— Cyklus koncertů staré hudby —
Iva Bittová s programem barokních i lidových skladeb jako Le Rugiade (krůpěje rosy), Rosu dejte ad.
Pátek 3. prosince 2021 20:00 —
Bazilika Nanebevzetí Panny Marie, Mendlovo náměstí 1, 603 00 Brno,
Česká republika.
Změna programu a interpretů!
Pořádá Plaisirs de Musique, z.s. ve spolupráci s Hospicem sv. Alžběty, o.p.s.
Gregoriánský chorál | Pax vitae |
Biagio Marini (1594 – 1663) | Le Rugiade |
Aškenázská | Co je to déšť? |
Vladimír Godár (*1956) | Ecce puer (z oratoria Mater) |
Bellerofonte Castaldi (1580 – 1649) | Tasteggio de soare |
Tarquinio Merula (1595 – 1665) | Canzonetta spirituale |
Giovanni Girolamo Kapsperger (c. 1580 – 1651) | Arpeggiata |
Henry Purcell (1659? – 1695) | When I am laid (Dido’s lament) (Dido and Aeneas, Z. 626) |
Arménská lidová | Měsíční svit |
Lidová z Kentucky | I wonder as I wonder |
Irská lidová | She’s like a swallow |
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) Charles Gounod (1818 – 1893) |
Præludium C dur (BWV 846) Ave Maria |
Adam Michna z Otradovic (c. 1600 – 1676) | Rosu dejte, ó nebesa |
John Lennon (1940 – 1980) | Good night (The Beatles, 1968) |
Iva Bittová se narodila v roce 1958 do muzikantské rodiny na severní Moravě v Bruntále. Po přípravě v lidové škole umění v oboru housle a balet byla přijata na Konzervatoř v Brně, kde ukončila studium maturitou v oboru hudebně-dramatickém. Již od prvního ročníku se jí naskytla příležitost působit jako herečka a zpěvačka v avantgardním divadle Husa na provázku v Brně, které se svým repertoárem jezdilo po celém světě. V době studií získala několik filmových rolí a některé velmi sporadicky přijímá dodnes. Natočila několik rozhlasových i televizních snímků.
Po 17 letech života v Lelekovicích u Brna, kde osm let vedla dívčí pěvecký sbor, se rozhodla dočasně přestěhovat do Spojených států do údolí Hudson Valley ve státě New York, kde uprostřed přírody vznikají nové hudební podněty.
Iva Bittová prošla mnoha hudebními žánry od alternativy přes jazz, rock, klasickou hudbu včetně hostování v opeře (role Dony Elviry W. A. Mozart). Stále se hledá pojmenování jejího hudebního jazyka, který je pro mnohé naprosto originální.
Housle se staly jejím životním hnacím motorem a důležitým průvodcem její cestou životem. Při práci v divadle navázala spolupráci s profesorem Rudolfem Šťastným, který byl tehdy primarius Moravského kvarteta. Do soukromých hodin dochází průběžně dodnes. Po téměř třicetileté hudební kariéře nalezla mnoho nové inspirace při studiu na Akademii staré hudby v Brně, kde v roce 2015 získala bakalářský titul. Díky teoretickým znalostem a praxi v hodinách barokního zpěvu a barokních houslí se vrací zpět ke kořenům hudebního stylu a repertoáru, který je dnes označován souhrnným pojmem „stará hudba“. Ve spolupráci s Janem Čižmářem vznikl komorní program Se cerca, se dice (housle, zpěv, theorba, loutna, cembalo) a v doprovodu loutny zazní i program Le Rugiade.
Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Capella Cracoviensis či {oh!} Orkiestra Historyczna a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick Nézet–Séguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Pod jeho uměleckým vedením působí soubor Plaisirs de Musique.
Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar. Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby.
Jan Čižmář v současnosti vyučuje hru na loutnu a příbuzné nástroje na MUK Wien, AMUZ Karola Szymanowského v Katowicích, JAMU v Brně, Konzervatoři České Budějovice a ZUŠ V. Kaprálové v Brně, pedagogicky působil také na Akademii staré hudby při FF MU v Brně. Pravidelně vyučuje na kursech a masterclass v Evropě i zámoří.
Účinkuje na několika desítkách CD, jeho sólové CD věnované Codexu Jacobides (Supraphon, 2020) je historicky prvním loutnovým CD u tohoto labelu.
Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Brna.