Grand dialogue

Program představuje výběr ze sonát a triových sonát nejvýznamnějších drážďanských skladatelů z doby, kdy tam pobýval také český skladatel Jan Dismas Zelenka.

Pátek 15. října 2021 17:30 — Kostel Narození Panny Marie, Poutní, 664 32 Vranov u Brna, Česká republika.  (Akce na Facebook)

Účinkující

{oh!} Trio (PL):

Faksimile.
Titulní strana, D–Dl mus. 1-R-70 olim Schrank II/23/39, pozůstalost koncertního mistra Johanna Georga Pisendela.
Malba.
August II. Silný (1670–1733), kurfiřt saský, král polský a velkokníže litevský.

Program

Johan Friedrich Schreÿfogel Sonáta II D dur   (D–Dl mus. 1-R-70, Schrank II/23/39)
Adagio — Allegro — [...]
Johann Adolph Hasse (1699 – 1783) Triová sonáta D dur   (D–Dl mus. 2477-Q-2, Schrank II/37/53)
Adagio — Allegro — Vivace
Francesco Maria Veracini (1690 – 1768) Sonáta A dur op. 1 no. 7
Cantabile — allegro — Largo — Allegro
Johann Joachim Quantz (1697 – 1773) Triová sonáta d moll   (QV 2:Anh. 9)
Grave — Allegro — Largo — Presto
Johann David Heinichen (1683 – 1729) Sonáta IV D dur   (D–Dl mus. 1-R-70, Schrank II/23/39)
Largo — Allegro — Largo — Affetuoso
Johann Joseph Fux (ca. 1660 – 1741) Triová sonáta A dur   (K. 340)
Adagio — Allegro — Largo — Presto

{oh!} Orkiestra Historyczna

Foto.
Martyna Pastuszka, Anna Firlus, Krzysztof Firlus.
Foto.
Adam Pastuszka.

Soubor {oh!} Orkiestra Historyczna založila v roce 2012 v Katovicích skupina instrumentalistů – nadšenců a milovníků staré hudby, sdružených kolem koncertní mistryně Martyny Pastuszky a manažera Artura Malkeho.

Členové {oh!} se sice věnují historickému provedení, ale nezapomínají ani na to, aby se hudba co nejvíce přiblížila posluchačům. Detailní práce na jednotlivých prvcích díla s důrazem na význam hudby v rétorickém rozměru přináší koncerty, jejichž cílem je nejen vynikající komunikace mezi interprety, ale především mezi hudebníky a posluchači.

Od prvního koncertu si tohoto druhu komunikace všimli a oceňují ji posluchači, kritici, pozvaní sólisté i instituce podporující orchestr, což vyústilo v řadu pozvání od nejvýznamnějších evropských festivalů a koncertních síní, včetně Theater an der Wien, Opera de Dijon, Čajkovského sálu v Moskvě, Kölner Philharmonie, Bayreuth Baroque, Händel-Festspiele Halle, Bachfest Leipzig, a v pravidelnou spolupráci s: NOSPR, Národní institut Fryderyka Chopina, Institut Adama Mickiewicze.

Od roku 2015 {oh!} je rezidentem Mezinárodního festivalu staré hudby „All’improvviso“ v Gliwicích, s nímž soustavně spolupracuje na realizacích vlastních operních produkcí. Dosud se uskutečnily premiéry oper: D. Sarri Didone abbandonata (2014), J. A. Hasse Arminio (2016), L. Vinci Gismondo re di Polonia (2018) a G. F. Händel Il Pastor Fido (2019, koprodukce s Händel-Festspiele Halle). Opera Gismondo, re di Polonia v titulní roli s vynikajícím kontratenoristou Maxem Emanuelem Cencicem za podpory Institutu Adama Mickiewicze byla uvedena také v Theater an der Wien ve Vídni a v sále P. Čajkovského v Moskvě.

Od roku 2018 soubor také pravidelně spolupracuje s Národním institutem Fryderyka Chopina, který se zaměřuje na historickou interpretaci polské romantické hudby, a vystupuje tak v rámci festivalu „Chopin a jeho Evropa“ a koncertů a nahrávek pořádaných NIFC.

{oh!} Orkiestra Historyczna dosud vydal 6 alb, mezi nimi Concerto grosso – an émigré to the British Isles, vydané pro belgickou společnost MUSO, obsahující dosud nenahrané concerti grossi Francesca Scarlattiho, a nejnovější nahrávku – kompletní záznam opery Leonarda Vinciho Gismondo, re di Polonia, vydanou v roce 2020 rakouskou společností PARNASSUS.

www.orkiestrahistoryczna.pl

Martyna Pastuszka

Martyna Pastuszka se na historickou interpretaci zaměřuje od roku 2001. Po absolutoriu Hudební akademie v Katovicích v roce 2004 se umělecky dále rozvíjela dlouhodobou spoluprací s polským souborem Arte dei Suonatori a skrze hudební setkávání s dalšími význačnými umělci, jako jsou Barthold Kuijken, Martin Gester, Stefano Montanari, Kati Debretzeni, Hidemi Suzuki, Rachel Podger, Eduardo Lopez Banzo, Andrew Parrott, Giuliano Carmignola a Konrad Junghänel.

V současnosti se věnuje sólové dráze i komorní hudbě. Je členkou Arte dei Suonatori, ale také pařížského orchestru Le Cercle de l’Harmonie a Le Concert Lorrain ve francouzských Metách a hostující koncertní mistryní orchestru Le Parlement de Musique ve Štrasburku, který vede Martin Gester, a krakovského souboru Capella Cracoviensis (od roku 2010).

V roce 2012 Martyna Pastuszka společně s manažerem Arturem Malkem založila soubor {oh!} Orkiestra Historyczna, jehož členy jsou mladí hudebníci plní elánu a odhodlání rozvíjet hudební dění ve Slezském regionu zcela novým směrem a stát se kulturními reprezentanty oblasti a celého Polska. Pravidelně vystupuje v rámci Hudebních lahůdek jako koncertní mistryně se svým souborem {oh!} Orkiestra Historyczna (Didone Abbandonata 2013–2015, připravovaný projekt Arminio 2016), nebo jako členka souboru Plaisirs de Musique (Tři ženy – tři osudy 2015, připravovaný projekt Le Jardin des Plaisirs 2016).

Na svém kontě má řadu CD a DVD nahrávek, vystoupení v Polské televizi a na programech Arte a Mezzo. Řada z těchto nahrávek získala ocenění mezinárodní hudební kritiky. Od roku 2007 Martyna vyučuje hru na barokní housle na Hudební akademii v Katovicích.

www.martyna-pastuszka.com


Děkujeme

Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Brna.

Logo Ministerstva kultury Logo Statutárního města Brna Logo {oh!} Orkiestra Historyczna Plaisirs de Musique