— Cyklus koncertů staré hudby —
Odpolední kulturní program v zahradě a zámku propojující lidovou a dvorskou hudbu.
Sobota 19. června 2021 16:00–19:00 —
Arcibiskupský zámek,
Podzámecká zahrada & Sala terrena,
Sněmovní náměstí 1, 767 01 Kroměříž, Česká republika.
Kde: | Podzámecká zahrada, u domu zahradníka. |
---|---|
Co: | Dřevní folklór na staré nástroje. |
Kdo: | RukyNaDudy. |
Některé z provedených skladeb si můžete poslechnout také na online koncertu Moravská barokní a lidová hudba.
Kde: | Zámek, zahradní portikus. |
---|---|
Co: | Lidová hudba z olomouckých klášterních rukopisů. |
Kdo: | Plaisirs de Musique & RukyNaDudy. |
Anonym (cca. 1700)
Aranžmá: Jan Čižmář | Walachica —Polon[aise] — Deutsche —
Der Franzos — Der Wälsche — Kossack — Vacherelle — Aria Hannaco — Faber (CZ–Bm A 20.545; CZ–Bm A 27.750; CZ–Bm D 189; CZ–Nlobkowicz X Lb 207) |
Kde: | Zámek, Sala terrena. |
---|---|
Co: | Dvorská hudba z kroměřížského archivu. |
Kdo: | Plaisirs de Musique a hosté. |
Giovanni Felice Sances (1600 — 1679) | Dominus possedit me |
Antonio Bertali (1605 — 1669) | Ciacona (CZ–KRa 883) |
Anonym | Aria I. über den 122. Psalm (CZ–Bm A 20.545) O Welt! was habe ich annoch mit dir zu thun? Aria II. Ein Trost Lied (CZ–Bm A 20.545) Erhole dich bedrängtes Herze/ Im Schoße der Gelassenheit! Aria III. Ein Klag Lied (CZ–Bm A 20.545) Laßt mich doch nur in der Still/ Ohne Licht und Zeugen weinen |
Leopold I. (1640 — 1705) | Suita G dur (CZ–KRa A918, CZ–KRa 918 & 904) Intrada — Sarabanda — Borea/Gavotte — Guige — Balletto — Ciaconna |
Anonym | Ihr Traurigen (CZ–KRa 632) |
Pavel Josef Vejvanovský (ca. 1633 — 1693) | O bona crux (CZ–KRa 4818) |
Odpolední kulturní program Mezi nebem a zemí v Podzámecké zahradě a Arcibiskupském zámku Kroměříž je rozdělen do tří částí a je vhodný jak pro posluchače se zájmem o silný hudební zážitek, tak pro rodiny s dětmi či příjemné posezení v parku.
Kapela RukyNaDudy posluchače zavede do kopců tyčících se nad úrodnou hanáckou rovinou – stará beskydská lidová hudba hraná na autentické lidové nástroje byla do tohoto netradičního hávu oděná etnomuzikologem a virtuózním multiinstrumentalistou, Marianem Friedlem.
U zámku (zahradní portico) se pak lidoví hudebníci (země) setkají s hudebníky dvorskými (nebe), souborem Plaisirs de Musique, jehož umělecký vedoucí Jan Čižmář pro toto historicky možné, snad i pravděpodobné obsazení zaranžoval melodie zapsané v rukopise z kláštera Hradisko u Olomouce (např. skladba Walachica). Zazní také Aria hannaco z lobkowiczké sbírky a v období baroka nesmírně populární skladba známá pod názvy Courante des Forgerons, Il Marescalco, Schmidt Courante či Faber, teatrálně znázorňující týden kováře.
Hudba „nebeské“ úrovně pak zazní v poslední části programu. Vejvanovského motet O bona Crux v podání amerického basisty Joela Frederiksena patří k pokladům kroměřížského archivu, stejně jako Suita G dur císaře Leopolda I., zejména její dvě virtuozně variované části v provedení Marty Kratochvílové. Dalším zámeckým pokladem je Bertaliho Ciaconna a drobná skladba Ihr Traurigen, z olomouckých klášterních rukopisů pro mandoru pak zazní několik krátkých duchovních písní. Tanečnice Lenka Horalová doprovodí vybrané skladby choreografií v dobovém kostýmu.
Kapela RukyNaDudy z Frenštátu pod Radhoštěm hraje od roku 2004 archaickou podobu tradiční hudby tzv. Hukvaldských Beskyd. Její hudební instrumentář zahrnuje zde dnes málo užívané či zcela zapomenuté hudební nástroje jako koncovka, fujarka, pastýřská píšťala, salašovka, ochlebky, gajdy, malý cimbál. Jednotlivé nástrojové sestavy, které kapela RukyNaDudy ve své produkci využívá, mají své předlohy v reálných podobách známých z minulosti či z dalších karpatských regionů a styly hry se pohybují mezi póly archaické rekonstrukce a world music. Repertoár kapely RukyNaDudy obsahuje neznámé či málo hrané písně a stejně tak i nově vytvořené písně na základě zdejších idiomů.
Web: rukynadudy.cz
Marian Friedl, hudebník, etnomuzikolog, pedagog, je členem několika hudebních projektů různého zaměření, v nichž zpívá, hraje na kontrabas, lidové flétny, dudy, klarinet, malý cimbál a další nástroje. Účinkuje na více než dvou desítkách CD, často s předními interprety české či zahraniční scény. V roce 2014 nahrál například album NOCZ and Iva Bittová (Hevhetia), v roce 2016 Divé Husy s Jitkou Šuranskou a Martinem Krajíčkem (nominováno na hudební cenu Anděl 2016) či v tomtéž roce album Mateřština s Jiřím Slavíkem (Anděl 2016 v kategorii world music). Svou osobní vizi moravské world music vtělil do autorského projektu Beránci a vlci, jehož stejnojmenné album získalo ocenění Anděl 2017 v kategorii folk. V roce 2019 mu vyšla sólová deska Beskydská Odysea (Indies Scope), neofolklorní projekt Píseň ZEMĚ (Animal Music), jako sideman účinkuje také na albech norsko-české formace NOCZ and Choir (Hevhetia) či projektu Slovak Dances skladatele a dirigenta Petra Breinera (Naxos).
Plaisirs de Musique se od roku 2013 specializuje na autentickou interpretaci hudby starších stylových období na dobové nástroje, jeho členové jsou přední evropští profesionální hudebníci. Projekty, na kterých ansámbl účinkuje, jsou jednak čistě koncertní, zahrnují však také spolupráci na scénických, tanečních i operních realizacích. Soubor za dobu svého působení vystupoval na koncertech na řadě festivalů u nás i v zahraničí (Německo, Rakousko, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Itálie, Švýcarsko, Francie, Nizozemí, Belgie). Umělecký vedoucí souboru Jan Čižmář nachází inspiraci především v nových objevech z hudebních archivů a usiluje o atraktivní prezentaci staré hudby v kontextu jiných druhů umění. Součástí aktivit souboru jsou i vzdělávací akce a koncerty pro dětské publikum.
Web: www.plaisirsdemusique.org
Marta Kratochvílová studovala hru na příčnou flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. Následně absolvovala studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě Jean François Alizona a Nancy Hadden a na komorní hudbu ve třídách Martina Gestera a Patricka Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii působila v souborech Le Parlement de Musique, Le Masque, Bohemia duo, či se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Strasbourgu.
Pravidelně koncertuje po celé Evropě především v komorních projektech se svými uměleckými partnery, mezi kterými jsou umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Marc Hervieux, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Martyna Pastuszka, Emmanuel Soulhat, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau, či se soubory {oh!} Orkiestra Historyczna nebo Plaisirs de Musique, jehož je zakládající členkou. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion.
Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.
Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Capella Cracoviensis či {oh!} Orkiestra Historyczna a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.
Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar. Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.
Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně, v současnosti pedagogicky působí na JAMU v Brně. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.
Účinkuje na několika desítkách CD, jeho sólové CD věnované Codexu Jacobides (Supraphon, 2020) je historicky prvním loutnovým CD u tohoto labelu.
Web: www.jancizmar.com
Joel Frederiksen studoval zpěv a hru na loutnu v New Yorku a Michiganu, kde získal magisterský titul. Velký podíl na jeho rozvoji měl specialista na starou hudbu Lyle Nordstrom. Joelův hlas s velkým rozsahem, který je možno označit jako basso profondo společně s jeho výraznou scénickou prezentací mu pomohly získat světové uznání. Vystupoval s předními osobnostmi světa staré hudby jako Dame Emma Kirkby, Jordi Savall, Paul O’Dette a Stephen Stubbs, s ansámbly Musica Fiata, Freiburger Barockorchester, Josquin Capella, Ensemble Gilles Binchois a Huelgas Ensemble. V letech 1990 až 1999 byl členem dvou vynikajících souborů staré hudby v USA, The Waverly Consort a Boston Camerata.
Již řadu let se Joel Frederiksen specializuje na zpěv s vlastním loutnovým doprovodem. Poté, co se přestěhoval do Německa, založil Ensemble Phoenix Munich. Jeho programy jsou pověstné svou originalitou a kvalitou, získaly pochvalné kritiky od odborného tisku a jsou oblíbeny širokou veřejnosti. Debutové CD ansámblu, The Elfin Knight, bylo vydáno v roce 2007 a v dalším nákladu v roce 2018. Následovala tři další CD na značce harmonia mundi (O felice morire, Rose of Sharon a Requiem for a Pink Moon). Od roku 2017 nahrává Joel exkluzivně pro SONY (CD: Tell me true love a Un niño nos es naçido). Nahrávky ansámblu získaly vysoká ocenění, jak např. Stern des Jahres (Münchner Abendzeitung), Orphée d’Or (Académie du Disque Lyrique) nebo Echo Klassik (Deutsche Phono-Akademie). CD Rose of Sharon se dostalo do amerického žebříčku American Billboard Top 10 a Bestseller List portálu Amazon.com. Joel je také žádaným interpretem operních a oratorních rolí, k vrcholům sezóny 2020 patřily sólové koncerty s programem Orpheus, I am v Německu, Švýcarsku, Francii a na Maltě a turné po USA se souborem Boston Camerata v produkci The Play of Daniel v roli krále Daria. Pravidelně vyučuje na pěveckých masterclass a kursech staré hudby. V roce 2012 mu jeho alma mater, Oakland University v Michiganu, udělila titul Distinguished Alumni.
Lenka Horalová se dlouhá léta věnovala především současnému tanci, a to zejména jako členka brněnského souboru Filigrán. Od roku 2004 začala postupně objevovat svět barokního tance, nejprve formou občasných seminářů a letních škol s domácími i zahraničními pedagogy (Hana Slačálková, Andrea Miltnerová, Dorothée Wortelboer, Béatrice Massin, Françoise Denieau, Bérangère Bodénan, Ludovica Mosca), a to včetně účasti na vyhlášené Akademie ve francouzském Sablé-sur-Sarthe. Za mnohé vděčí také spolupráci se svým otcem, tanečníkem a pedagogem Františkem Dofkem. Od roku 2012 se baroknímu tanci věnuje soustavně pod hlavičkou Alla Danza Brno. V létě 2015 se podílí na projektu Bach 15 francouzské choreografky Béatrice Massin, která se zabývá využitím principů barokního tance ve zcela současném kontextu.
Akce je součástí projektu „Kroměřížské zámecké slavnosti – Musica Cremsiriense“, který se koná za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a je spolufinancován z projektu „Nahráno – Otevřeno. Digitalizace, zpřístupnění a edukativní využití uměleckých sbírek v paměťových institucích“, který je financovaný z Fondů EHP a Norska 2014–2021.