, dobry Bože — Na vrchu kopečka
Anonym (cca. 1700) Bourlescha — Policionello — Aria hannaco   (CZ–Nlobkowicz X Lb 207)
Anonym (cca. 1700)
Aranžmá: M. Friedl
Aria hannaco   (CZ–Nlobkowicz X Lb 207)
Lidová píseň
Aranžmá: M. Friedl
Bajačkine nuty
Lidové písně
Aranžmá: J. Čižmář
Suita rusticana   (CZ–Bm A 20.545)
Polon[aise] — Deutsche — Der Franzos — Der Wälsche — Kossack — Der Türk
Lidové písně
Aranžmá: M. Friedl
Zbojnické
Leopold I (1640 — 1705) Borea   (CZ–KRa A 918)
Francisque Caroubel (1556 — 1611?)
Aranžmá: M. Friedl
Gajdotta
Anonym (cca. 1700)
Aranžmá: J. Čižmář
Walachica   (CZ–Bm A 20.545)
Anonym (cca. 1700)
Aranžmá: M. Friedl
Valachia   (CZ–Bm A 20.545)
Lidový text
Anonym (cca. 1700)
Aranžmá: J. Čižmář
Faber   (CZ–Bm A 27.750)
Marian Friedl (*1979) Išli, išli

O programu

Chybí.

Transkripce dialogů

Jan Čižmář: Vítejte na našem společném koncertě, na kterém se setkáváme – kapela RukyNaDudy, kterou jste právě slyšeli – lidová hudba na netradiční staré nástroje a skupina Plaisirs de Musique, která se také věnuje barokní a renesanční staré hudby na staré nástroje. Ale nás právě velice zajímají – a proto jsme se rozhodli ten koncert připravit společně – nás zajímají ty nástroje, na které RukyNaDudy hrají – to jsou teda nástroje podle mého chápání historické lidové, naše jsou historické vznešené dvorské. Možná kapelník Marián Friedl by nám k tomu něco řekl více.

Marian Friedl: Tohle je kapela RukyNaDudy z Frenštátu pod Radhoštěm, která je zaměřena na hraní starých stylů hry a starých hudebních nástrojů právě zu taty této oblasti Beskyd. Používáme různé typy píšťal, používáme také dlabané husle, používáme malý cimbál, gajdy a spousty dalších nástrojů, které i dnes představíme. Ten dnešní koncert je právě zajímavý tady tím, že se sešly teda dvě skupiny, které se zaměřují na historické nástroje a historickou hudbu a přitom tyto dva světy se jenom málokdy v historii skutečně potkávaly a my jsme se rozhodli to napravit a opravdu ten materiál notový, který Honza nachází někde v archivech a vlastně patří do oblasti vážné hudby, tak ten propojíme s těmi lidovými muzikanty, kteří pravděpodobně na tyto nástroje, které my používáme, v té době hráli a možná se mohli i s těmi dvorskými muzikanty i potkat.

Jan Čižmář: Já to jenom doplním, že ty prameny, o kterých Marián mluvil, tak pochází některé z Kroměříže, a také z kláštera Hradisko u Olomouce, takže vlastně velice blízko – v podhůří Beskyd vlastně. A jsou tam skladby jako Valachica – Valašská nebo Aria hannaca, kterou za chvíli také uslyšíte – hanácká arie.

Foto: Scéna z videa.
 

Jan Čižmář: Po této suitě národních tanců, kterou jsme zaranžovali pro staré nástroje a lidové nástroje, protože jsou to lidové tance, které byly zapsány v rukopise z kláštera Hradisko u Olomouce někdy v sedmnáctém nebo osmnáctém století, tak nyní přijde tak trošku reklama na to, co nás spojuje a co je našim cílem. Našim cílem je tu muziku, kterou hrajeme každá z našich kapel, nahrát na CD a prezentovat ji vám, posluchačům. Nyní zazní skladba, o které řekne něco opět Marian, z CD, které už vlastně je natočeno.

Marian Friedl: Tak nás teďka čeká sada zbojnických písní – každá pořád beskydská kapela musí mít v repertoáru také zbojnické písně, které jsou velmi typické právě pro Beskydy. To album, které teďka máme těsně před dokončením, tak to se jmenuje Vlastimil Bjaček: Ruky na DUDÁCH. Znalci jistě již vědí, že je to tedy album zaměřené na gajdy v rukou našeho gajdoše Vlastíka Bjačka. Na tom albu uslyšíte spoustu muziky z různých dob a v různých sestavách, takže my jsme se rozhodli, že právě tam taky zazní písničky společně s jazzovou rytmikou a stejně tak tam uslyšíte právě historizující polohy s pozvanými dvorský muzikanty na loutnu na traverso. Uslyšíte tam také špetičku elektronické hudby a hodně našeho dřevního folklóru, ve kterém jsme nejvíce doma. Je to teda album, které máme těsně před dokončením, jak jsem řekl, a vyjde na jaře v roce 2021.

Jan Čižmář: Potom zase další skladba, která bude z pera samotného císaře pána Leopolda I. Ta skladba je zaspsána Leopoldem a dochována v Korměříži, v Arcibiskupském archivu. A to je opět zase blízko – podhůří Beskyd, Haná. A my plánujeme zase z té naší strany staré hudby – řekněme té dvorské – natočit cédéčko prívě v Kroměříži z kroměřížského archivu, z těch pokladů, kteréí tma jsou – mimo jiné tam bude i skladba císaře pána Lepolda I. – a nebude to pouze čistá stará hudba, ale právě tam přizveme také muzikanty z kapely RukyNaDudy a také ještě další hosty a bude to takový vlastně konvolut různých stylů zase z pohledu staré hudby – z pohledu toho 18. století, řekněmě klasické hudby. Toto budem točit v roce 2022, protože teď teda je to trošku složité, máme tam i zahraniční hosty, takže zatím to nejde.


RukyNaDudy

RukyNaDudy: Vlastimil Bjaček, Martin Kocián, Marian Friedl, Petr Domčík, Lukáš Mrkva.

Kapela RukyNaDudy z Frenštátu pod Radhoštěm hraje od roku 2004 archaickou podobu tradiční hudby tzv. Hukvaldských Beskyd. Její hudební instrumentář zahrnuje zde dnes málo užívané či zcela zapomenuté hudební nástroje jako koncovka, fujarka, pastýřská píšťala, salašovka, ochlebky, gajdy, malý cimbál. Jednotlivé nástrojové sestavy, které kapela RukyNaDudy ve své produkci využívá, mají své předlohy v reálných podobách známých z minulosti či z dalších karpatských regionů a styly hry se pohybují mezi póly archaické rekonstrukce a world music. Repertoár kapely RukyNaDudy obsahuje neznámé či málo hrané písně a stejně tak i nově vytvořené písně na základě zdejších idiomů.

Web: rukynadudy.cz

Marian Friedl

Marian Friedl, hudebník, etnomuzikolog, pedagog, je členem několika hudebních projektů různého zaměření, v nichž zpívá, hraje na kontrabas, lidové flétny, dudy, klarinet, malý cimbál a další nástroje. Účinkuje na více než dvou desítkách CD, často s předními interprety české či zahraniční scény. V roce 2014 nahrál například album NOCZ and Iva Bittová (Hevhetia), v roce 2016 Divé Husy s Jitkou Šuranskou a Martinem Krajíčkem (nominováno na hudební cenu Anděl 2016) či v tomtéž roce album Mateřština s Jiřím Slavíkem (Anděl 2016 v kategorii world music). Svou osobní vizi moravské world music vtělil do autorského projektu Beránci a vlci, jehož stejnojmenné album získalo ocenění Anděl 2017 v kategorii folk. V roce 2019 mu vyšla sólová deska Beskydská Odysea (Indies Scope), neofolklorní projekt Píseň ZEMĚ (Animal Music), jako sideman účinkuje také na albech norsko-české formace NOCZ and Choir (Hevhetia) či projektu Slovak Dances skladatele a dirigenta Petra Breinera (Naxos).

Plaisirs de Musique

Plaisirs de Musique: Marta Kratochvílová & Jan Čižmář.

Plaisirs de Musique se od roku 2013 specializuje na autentickou interpretaci hudby starších stylových období na dobové nástroje, jeho členové jsou přední evropští profesionální hudebníci. Projekty, na kterých ansámbl účinkuje, jsou jednak čistě koncertní, zahrnují však také spolupráci na scénických, tanečních i operních realizacích. Soubor za dobu svého působení vystupoval na koncertech na řadě festivalů u nás i v zahraničí (Německo, Rakousko, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Itálie, Švýcarsko, Francie, Nizozemí, Belgie). Umělecký vedoucí souboru Jan Čižmář nachází inspiraci především v nových objevech z hudebních archivů a usiluje o atraktivní prezentaci staré hudby v kontextu jiných druhů umění. Součástí aktivit souboru jsou i vzdělávací akce a koncerty pro dětské publikum.

Web: www.plaisirsdemusique.org

Marta Kratochvílová

Marta Kratochvílová studovala hru na příčnou flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. Následně absolvovala studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě Jean François Alizona a Nancy Hadden a na komorní hudbu ve třídách Martina Gestera a Patricka Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii působila v souborech Le Parlement de Musique, Le Masque, Bohemia duo, či se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.

Pravidelně koncertuje po celé Evropě především v komorních projektech se svými uměleckými partnery, mezi kterými jsou umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Marc Hervieux, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Martyna Pastuszka, Emmanuel Soulhat, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.

Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.

Jan Čižmář

Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Capella Cracoviensis či {oh!} Orkiestra Historyczna a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.

Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar. Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.

Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně, v současnosti pedagogicky působí na JAMU v Brně. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.

Účinkuje na několika desítkách CD, jeho sólové CD věnované Codexu Jacobides (Supraphon, 2020) je historicky prvním loutnovým CD u tohoto labelu.

Web: www.jancizmar.com


Děkujeme

Koncert se koná za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Brna.

Ministerstvo kultury České republiky Statutární město Brno